- tor 08 dec 2011, 16:36
1/ ALLTID kontrollera med kall bil.
Varmkörd bil när du kommer dit betyder att du inte kan kontrollera den ordentligt. Alltså ALLTID kall bil när du kommer för att titta på den.
Varesej det är 34 minus eller mitt i sommaren. Bilen låter mest om den är sliten, just när den är kall. Kalla lager låter sämre än varma, ventiltick eller ett byte av tryckare avgörs om det tickar varm eller bara kall. Kontroll om bilen drar olja sker när den är kall, allt är som glesast kall, och katalysatorn kan inte bränna bort den begynnande blå röken. Perfekt för att se om den dra olja internt. Är bilen varmkörd så avvakta tills den kallnat så mycket det är möjligt. Eller titta på en annan bil. Ange redan vid intresset för bilen att du vill prova den KALL. Då finns inga ursäkter i världen när bilen *råkar* vara varmkörd inför testet. Är den varmkörd är det bara att vända hemåt, det fanns nåt att dölja då.
2/ HISSA BILEN aldrig någonsin köpa en bil du inte varit inunder, bilhandel eller privat. Kika efter rost, läckor och lösa eller brustna komponenter.
3/ Prova varenda funktion som finns. Då menar jag ALLT. Jag pratar om funktioner på spakar och knappar. Ta dej tid att se så varningslampor tänds och släcks som tänkt. Två lampor som slocknar samtidigt är ovanligt. Gör om testet om så sker. Att det händer två gånger är mer ovanligt. Tre ggr är en omöjlighet. Nåt är manipulerat.
4/ Prova bilen på vägen i låg fart. Lyssna! Gör undanmanövrer, styr det undan eller låter det illa samtidigt? Backa även och gör manövrer. Låter det illa?
Provkör i mer fart. Lyssna känn på väghållning och styrning.
Vet du inte tillräckligt om bilar och att skruva osv. Ta med någon som kan det.
Ovanstående gäller bilar från 500 till 500.000kr. Alla bilar undersöks lika oavsett om dom är deklarerade eller inte. Det är inte roligare att få hem en 100.000kr bil som är deklarerad ok fast den inte är det alls, än att köpa en för 10.000 och nån sagt den är okej men inte är det. Känslan är densamma, det blev inte riktigt som tänkt så att säga.
Orkar man inte göra ovanstående så ska man heller inte klaga på att man blivit *lurad*. Att inte undersöka själv vid köp, är inte det samma som att bli lurad.
Att det kontrolleras väldigt lite vid köp det ser vi här i forumet gång på gång.