Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Att bara dra igång kupéfläkten i samband med värmaren är ingen bra idé nej, men tillsammans med en laddare inkopplad permanent via motorvärmaruttaget så är det tvärtom en rätt bra idé!
Absolut, men med en laddare har man ju möjligheten att välja om batteriet ska laddas eller om fläkten ska snurra beroende på hur man väljer att bygga det.
En normal fläkt drar en hel del faktiskt, på full fart alltså..
Blir dyrare o dyrare det här, nu ska man ha laddare också :)

En annan sak värt att tänka på är hur man ska koppla in den där värmaren, den har ju en vanlig stickpropp = går inte att förgrena som en vanlig motorvärmare. Kopplingsdosa är ju inte riktigt lagligt då det blir en fast starkströmsinstallation då.
olson skrev:den är inte fast. den sitter ju på stickpropp.

Jag skrev ju att det är stickpropp?? Det innebär ju att du inte kan använda vanliga motorvärmarförgreningar = problem med kupevärmaruttag, därav kopplingsdosa vilket inte är riktigt lagligt då det blir en fast installation då. (kopplingsdosa = att man klipper av stickproppen)
Personligen tror jag en vanöig slangvärmare fungerar tillräkligt bra, det blir ju cirkulation med hjälp av temperaturförändringen. Det rör sig i Slangarna på min xc60 illafall oxh den har jag monterat orgnal slangvärmare på. I kombinaton med kupevärmaren så fngerar det ju ypperligt, oxh det konceptet har ju fungerat rätt okej de senaste 40 åren i sverige :-)

Det där med laddare har jag aldrig haft behov av, men det kanske är bra om man kör mycket extremt korta sträckor.

/Martin
Användarvisningsbild
av Kaxe
Jag skrev ju att det är stickpropp?? Det innebär ju att du inte kan använda vanliga motorvärmarförgreningar = problem med kupevärmaruttag, därav kopplingsdosa vilket inte är riktigt lagligt då det blir en fast installation då. (kopplingsdosa = att man klipper av stickproppen)
Är ju bara att ha en förgrening på motorvärmarsladden med ett 220 v uttag typ det till kupevärmaren i bilen , jag har haft batteriladdaren i bilen ( c-tek ) kopplad till ett sådant uttag i 7 år i motorrummet, funkar klockrent så det borde fungera lika bra till en slangvärmare med cirkpump, behöver alltså inte klippa av sladden till värmaren.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?