- tor 22 dec 2011, 22:32
Rådlös skrev:Arnold: Menar du dom här "ringarna"? Det är så med ellära att man kan räkna fram vad det skall bli för resultat. Om man sedan mäter med ett instrument så vet man ju om det är rätt eller fel.Jo jag har redan boken i fråga, så jag får väl konsultera den. Det vet i fasen om jag var sjuk den dagen men det var i alla fall inget jag snappade upp. Tack för en ingående beskrivning.
I den inre ringen har du fyra bokstäver P, U, R och I. P betyder Power och står för effekt. Det mäts i Watt. U vet jag inte riktigt vad det egentligen betyder, men det är spänningen och mäts i Volt. R betyder resistans, motstånd, och mäts i Ohm. I betyder Induktans (tror jag?) och är ström. Det mäts i Ampere.
För att räkna fram någon av dom här fyra i inre ringen, så väljer du någon formel med dom värden du redan har. I bilar har man spänningen (U) "gratis" i det här sammanhanget, 12 Volt. Det gör det genast lite enklare. Effekter, Watt står oftast på lampor och elmotorer etc. etc. Det kan ibland stå hur mycket ström en motor drar, Ampere. Många gånger har man ju en vägledning av hur många Ampere en säkring i den aktuella kretsen skall tåla. Går säkringen så har strömstyrkan överskridit det som förbrukaren är avsedd för. Resistansen, motståndet står sällan på några enheter om man inte har sådan tur att man har en teknisk beskrivning för den aktuella detaljen detaljen. T.ex motortempsensorn eller något liknande som man misstänker är fel.
Om det var så här att du var sjuk den dagen dom pratade om detta i skolan, så kan jag rekommendera boken: Hur funkar det, som Kjell & Co har givit ut. Den ser ut som en bok som kostar 400 - 500 kr, men kostar mindre än en tiondel av den summan. Det är ännu någon dag kvar till jul. Köp den själv om ingen annan vill göra det. Du kommer inte att ångra dig.