ÄRRet skrev:Ja självklart ska man sträva bakåt och inte se Internets fördelar. Ner med huvet i böcker och lära sig T-Ford och framåt innan du ställer en fråga. Vem har självutnämnt sig själv till rektor och gjort detta forum till en högskola där frågor är bannade eller ses ner på och hänvisas till sökfunktionen? Detta verkar vara helt unikt för detta forum. De flesta forum verkar vara till för att HJÄLPA och inte utbilda. Vill man utbilda sig gör man väl det? Men man kanske inte vill bli bilmekaniker för att förstå hur man byter bromsbelägg? Räknar med att bara *pettson* kommer svara. Ser fram mot ditt A4svar!
Förmodligen kommer fler svara, men du väntade ju expre på mitt svar.
Kanske har nån lärare varit taskig mot dej, men försök svälja det eller kanske iallafall ta några terapitimmar tills det svider mindre. Det här har fått löjliga proportioner. Men jag hade ju rätt? En del blev arga av inlägget, och utan anledning. Tja rektor antar jag att admin är. Dess förlängda arm i form av klassens stabila pelare utgör alla moderatorer. Klassen är du och jag och alla andra.
Personligen ser jag ned på en enda sak, om nu se ned är rätt ordval. Och det är inte om man har frågor eller inte kan, det är när man.. OM man ska göra någonting, måste börja långt upp gärna längst upp i svårighetsskalan? VARFÖR? Konstigt nog så för att man kan göra streckgubbar så tror man inte att man är varesej en duktig skissare, porträttmålare, eller en ny picasso. För att man kan spraya en blomvas med färg brukar inte dom flesta tro att dom är billackerare, kan du såga av 5 plankor och sätta upp på huset så är du inte varesej en riktig snickare eller en möbelsnickare. Nej då sansar man sej och inser att man har begränsningar på ett eller flera områden. Kanske kunskap? Kanske plats? kanske verktyg? Ja nåt eller flera områden. Men DÅ är det inget problem. Men så fort mekanik kommer på tapeten, eller elektronik. Då upphör den självinsikten för många. DET är jag klart ogillande till. Men det är naturligtvis upp till var och en att lösa sina problem så det är inte mina buisness. Jag behöver inte delta i deras lösningar. Internet är kalasbra. Särskilt uppmaningen om att ladda ned haynesbok till högerstyrda bilar istället för att använda korrekt bok för 200spänn eller andra källor.
DET ihop med engelska språket som alla är proffs på inför skruvandet, löser säkerligen upp problemen. Att högerstyrda bilar i mångt och mycket inte är byggda som vänsterstyrda och infon är fel åt helvete, är mer underordnad information som man bara förstår om man vill. Hela internet finns därute som sagt men ingen vill använda det om det går att fråga det i forumet istället. Är det nåt bra det? Nåt som tar 1,4 sekunder på google om man frågar där ska stötas och blötas i 3 dagar i forumet för att man inte vill söka själv? Märklig inställning du har där.
* Att lära sej hur någonting fungerar är grundläggande. Det eftersom det mesta som finns idag är baserat på gammal skit sen t-forden. Kan du inte den gamla skiten kan du inte den nya skiten. Kan du inte den nya skiten och inte vill kunna den, men ändå ska skruva, så kan även en chimpans göra samma jobb på samma basis. Det kallas att bli tränad. Den kan också göra saker som är fantastiska och också utan att veta hur och varför förmodligen kan den serva större delen av din bil med rätt tränare. Det är så man skadar sej på verktyg och delar och i värsta fall skapar en massa dyra problem med sin bil eller vad man tänkt fixa, blir nåt fel så går det knappt att reda ut på distans, eftersom DU inte har en susning om VAD DU GJORT och VARFÖR det hände, då kan man ännu mindre supporta och hjälpa till. Enligt mej en dum lösning. Jag är mån om att man inte ska skada sej och att man inte ska få betala 10.000 för skadorna man i värsta fall skapat tack vare träningen. Därför tycker jag om att *utbilda* trots att jag inte har betalt för det. Gillar du metoden med träning så föreslår jag en kontakt på närmaste djurpark där dom kan guida dej i hur man enklast gör träningen för att orsaka minst skador på andra, omgivning och sej själv. Det är nämligen grundinställningen i träning.
Finns nog ingen på detta forum som tycker att kunskap om det man gör är farligt. Förutom du själv som ser det som nåt nedvärderande, särskilt då om man måste delta själv för att lösa problemet.
* Att utbilda är att hjälpa om det görs rätt. Det är oftast hjälp till självhjälp. Sen får du kalla det vad du vill. Att hänvisa till en datakälla där det finns 500 andra liknande frågor och i en del fall också olika lösningar är också hjälp till självhjälp. Dom mest frekvent ställda frågorna hänvisas till just sök därför. Värdet av den databasen är enormt, men enligt dej så kan den suddas eftersom den ändå är elak att hänvisa till. Massor med folk har hittat lösningen där. Antar att dom är helt förstörda nu tack vare att dom deltog själva i letandet efter svaret.
* Att använda situationsanpassad inlärning där man själv deltar så mycket det går, gör att man minns bättre och förstår bättre. Nåt positivt för alla.
* Vet man allt viktigt själv inför jobbet så ställer man inga frågor i forumet och får inga svar. Enkelt?
* Frågar man så vet man inte. Får man svar, så lär man sej. Knepigt va? Vips blev man utbildad. Svårt att undgå det där. Sen var det ju om det skulle vara träning, eller utbildning bara. Att göra bara.. eller.. att göra därför att..
* Eftersom du personligen tror att varje svar med lite förklaring i botten är vägen till att bli mekaniker så visar det att du inte har en susning om vad som krävs som mekaniker i grund och botten. Det är bättre du tar reda på vad som krävs av en mekaniker utbildningsmässigt istället för att hetsa upp dej över detta varje gång och använda det som ett argument.