Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Edit:Om jag betalar miljöavgifter för min bil...
spyr den ut mindre farliga utsläpp då?
Undrar just vad den högre avgiften hamnar i slutänden...
kanske i någon byråkrats redan överfulla plånka.
Små ekonomiska styrmedel ger enorma effekter på bilåkandet. Genom att spara några hundralappar per månad gick mer eller mindre 100% bensinflotta till typ 40% på bara ett par år. Så ja, absolut. Hur du personligen kör påverkas inte men hur körandet i samhället påverkas blir det ENORMA skillnader med miljöavgifterna.
Rasa - knappast :) Europa har stor andel dieselbilar - som det ju står i artikeln oxå. Har vi någonsin sett ett radikalt förslag genomföras i EU. Sker en förändring så sker den succesivt, speciellt nu, när ekonomin är under avmattning, då vågar man inte göra något som kan bromsa... Så vi som kör diesel och betalar många tusen i skatt, hinner lätt köra slut på våra bilar :-)
Börjar inte dessa trådar bli tröttsamma?!

Alla vet om att bensin/diesel är farligt. Att vi skall sluta använda detta. Då kan vi stryka detta från listan och vända blad.

Varför finns det inga trådar och heta diskussioner om att få fram ett eller flera miljövänliga bränslen?

Det enda som händer är att det bara blir dyrare och dyrare för konsumenterna. Svenska staten är glada över att höja skatten men vad gör dem för att visa i Sverige är det inte acceptabelt med bensin/diesel? Att få svenska folket att avstå från bensin/diesel för att välja något som är på riktigt miljövänligt?
Sharkbait skrev:
Det enda som händer är att det bara blir dyrare och dyrare för konsumenterna. Svenska staten är glada över att höja skatten men vad gör dem för att visa i Sverige är det inte acceptabelt med bensin/diesel? Att få svenska folket att avstå från bensin/diesel för att välja något som är på riktigt miljövänligt?
Man kan väl ta reda på saker själv och fatta egna beslut? Staten behöver väl inte tala om vad som är bra och vad som är dåligt? Grundsynen bör ju vara att förnybart är bättre än fossilt. Kikar man vidare ser man att dieselmotorn tillåts släppa ut mer hälsofarliga ämnen än ottomotorn. Alltså en snål ottomotor som går på förnybart borde vara en bra val. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut...
MattiasD skrev:
Sharkbait skrev:
Man kan väl ta reda på saker själv och fatta egna beslut?
Staten behöver väl inte tala om vad som är bra och vad som är dåligt?

Grundsynen bör ju vara att förnybart är bättre än fossilt. Kikar man vidare ser man att dieselmotorn tillåts släppa ut mer hälsofarliga ämnen än ottomotorn. Alltså en snål ottomotor som går på förnybart borde vara en bra val. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut...

Hur resonerar du egentligen?

Ena stunden gnäller du över den stora ökningen på försäljningen av dieselbilar, gnäll över att dieseln får subventioner och dieseln är farlig. Så går det när "man" tar reda på saker själv och fattar egna beslut.
Folk köper bil/tankar efter vad som belastar minst i plånboken.

Staten behöver inte tala om vad som är bra eller dåligt? Om du är av den åsikten så vill du inte heller att staten skippar skatten eller/och subventionerar bränsle som är miljövänligt på riktigt? För att styra konsumenterna bort från bensin och diesel. Eller skall inte staten gå in och säga vad som är bra eller dåligt? Men du vill att staten skall gå in och säga att diesel och bensin är inte bra så vi höjer skatten på diesel och bensin?

Återigen vi vet att diesel och bensin är något vi skall sluta använda.

Du menar en snål ottomotor som går på E100? Jag väntar på den motorn också.
Har själv varit mycket skeptisk till det här med diesel just på grund av att det släpper ut saker jag helst vill slippa få in i bilen när jag kör och då tycker jag att det är att föregå med gott exempel och hålla sig ifrån det om det är möjligt. Bensin lastbilar finns ju inte längre.

Men blivit kallad miljö bov och annat mindre kul kommentarer som du som åker miljöbov bil kan åka och liknande, av ett företag jag gjort jobb åt för att jag kör en bensin bil. Samt inte fått visa den för en beställare som vi inte längre gör jobb åt.

Och vad händer :D :D :D

Så dyker det åter upp att diesel är farligt. Skulle vara kul att se vad dom säger snart :D
Har redan sänt över den här artikeln i höstas och sen inte hört ett ljud om bensin bil av dom. :D

http://www.teknikensvarld.se/2012/06/14 ... eselbilar/

Min pappa säger att så här har det varit sen 60 talet då var det helt ofarligt med diesel avgaser ett tag det ansåg att man kunde köra med det i garage och jobba där utan fara. Sen vart det livs farligt på 80 talet var det lugnare igen. Och sen var det livs farligt och nu miljöbilar.

Och nu håller det tydligen på att ändras igen. För att bli farligt ett tag.

Intressant att Oslo först gynnade diesel och sen ströp åt. Undras om dom bara förbjöd eller passa på att ta lite betalt för det också.

Kommer troligen fortsätta så här till oljan är slut.

Tror själv mest på vätgas. Men den verkar det som man inte vill att den ska användas att driva bilar på. Såg ett program med en uppfinnare som tillverka vätgas själv hemma med solceler och vindkraftverk i programmet samt hade konverterat en Saab så den gick på hemmagjord vätgas. Om nu programmet var sant och riktigt. Har dock inte hört något mer om det sen dess? Kanske blir det visionen om små kärn reaktorer i bilar som blir lösningen? Fans ju på förslag av ford under 50 talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

Intressant diskussion kanske starta en omröstning av moderatorn och se vad medlemmarna röstar i frågan?

Med vänlig hälsning,
Andis
Sharkbait skrev:
Hur resonerar du egentligen?

Ena stunden gnäller du över den stora ökningen på försäljningen av dieselbilar, gnäll över att dieseln får subventioner och dieseln är farlig. Så går det när "man" tar reda på saker själv och fattar egna beslut.
Folk köper bil/tankar efter vad som belastar minst i plånboken.

Staten behöver inte tala om vad som är bra eller dåligt? Om du är av den åsikten så vill du inte heller att staten skippar skatten eller/och subventionerar bränsle som är miljövänligt på riktigt? För att styra konsumenterna bort från bensin och diesel. Eller skall inte staten gå in och säga vad som är bra eller dåligt? Men du vill att staten skall gå in och säga att diesel och bensin är inte bra så vi höjer skatten på diesel och bensin?

Återigen vi vet att diesel och bensin är något vi skall sluta använda.

Du menar en snål ottomotor som går på E100? Jag väntar på den motorn också.
Det är naturligtvis en fördel om staten med sina regelverk tydligt visar färdrikting. Men samtidigt fattar alla sina egna beslut. Väljer man dieselbil före etanol/gas i tron att diesel är bättre för miljön, ja då har man inte ens orkat använda google i 5 minuter. Om staten godkänner asbets igen, skulle Svensson isolera upp sitt hus med asbest om byggkostnaden kanske minskade med 10%? Skrämmande i så fall. Dessutom har jag fortfarande inte sett em trovärdig kalkyl på att en dieselbil faktiskt är billilgare i ägandekostnader jämfört med bensin/etanol/gas. I fallet V70 då D2 länge kostade 30000 kr mer än motsvarande bensin/etanol (T4F), är det omöjligt att D2 skulle vara billigare. Ändå valde en majoritet D2. Man kan ju undra varför.

Gärna en E100 motor kombinerat med eldrift! :)
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]