Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bewsfroe skrev:Torrbollar ska vara effektiva har jag hört. Men jobbar inte dom lite mer långsiktigt?
Jo, därför bör man i ditt fall inte använda torrbollar för sig självt. Torrbollarna i ditt fall fungerar på samma sätt som tidningarna umekille nämnde.
Efter du gjort den största avfuktningen bör du ha kvar torrbollarna i bilen en tid, så dom kan samla på sig återstående fukt.

I det här fallet finns det nog inte 'ett' sätt att göra på, utan du lär nog kombinera dom olika förslagen. Torrboll rekommenderas iaf.
Många bra tips. Hade funderingar på torrbollar men nu har kylan slagit till = utebliven effekt när skiten fryser? Så ur ekonomisk synpunkt kommer jag nog inte införskaffa torrbollar i detta läget för att enbart ha under "torknatten". Möjligtvis som en extra åtgärd om det blir en mild period typ en vecka så dom kan stå i bilen hela tiden (utan att frysa som sagt)

Kommer nog att prova medelst avfuktaren, den borde rimligtvis göra jobbet bäst, iaf funkar den bra i badrummet! Annars testar jag värmefläkttricket!

Taxi: Brukar det vara problem med recirkulationsspjället? Ang. AC och kallgrader - kompressor slår ju till när man sätter på defrosterläget. Har den ingen som helst avfuktande effekt på vintern?
Kupefiltret bytte jag för några veckor sedan. Ser inga tendenser till att det skulle komma in fukt nånstans. Mattor osv är torrt och fint. Iaf sist jag kollade. Och kylvätskenivån förändras inte vad jag kan se. Får kanske göra en grundligare koll. I samband med filterbyte bytte jag även fläktmotstånd och när jag va där å grejja kunde jag inte se några tecken öht på läckage.
av umekille
Om du har saker i bilen som kan hålla kvar fukt filtar osv.
kan det bli som kondens i bilen...minsta lilla fisläcka på värmepaketet
ger immiga rutor som är lite feta.
Viktigt vätskenivån är 100 då dessa bilar är känsliga för det.
Nu har jag testat med avfuktare i bilen under en natt. Inget vatten alls samlades upp i behållaren! Farsan trodde att avfuktaren sköt ut sig själv och bara "fläktade" Eller så va det handhavandefel från min sida! (Hade ingen instruktion på maskinen tillgänglig) Fuktproblematiken verkar dock kvarstå. Får prova värmefläktsmetoden istället!
Ang. AC och defroster så vet jag inte, men jag tycker att samma temperaturgräns borde gälla. Isbildning på förångaren eller undertryck i AC-systemet borde inte bli mindre bara för att vredet står på defroster.
Ang. rec-spjäll: vår saab 9000 har trasig spjällmotor, jag har kopplat ur den och tryckt ner spjället så att det står nästan helt öppet.
"Nästan" räckte inte helt: bilen är nu "imkänslig", men det blev mycket bättre än innan.
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]