Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Självklart, men det innebär ju också att min nästa bil istället blir en Mercedes, BMW, VW, Ford, Subaru , Nissan eller Toyota då de leverar bilar med 2.0 4:or som fungerar att dra med och passar in i de normala svenska tjänstebilskalkylerna.

Men volvo har väl sagt att man vill bort från "pöbeln" och bli ett exlusivt premiummärke istället och detta är kanske ett steg på den vägen.

På "den gamla goda" tiden räknades ju Volvobilar som bra dragbilar med vettig ekonomi, men den tiden verkar över nu.
Snarare är det väl så att 95% av tjänstebilsåkarna struntar fullständigt i vad släpvikten är?

Själv kunde jag inte bry mig mindre exempelvis. Drag har jag för att köra byggvaror, lite skräp och nåt enstaka flyttsläp. Att åka runt med 1.8-2.0 ton bakom bilen tror jag är extremt sällsynt sett till antal.
Andreas är helt klart inne på rätt spår, det är FÅ som bryr sig om släpvikter. De med husvagnar bryr sig ju en del om vad den får dra på B-kort men max dragvikt är nog väldigt få som bryr sig om.

Jag har gärna en hög dragvikt så jag kan dra en bil bakom om det behövs, också är det ju skönt att slippa fundera så mycket men egentligen spelar det ingen större roll att jag får dra två ton, jag hade oftast klarat mig fint med 1200-1300kg. De flesta klarar sig med 750kg som det är på mackarnas hyrsläp allt som oftast.

/Martin
andreas_lofgren skrev:Snarare är det väl så att 95% av tjänstebilsåkarna struntar fullständigt i vad släpvikten är?
Kan vara så, men rätt många gamla volvo ägare har ju numera bytt till Passat/Tiguan just på grund av detta. Hade bara VW klarat av att leverera ut bilar i volym nog så man hade kapat leveranstiden hade man ju tagit ännu större marknadsandel.
Jag tror att Volvo gjort kalkylen

+ Intäkten av kunder som måste köra tunga släp och försvinner till andra märken
- Kostnaden för att utveckla bilen att dra tyngre släp
= Det är inte värt det
andreas_lofgren skrev:Jag tror att Volvo gjort kalkylen

= Det är inte värt det
+ att i Kina är drag/släp ett 100% okänd och oönskad egenskap på en premuimbil.
andreas_lofgren skrev:Snarare är det väl så att 95% av tjänstebilsåkarna struntar fullständigt i vad släpvikten är?

Själv kunde jag inte bry mig mindre exempelvis. Drag har jag för att köra byggvaror, lite skräp och nåt enstaka flyttsläp. Att åka runt med 1.8-2.0 ton bakom bilen tror jag är extremt sällsynt sett till antal.

Så tror jag att det är. Dragvikt är något som en så försvinnande liten del av marknaden bryr sig om att de struntar i att göra bra dragbilar. Finns så mycket mer kostnadseffektiva saker att lägga krut på.
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag tror att Volvo gjort kalkylen

= Det är inte värt det
+ att i Kina är drag/släp ett 100% okänd och oönskad egenskap på en premuimbil.
BMW, Audi och Merca som säljer enormt mycket mer i kina skulle alltså tro att kineserna prioriterade detta högre eller?
Kina har inte haft någonting att säga till om när V70II konstruerades. Det vet du egentligen själv också B20.
Nu håller jag nog med föregående talare om att det är en minoritet som drar 2tons släp efter sina bilar.

Men jag ger inte mycket för Volvos marknadsanalyser. Om jag har hört rätt så anser ju Volvo att köpare av bilar med mindre motorer inte vill ha awd, därför levererar de bara awd till modellerna med största motorn. Där tror jag Volvo har väldigt fel! Läste just att Audi säljer en majoritet av sina bilar med Quattro i Sverige. Så tror det är många med mig som skippar Volvo bara för att man inte kan få tex en V60/V70 D3 Awd.
Jag snackar inte 2 ton. DRIVe bilarna drar ju bara pyttiga 1300 kg vilket är i Nissan Micra klass och det räcker ju inte ens till ett litet skrutt-släp.

Samma med AWD, mängder med folk jag känner lämnar nu Volvo och har gått över till Passat 4-motion, Tiguan, Skoda Superb 4x4 då de ser AWD som en nödvändig funktion och inte en lyxbilsgrej som Volvo vägrar leverera.
andreas_lofgren skrev:Kina har inte haft någonting att säga till om när V70II konstruerades. Det vet du egentligen själv också B20.
V70II/XC70 klarar ju att dra 2,1 ton, så den är nog rejält konstruerad i grunden, det är ju med de nya pyttiga motorena som vikten rasar...
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]