Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Brainy skrev:Volvos rekommendationer är varannat år.
Knappast. Finns inte ens som post i serviceschemat.
Tillverkare av bromsvätska rekommenderar byte vart annat år. I tropikerna.

Vi bor dock i Sverige där temperaturen för det mesta är skitkall och följdaktligen är den absoluta luftfuktigheten låg = långa bytesintervall
Man kan dock byta av ett annat skäl, nämligen partiklar och skräp.
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev:Hur uppför sig bilarna med fuktig vätska?
Inget som du märker av efter 5 år. Du kan drabbas av fading vid racerkörning eller liknande.
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev:Ska kollas innan vinterkörningen. Hjulen måste skiftas. Då passar det att kika.
Bra. Kika på bromsslangarna också. Men din bil är så pass ny så de borde inte vara "murkna".
Användarvisningsbild
av Vojje
Nexus skrev:Vid för långa intervaller mellan oljebyten bildas fukt som orsakar att bromsrören rostar inifrån.
Men saltblasket på vintern och annan väta utifrån hela året, blandat med diverse klet som fastnar under bilen påverkar inte.
Underredsmassa verkar vara ett onödigt påhitt.

Däremot finns det en teoretisk risk att oket-kolven skulle rosta, men även där är påverkan utifrån mycket större genom en skadad damask.
Användarvisningsbild
av Nexus
men delar man ett rostigt bromsrör syns det att rosten kommer även innifrån just pga det bildas fukt i bromsvätskan vilken även kan ge en lite svampig pedal. Har själv bytt och märkt klar skillnad. Nästan alla biltillverkare har 24 månader på bytet därav större servisar är dyrare.

Läs innantill på bilias hemsida.. http://www.bilia.se/verkstadstjanster/# ... romsvatska
Användarvisningsbild
av MartinS
qwerty skrev:Här finns att läsa om bytesintervall på bromsvätska, dot4 1 år, dot4 super klarar 2 år.

http://www.bosch-automotive.es/boaa-es/ ... lication=1
Säger.... tillverkaren ;-)

Mina personliga erfarenheter säger att det nog är bra att byta var 4-5år, oftare än så känns onödigt på en bruksbil. Tycker JAG.

Jag ställer mig lite tveksam till att rören skulle rosta inifrån. Det krävs ju syre för att det skall rosta och syre får du väl inte ner i vätskan, eller får man det?

Vad det gäller ursprungsproblemet gissar jag att beläggen kärvar.

/Martin
av osla
när jag gick mek på gymnasiet så stog det i läroboken att bromsvätskan ska bytas varannat år ungefär just för att den tar åt sig fukt och det rostar i rören och kokpunkten sjunker på vätskan
Användarvisningsbild
av White
Misstänker att det är som med allt annat...
Ju räddare man är om bilen, ju oftare byter man vätskorna!

Själv byter jag alla vätskor i "finbilen" kanske oftare än nödvändigt, medans i den gamla bruksbilen har bara motoroljan bytts regel-
bundet dom senaste 15 åren. Märker jag någon skillnad då... Nej, ingen påtaglig!
(Dock är det ju INTE att rekommendera sådant slarv givetvis!)
Användarvisningsbild
av Brainy
Vojje skrev:
Brainy skrev:Volvos rekommendationer är varannat år.
Knappast. Finns inte ens som post i serviceschemat.
Tillverkare av bromsvätska rekommenderar byte vart annat år. I tropikerna.

Vi bor dock i Sverige där temperaturen för det mesta är skitkall och följdaktligen är den absoluta luftfuktigheten låg = långa bytesintervall
Man kan dock byta av ett annat skäl, nämligen partiklar och skräp.
Knappast?

Stämmer bra att det inte står på serviceprotokollet att det SKA göras, men däremot att det rekommenderas. Precis som jag skrev.

Bild

Sen verkar majoriteten av verkstäderna strunta i att ta upp detta då de vill att deras service ska verka så billig som möjligt. Det betyder inte att volvo inte rekommenderar att det ska ske.
Skulle inte bli förvånad om volvo lagt det så här just för att servicarna ska verka billigare vid en jämförelse.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards