Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det kommer från EU, och är i många fall ett lyft då man i flera länder inte haft ljus på över huvudtaget dagtid..

Här blir det dock helknäppt!
av Sharkbait
Bosa skrev:Är garanterat bilar med DRL, tror till och med det är reglerat via lag att när DRL används så ska inget lysa i bak. Är samma sak på Volvo med DRL även fast de inte vill ha det så.
Dock så tänds halvljus och belysning i bak automatiskt när det mörknar på.
Vart finns logiken och säkerheten när man kör DRL-läge så skall inget ljus bak vara på?

Belysningen tänds automatiskt när det blir mörkt? Knappast. Har sett och kommit ifatt mängder med nya bilar som inte har ett ljus tänd bak med fram så lyser LED/DRL.

manor skrev:Att inte se en framförvarande bil som inte har bakljuset tänt mitt på dagen tycker jag verkar tyda på ett synfel ;).
Någon som har påstått det?
...............................................................................................................

Men att köra i DRL-läge med släckta baklysen när det är mörkt/dålig sikt m.m är alltså olagligt och belönas med böter?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Själv vill jag montera ännu mer ljus :P Vill ha LED ring runt fiskögat som är halvljuset. Fyra sidomarkeringslyktor samt två extra p-ljus bakåt. Funderar även på att ha vita led på backspegeln framåt. Ljusbög AB :D
av *pettson*
När varselljus släpptes i sverige som en förbättring så var det inte heller några tända bakljus.
När vi *förbättrade* detta till reducerat halvljus så behövde inte bakljusen ingå, men man påpekade att det är viktigt att ha det trots allt.
När vi *förbättrade till halvljuslagen, då som först fick vi bakljus. Sålänge har vi inte varit så otroligt duktiga, halvljuslagen är inte så gammal.
Nu har vi förbättrat halvljuslagen genom att faktiskt gå tillbaka till varselljuslagen, som vi skippade för att det blev många påkörningsolyckor på grund av släckt bakljus. Då under energikriserna och nu skippar vi säkerheten för att det sammantaget minskar utsläppen av co då bilarna drar mindre bränsle med mindre belysning. Det är alltså en del av nollvisionen det.
Skillnaden idag är att det är tillåtet att ha cornering lights alltså lysen som tänder när du svänger skarpt. Samt att aktivt ljus är tillåtet. Det är lika lätt att köra på någon bakifrån idag som då.
av Sharkbait
*pettson* skrev:Då under energikriserna och nu skippar vi säkerheten för att det sammantaget minskar utsläppen av co då bilarna drar mindre bränsle med mindre belysning. Det är alltså en del av nollvisionen det.

Att man tar bort belysningen bak som genererar en trafikfara för att minska co2 är det löjligast jag har hört ! Att mosa på stereon med musik, navigator, stolvärmare, AC eller laddar mobilen osv verkar helt ok för att släppa ut mera co2 men något som släckta bakljus som generera trafikfara är helt ok för att minska co2.

Det blir bara mer logiskt hela tiden . . .. :roll:
av Fartdåre
Sharkbait skrev:
*pettson* skrev:Då under energikriserna och nu skippar vi säkerheten för att det sammantaget minskar utsläppen av co då bilarna drar mindre bränsle med mindre belysning. Det är alltså en del av nollvisionen det.

Att man tar bort belysningen bak som genererar en trafikfara för att minska co2 är det löjligast jag har hört ! Att mosa på stereon med musik, navigator, stolvärmare, AC eller laddar mobilen osv verkar helt ok för att släppa ut mera co2 men något som släckta bakljus som generera trafikfara är helt ok för att minska co2.

Det blir bara mer logiskt hela tiden . . .. :roll:
Det är så det funkar. Tyvärr... Handlar det om personlig bekvämlighet så ryker alla tankar på annat. Släckta lysen som
skäl för att spara soppa är bara marknadsföring och en synbar förändring. Det ger sken av att nån gör ett aktivt val. Tillverkaren eller föraren.
Att det sen sitter en iPad eller iPhone på laddning och att ungarna tittar på dvd i baksätet med HP stereon på full volym är helt ok.
Kanske det som den sk. bromskraftsåtervinningen skall kompensera?
Ungefär som att införandet av lågenergilampan för hushållsbruk skulle spara på miljön.... Fnys!!! Naivt.
Men det säljer ju och image är pengar och pengar betyder allt. De senaste tio åren är det miljöargumenten som sålt för miljardersmiljarder.
Senast redigerad av 1 Fartdåre, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, undrar när denna bränslesnålshysterin ska avta... Det har ju bara blivit löjligt, nästa steg blir väl straffskatt på passagerare/förare baserat på vikt :roll: Ju mer vikt ju mer bränsle går ju åt, eller hur?

Vill du spara bränsle? Banta då knubbis! :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kan bara hålla med vad de flesta andra här verkar tycka.
Borde vara lag på lyse både fram och bak oavsett hur ljust det är. Med dagens moderna LED-lampor måste det bli försumbart lite man sparar.
Utan led med vanliga glödlampor brukar det sitta fyra 5-watts lampor alltså totalt 20 watt. Vad blir detta med LED? Kan inte vara många watt.

Har länge stört mig på (vad jag tror är importbilar) utan lyse... men nu är det alltså även vissa svensksålda bilar som saknar lyse (bak).
Användarvisningsbild
av Nexus
Åkte bakom en Vw polo i lördags kl 22,00 det var bäcksvart ute och han hade drl tända fram och noll bakljus så någon automatik är det då inte inom VW
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 57

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]