Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Det som får mig att reagera är inte främst hur x:et uttalas, utan att så många har såna problem med att ordet börjar på x, så att resten av ordet blir helknas.

Tex är det ganska ofta jag hör folk säga typ: "Ekseon", har även någon gång hört uttal i stil med "eks-neon"..

Vi är i sverige helt enkelt inte vana med ord som börjar på x, och när vi ser ett ord som börjar med x så hänger vi så hårt upp oss på det att vi helt missar hur resten av ordet ser ut, eller!?
av Rådlös
Många bud här. Jag bidrar också: "Ksenån".
Fråga gärna en grek om du känner någon, för mycket säger mig att det är ett grekiskt ord från början.
av llesrof
Variosboy skrev:
Vi är i sverige helt enkelt inte vana med ord som börjar på x, och när vi ser ett ord som börjar med x så hänger vi så hårt upp oss på det att vi helt missar hur resten av ordet ser ut, eller!?
Det är nog inte många andra språk som börjar ord med X utom möjligen kinesiska och möjligen sådan där infödingsdspråk, ni vet... sådana där infödingar i Afrika med stor bak och som springen hela tiden :D Är det Buntu eller Bantu det språket heter? :D De har en massa underliga klickljud för sig. X i början av ett ord uttalas som S helt enkelt. Vem skulle komma på att kalla den gamla persiska kungen Xerxes för "Ekserekses"? Eller en Citroën Xantia för "Eksantia"? Eller en Xeon-processor för "Ekseon"? Det finns naturligtvis undantag, till exempel ordet X-axel där det är betoning på bokstaven X. Då uttalas det naturligtvis "eksaksel" och inte "saksel". Det stavas inte heller "xaxel".
Användarvisningsbild
av Variosboy
Rådlös skrev:Många bud här. Jag bidrar också: "Ksenån".
Fråga gärna en grek om du känner någon, för mycket säger mig att det är ett grekiskt ord från början.

Frågade min kollega här som är grek (och hyfsat nyinflyttad).

På grekiska säger man Ksenon och det betyder "okänt" översatt till svenska.

Så med andra ord har jag och många helt fel uttal enligt ursprunget, men å andra sida, hur många låneord uttalar vi på samma sätt som från det språket vi lånat dom!?
av llesrof
Variosboy skrev:
Rådlös skrev:Många bud här. Jag bidrar också: "Ksenån".

Frågade min kollega här som är grek (och hyfsat nyinflyttad).

På grekiska säger man Ksenon och det betyder "okänt" översatt till svenska.

Så med andra ord har jag och många helt fel uttal enligt ursprunget, men å andra sida, hur många låneord uttalar vi på samma sätt som från det språket vi lånat dom!?
Det färutsätter ju att xenon är ett grekiskt låneord. Nu är inte Google Translate världens bästa och sanningsenliga, men om man översätter "okänd" till grekiska får man "άγνωστος". Fast det kanske är "xenon" med grekisk stavning, men det tror jag inte. Xenon på grekiska heter ξένον.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det handlar om gammelgrekiska ska tilläggas, och visst, som du säger, det beror ju på vart det kommer ifrån..

Att få reda på det faktiskt ursprunget är väl lättast att göra genom att söka på grundämnet xenon..

Citat från wikipedia: (Ramsay var en av de två britterna som upptäckte ämnet)
"Ramsay föreslog namnet xenon för gasen utifrån det grekiska ordet ξένον [xenon], neutrum-singular-formen av ξένος [xenos], vilket betyder främmande, annorlunda, eller gäst."
av llesrof
Variosboy skrev:Det handlar om gammelgrekiska ska tilläggas, och visst, som du säger, det beror ju på vart det kommer ifrån..

Att få reda på det faktiskt ursprunget är väl lättast att göra genom att söka på grundämnet xenon..
Spoiler »
Det var det jag kollade. Ordet i sig måste ha ett ursprung och då kan man kolla källan till det. Det är lätt att framstå som smart när kunskapen bara är några musklick bort :mrgreen: Fast den typen av kunskap är inget värd om man inte är källkritisk och har andra källor också. Hur som helst... "senon" är enklare och naturligare att uttala än "ksenon".
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]