Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
semmelman skrev:Läderklädsel, finns det ingen risk att det torkar, så man måste olja in skinnet lite oftare eller så? Misstänker det är försumbar risk men tänkte ändå nämna det.
Inte omöjligt alls att det påverkar. Vet inte om det finns speciella skötsleråd för läderklädsel, men om bilen står uppställd med lufttork kanske det är extra viktigt att följa ev råd om skötsel.
Användarvisningsbild
av perin
En sak jag funderat på med Torrboll eller liknande i bilar, båtar, husvagnar etc är: Man har ju hela värdsaltet med luft kring det utrymme man vill avfukta, vad är det som säger att det bara är det lilla utrymma man för stunden tänker på kommer avfuktas. Det torde ju komma in ny luft hela tiden. :?:
Jag har själv husvagn och använder Torrboll och har funderat på om man är dum i huvudet som använder det. ?:-/
av Rådlös
Tanken är att du skall stänga till så gott det går. Naturligtvis kan man se till bilen/båten/husvagnen ett par - tre gånger under vintern. Då byter man luften naturligt i dom tillfällena.
Användarvisningsbild
av perin
Rådlös skrev:Tanken är att du skall stänga till så gott det går. Naturligtvis kan man se till bilen/båten/husvagnen ett par - tre gånger under vintern. Då byter man luften naturligt i dom tillfällena.
Jo, så gör man ju, som jag med min husvagn. Men det blir ju knappast hermetiskt förslutet, så luften lär ju bytas ut kontinuerligt.
av rid54
Hermetiskt blir det väl knappast... Jag kan bara tänka mig att arbetsprincipen är att stänga till och att sedan volymen luft inuti objektet ändå byts så pass sällan, att det blir torrare inuti än utanför (tills torrbollen "tar slut", förstås). Värdet ligger nog mycket i när det blir temperaturvariationer; när det blir kallare efter att ha varit varmt ett tag, kan luften inte hålla så mycket vattenånga och då riskeras kondens. Om en torrboll e.d. då suger upp överskottet innan det hinner gå in i all klädsel eller i värsta fall kondensera någonstans är nog en hel del vunnet.
av semmelman
Jag kanske är fel ute men står en bil eller husvagn i ett garage och det inte är någon fläkt som suger in/ut luft eller ingen dörr/fönster står öppet så lär väl ingen luft cirkulera av sig självt utan luften inuti borde stå rätt stilla, kan ju inte blåsa av sig självt liksom. Frågan som infinner sig då är om vid längre tids avställning kanske räcker med att lämna glipor i fönstrena som fukt och avdunstande ämnen från plast etc kan ventileras ut genom. Eller om det är bättre stänga till och slänga in en torrboll. Fast det beror väl mycket på lokalen förstås kan man tänka.
Användarvisningsbild
av perin
Utrymmen som man förvarar bilar, båtar, husvagnar etc är ofta naturligt ventilerade som lador och andra lagerbyggnader. Jag tror också att det är bra att det inte är så tätt så att det sker en luftväxling.

Men jag som drog igång gång den här funderingen om hur mycket av all luft man försöker avfukta kanske är ute och cyklar. (S)
av semmelman
Jo jag skrev nånting om läder och torka förut, fann en text ute i cyberrymden som var skriven av en kille som jobba med konservera maskiner inom försvaret, han mena - jag ska inte återupprepa min felaktighet - men läder får INTE torrsprickor av torr luft utan av ozonet i luften d v s solsken! Däremot så torkar ju läder med tid vet alla så en insmörjning av lädret är aldrig fel men vi kan va trygga i att läder inte torkar ytterligare av torrbollar alla fall. Utan av sol och tid.
Dessutom mena han att en avfuktad miljö är bra mot rost, mot skadedjur möss/råttor då de inte gillar vara i torr luft samt i torr luft uppstår inte heller mögel på organiska material. Om den dessutom är mörk å sval så är det ytterligare bra för gummi och läder. Så alltså summa summarum bra med torrbollar alltså eller motsvarande och anus med fukt det ska vi undvika i möjligaste mån om vi vill förlänga livet på våra kära ägodelar.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]