Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tack Camel för myket matnyttig info!
Smaken är ju som baken och jag gillar ändå stuket på Bosch Highlight. Fast priset är ju inte det roligaste, det håller jag med om :x

Såg att Highlight xenon hade ref.tal 45 medans Halogenen hade 37,5.

Ska fundera lite till, men känner jag mig själv rätt, envis som en åsna så lutar det åt ett håll ;)
"är utrustad med en snygg LED-effektbelysning"

Hur är det? Har man ändrat lagen, det var ju inte lagligt innan och alla som hade lite effektbelysning i extraljusen fick böter och torskade i besiktningen.
För samma pris kan man ju köpa 10 st sprillans Bosch Rallye 225 Big Knick med H3 exenon-konvertering.

Det lär ju lysa rätt ok också....
Variosboy skrev:Och vad säger besiktningen om 10 såna i fronten då? :lol: 8)
Svårt att säga, direktivet säger ju max 4 ljuskällor till helljuset på alla bilar tillverkade efter 2005 enligt VV.

Och volvon har ju redan 4 ljsukällor i.o.m att xenonlampan vinklas upp + 2 st H7 halgenare som stöd till helljuset.

Så igentligen är det ju olagligt att montera några extraljus överhuvudtaget.

19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.

Sen får man inte ha stenskottskydden på på extraljusen heller....

18 § Stenskottsskydd för föreskrivna lyktor eller föreskrivna strålkastare får inte finnas på fordon om skyddet påtagligt försämrar lyktans eller strålkastarens ljus. Detta gäller även stenskottskydd av material som lätt kan skadas så att det för-sämrar lyktans eller strålkastarens ljus.

http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639

Bild
VolvoB20 skrev:"är utrustad med en snygg LED-effektbelysning"

Hur är det? Har man ändrat lagen, det var ju inte lagligt innan och alla som hade lite effektbelysning i extraljusen fick böter och torskade i besiktningen.
En bil ska ha två främre positionslyktor. Det står inget om att man får ha flera. Men även om man får det så måste placeringskraven uppfyllas. Det som blir svårast är kravet på minst 600 mm mellan positionslyktorna.

VVFS 2003:22
Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav
51 § Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

53 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 150 mm på släpvagn och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna skall vara minst 600 mm.
VolvoB20 skrev: /.../, direktivet säger ju max 4 ljuskällor till helljuset på alla bilar tillverkade efter 2005 enligt VV.

Och volvon har ju redan 4 ljsukällor i.o.m att xenonlampan vinklas upp + 2 st H7 halgenare som stöd till helljuset.

Så igentligen är det ju olagligt att montera några extraljus överhuvudtaget.
En bil ska ha två eller fyra helljusstrålkastare. Med det avses de ordinarie föreskrivna strålkastarna som ska ingå i bilens typgodkännande. Därutöver får bil ha ytterligare helljusstrålkastare men det är inget krav, t.ex. extraljus. Men extraljusen ska vara E-märkta och uppfylla reglementet och ska monteras på föreskrivet sätt. Dock ingen begränsning i antal extraljus förutom referenstalet som får vara max 50 per strålkastare. Innan regeländring var max referenstal 37,5. En del länder har regler om maximalt sammanlagt referenstal, dock ej Sverige vad jag vet. Så kan man bara montera 10 extraljus på ett korrekt sätt (och ordna strömförsörjningen :wink: ) så bör det vara ok.

VolvoB20 skrev: Sen får man inte ha stenskottskydden på på extraljusen heller....
Det stämmer att man inte får ha stenskottskydd på de ordinarie föreskrivna helljusstrålkastarna som ingår i typgodkännandet, men på extraljusen ska det gå bra om de är avstängda (inget annat än än vitt ljus godtas).

VVFS 2003:22
Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare
Övergripande krav
19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.
22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare.
Camel skrev:22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare.[/i]
Kanon, då är det ju bara att mata på med lampor i fronten då. :D

Bild
Bild
Bild

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]