Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Ska ni byta så byt allt på en gång så man säker på att man har ett säkert korrosionsskydd och rätt fryspunkt och framför allt är systemet rent.
Hur gör ni vid oljebyte, byter ni detta också i omgångar!?
Användarvisningsbild
av Vojje
Korrosionsskyddet är lika säkert och fryspunkten lika rätt oberoende om man byter i omgångar eller allt på en gång.
Det är bara för att förenkla och göra saken till en rutin t.ex. i samband med oljebytet, som dock genomförs fullständigt eftersom det inte finns ngt att tjäna på att göra annorlunda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kylarvatten kan ju inte jämnföras med oljebyte. Olja slits och samlar på sig skit på ett helt annat sätt än kylarvatten...

Men visst, alla gör på sitt sätt, men att säga att korrisionsskydd och fryspunkt försvinner om man bara byter t ex 1/3e del eller 1/4 del eller 1/10del av kylarvattnet är ren lögn. Detta förutsätter ju GIVETVIS att man inte bara spär på med rent vatten... Men jag tror ingen här är så dum (eller? :roll: ).
Användarvisningsbild
av Hilmer
Skrev aldrig att det försvinner, bara att det är bättre att byta allt på en gång så man vet att allt faktiskt är ok.
Dessutom spolar man igenom systemet när man ändå byter, så är det fritt från skit.
Ser personligen ingen vits med att bara byta en mindre del, ska man ändå släppa ut vattnet så är det ju smidigare att göra det färdigt när man ändå håller på.
Att bara byta en del av vattnet skulle vara enklare har jag ingen förståelse för alls...
Användarvisningsbild
av Vojje
Hilmer skrev: Att bara byta en del av vattnet skulle vara enklare har jag ingen förståelse för alls...
Det är det inte heller ngn som kräver.
Alla de som endast kunnat återfylla 6 av 8 liter vet vad som händer efter 500 meters körning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vojje skrev:
Hilmer skrev: Att bara byta en del av vattnet skulle vara enklare har jag ingen förståelse för alls...
Det är det inte heller ngn som kräver.
Alla de som endast kunnat återfylla 6 av 8 liter vet vad som händer efter 500 meters körning.
Nej, jag vet inte vad folk råkat ut för. Har själv aldrig haft detta problem, har heller aldrig tidigare hört att detta skulle vara ett problem.
Tycker personligen att just 850 är den mest enklaste att byta vatten på, kanske det som bidrar mest till att jag har svårt att förstå ert tankesätt i frågan.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]