Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
White skrev:Nu är jag ju insnöad på just 7/900 serien, men en mer driftsäker och rubust bil får man leta efter!
Mitt råd är att hitta en fin 940/945 CLASSIC eller TURBO -98, dom går med enkla medel och en hyffsat billig peng att plocka ut
200hk ur om man tycker dom är för "slöa" original!

Sedan är ju krocksäkerheten betydligt bättre i 850 och frammåt om man ser till den biten! Även i 960 -95 och framåt är den bättre!
jo jag gillar också 7/900 serien. Mina föräldrar har en 945 1996 som är som ny de har haft den sedan ny. Alltid stått i garage och användes bara till Söndags resor. Men den fick jag inte köpa. De köpte en V70 3 är gammal som gått 1500 mil som en gubbe haft som alltid köper nya bilar var tredje år. Han kör bara 500 mil per år och är 80 år. Men jag såg att inredningen redan bär spår av tex solblekning och känns inte alls lika gedigen gjord.

Jag tycker de 115hk jag har i min bil nu är fullt ok så trimma är inte aktuellt .provlem med classic är att de går inte få tag i de går direkt de ökar i värde om de är fina...

Synd att man mer eller mindre blir tvingad till dyra service besök ju nyare bil. Att byta olja borde vara enkelt på alla bilar.
Användarvisningsbild
av mifran
White skrev:Nu är jag ju insnöad på just 7/900 serien, men en mer driftsäker och rubust bil får man leta efter!
Mitt råd är att hitta en fin 940/945 CLASSIC eller TURBO -98, dom går med enkla medel och en hyffsat billig peng att plocka ut

Sedan är ju krocksäkerheten betydligt bättre i 850 och frammåt om man ser till den biten! Även i 960 -95 och framåt är den bättre!
var är en 95 960 bättre på säkerhet? Om jag förstår är problemet med 7/900 serien att de är rätt mjuka jämfört med dagens bilar så det blir mos även mot en mindre småbil :( ( se klipp på youtube mellan en 960 o modus)
Användarvisningsbild
av mifran
PTV skrev:Det fanns en tid när Volvo inte byggde bilar, Volvo 740 och tidigare.Och en tid när Volvo började bygga bilar, Volvo 850 och därefter.
Visst 740 är tråkiga men tillförlitliga. Bjuder inte på så stora överraskningen. men jag tycker designen står sig jämfört med bilar från den tiden som Opel omega och Audi 100 cc som såg ut somtvålkoppar :) helt enkelt en tidlös bil so känns ganska trevlig så här 30 år efter första 760 :)
Användarvisningsbild
av White
mifran skrev:

var är en 95 960 bättre på säkerhet? Om jag förstår är problemet med 7/900 serien att de är rätt mjuka jämfört med dagens bilar så det blir mos även mot en mindre småbil :( ( se klipp på youtube mellan en 960 o modus)
960 -95 och frammåt och även S/V90 har extra förstärkning mot hjulinträngning i kupèn i golvet precis bakom hjulhusen.
Användarvisningsbild
av mifran
karnaa skrev:Kan inte riktigt säga vad, men 2005 så förnyades väl
dessa tre modeller en hel del?
Tror säkert ngn annan vänlig själ här kan förklara
skillnaderna bättre än mig.
Sen är ju knappast en 01a dåligt köp.
känns som man får mycket bil på en 01 av s80. Sedan verkar det vara så att s80 blev törstigare och törstigare ju nyare vet inte varför. 01 ska ju bara dra 0.87 blandat det är ju ok för en så stor bil.
Användarvisningsbild
av mifran
White skrev:
mifran skrev:

960 -95 och frammåt och även S/V90 har extra förstärkning mot hjulinträngning i kupèn i golvet precis bakom hjulhusen.
gäller det 940 med? 960 känns som dyra att äga ... Även om de är fina.
Användarvisningsbild
av vetten
Är det fel att föreslå Amazonen som kanske var den sista bilmodell som Volvo byggde för att den inte skulle gå sönder och om den eventuellt skulle gå sönder, ja då skulle i princip alla som inte har tummen mitt i handen kunna laga den själv :-)-)
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har sett ett antal tidiga 850 med många år på nacken och 50.000 mil på mätaren som rullar utan problem o rost.

Imponerande
Användarvisningsbild
av stooges
Lillsyrran har min gamla 855 glt -95, 70 000+mil???någonting.
Nybesiktigad nu i maj med rent papper. Lovade i min iver att det firas med ny olja,filter nya stift.

Amazonen är väl annars det mest outslitliga som finns. :lol:
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]