Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#600186
Rådlös skrev:Arnold: Menar du dom här "ringarna"? Det är så med ellära att man kan räkna fram vad det skall bli för resultat. Om man sedan mäter med ett instrument så vet man ju om det är rätt eller fel.
I den inre ringen har du fyra bokstäver P, U, R och I. P betyder Power och står för effekt. Det mäts i Watt. U vet jag inte riktigt vad det egentligen betyder, men det är spänningen och mäts i Volt. R betyder resistans, motstånd, och mäts i Ohm. I betyder Induktans (tror jag?) och är ström. Det mäts i Ampere.
För att räkna fram någon av dom här fyra i inre ringen, så väljer du någon formel med dom värden du redan har. I bilar har man spänningen (U) "gratis" i det här sammanhanget, 12 Volt. Det gör det genast lite enklare. Effekter, Watt står oftast på lampor och elmotorer etc. etc. Det kan ibland stå hur mycket ström en motor drar, Ampere. Många gånger har man ju en vägledning av hur många Ampere en säkring i den aktuella kretsen skall tåla. Går säkringen så har strömstyrkan överskridit det som förbrukaren är avsedd för. Resistansen, motståndet står sällan på några enheter om man inte har sådan tur att man har en teknisk beskrivning för den aktuella detaljen detaljen. T.ex motortempsensorn eller något liknande som man misstänker är fel.

Om det var så här att du var sjuk den dagen dom pratade om detta i skolan, så kan jag rekommendera boken: Hur funkar det, som Kjell & Co har givit ut. Den ser ut som en bok som kostar 400 - 500 kr, men kostar mindre än en tiondel av den summan. Det är ännu någon dag kvar till jul. Köp den själv om ingen annan vill göra det. Du kommer inte att ångra dig.
Jo jag har redan boken i fråga, så jag får väl konsultera den. Det vet i fasen om jag var sjuk den dagen men det var i alla fall inget jag snappade upp. Tack för en ingående beskrivning.
#600638
semmelman skrev:Om det är en 2002 bör du nog byta batteri, fast det har du nog redan gjort.

Apropå det hur mycket förbrukning motsvara en normalstart i jämförelse med radion, som en timmes lyssning? För starten är väl det som drar mest eller?
Jag har haft bilen i lite mer än 1 år och har inte bytt batteriet. Har ingen aning om när det byttes. Men där sa du något, en normalstart borde motsvara en god stunds radiolyssning.
#600688
Ska man vara lite petig här så bör man påpeka att det tar kort tid att ladda upp batteriet med mycket ström (laddning) om batteriet är mycket urladdat men det tar det längre och längre tid innan det är FULLT.
För att få ett batteri att bli helt fullt behöver du förmodligen köra i 10 timmar eller så, eller använda en modernare switchad laddare under 5-10 timmar.
Alla batterier mår bra av att laddas helt fulla då och då och vet man med sig att man kör mycket radio eller värmare så bör man koppla en (modern) extern laddare då och då. Ju oftare desto bättre för batteriets livslängd.

Om man är inne på kapitlet laddare så spelare det inte så stor roll om du har en laddare med hög eller låg (nåja) kapacitet så länge du låter den gå ett bra tag. Skillnaden mellan en med hög kapacitet och en med låg är bara dess förmåga att trycka in laddning när batteriet är mycket urladdat. På vintern är det bra med en laddare som antingen har temperatursensor eller som har ett speciellt kyla-läge så den ökar spänningen vid kyla.
Men där kom jag lite OT :)
#600696
En normalstart pågår den i 5 sekunder?
Om man gissar att startmotorn vill ha 300A och en start pågår i 5 sekunder ger det 300/(60/60*5)Ah, normalstarten förbrukar då mindre än 0,5Ah. Hur mycket ström drar radion? Hugger man till med 1A kan du använda radion ca 30 minuter för att göra slut på 0,5Ah, drar den 10A räcker det med endast 3 minuters lyssning för att använda 0,5Ah som en normalstart förbrukar.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]