Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Du får väl lämna in den på mjukvaruuppdatering, a la Volvo :roll:
av Krakus
Hmm. Inget jag tänkte på. Men tror du verkligen man kan justera effekten via mjukvara? För mig verkar det otrolig. Dock inte omöjligt. Hmm.
Användarvisningsbild
av Nexus
tror inte du kan få starkare lyse via mjukvara. Vojje skämta nog lite som vanligt.
Nya lampor kan ju hjälpa
av Krakus
Har fått tipset att kolla linser. Tydligen kan dessa vara lite smutsiga. Och det kan minska ljusflödet med 30-50%!
Användarvisningsbild
av Vojje
Verkar vara klockrent, enligt reklam makarna :D

"Strålkastarpaketet med adaptiva bi-xenonstrålkastare förbättrar sikten vid mörkerkörning. Strålkastarna anpassar sig efter situationen och ger en bredare ljusbild på landsväg och en avsevärt längre räckvidd på motorväg.

I paketet ingår även förstärkt dimljus, aktivt kurvljus och vidvinkelljus samt automatisk ljusbildsreglering som gör att du kan upptäcka fotgängare, cyklister och hinder tidigare än med vanligt halvljus. Det förbättrar säkerheten.

En kamera styr ljuslängdsregleringen och helljuset. Vägen lyses upp optimalt för körsituationen och framförvarande trafikanter. Helljuset tänds automatiskt när kameran registrerar att vägen är fri från andra trafikanter. Ljuset regleras mjukt och utan abrupta övergångar. I paketet ingår även LED-varselljus, som även kan beställas separat."
av Krakus
Reklamen kan de stoppa i @:# !!!
Mycket dåliga helljus!
LED är trevliga. Automatiken med. Men styrkan vill jag köra rakt in i deras @:;:!

Själv begriper jag inte hur man löst just helljusets kärna?
Både halv som helljus kommer via samma lins.
Men jag märker att helljuset är MYCKET SVAGARE. Har kollat att det sitter en D1S där. Hur får man till helljuset? En prisma? Begriper inte.
Användarvisningsbild
av Vojje
Som sagt, helljuset justeras automatiskt till förarens bästa.
Men det är, som jag skrev tidigare, inte omöjligt att det går att justera via mjukvaran.
av Krakus
Vojje skrev:Som sagt, helljuset justeras automatiskt till förarens bästa.
Men det är, som jag skrev tidigare, inte omöjligt att det går att justera via mjukvaran.
Tydligen. Nu har jag sett iaf att styrkan varierar i takt med "kartong mjukvaran" :) haha
En bit kartong framför kameran gör den kraftigare. Undrar om man törs klistra fast den där ;)

p.s. Hoppas folk förstår att jag skojar. Skymmer man kameran helt, blir ljusbilden fel!
Användarvisningsbild
av Vojje
Man hade kunnat tänkt sig att Merc hade tillhandahållit ett linsskydd för maximalt helljus :wink:
Vojje rekommenderar istället mycket kebab med grönsaker för att förbättra mörkerseendet.
Försök också hålla igen på whiskyn :lol:

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]