av *pettson* - tor 20 okt 2011, 01:54
- tor 20 okt 2011, 01:54
Vore spännande att få veta vem som editerade bort mitt foto som jag lade dit?
Moderator: Moderatorer
*pettson* skrev:Så nu är jag uppmätt. Dock lite svävande. Svårt att vara exakt så nån cm kan vara osäker.Jag vet inte men när jag själv fösöker mäta bredden mellan ytterkant på mina axlar får jag det till 55cm, och jag vill nog påstå att jag är ganska propotionerligt byggd.
Tar man ett mått mellan ledkulorna på axlarna och rakt över blir det 64cm, mäter man bredaste punkten mellan armarnas ytterkant avslappnat så är jag 75cm bred. Mäter man runt en avslappnad biceps är det 44cm mäter man precis under armbågsleden runt underarmen är jag 37cm Är det så fruktansvärt udda?
llesrof skrev:Är det bara jag som tycker att det blir lite kvasipretatiöst när folk måste ange sina mått mellan vissa delar av kroppen, bara för att motivera för andra varför de finner en viss bilmodell trång? Pettson anser att han inte får plats i en V70N och att det är mer rymd i en Volvo 850, andra, de flesta, finner utrymmer i en V70N väl tilltaget. Allt handlar om hur man sitter och hur lång och bred man är. Hela diskussionen blir löjlig.Håller med men det är ändå bra att man kan lägga fram varför man tycker som man gör och avsätt anledning så är det inget fel med det.
llesrof skrev: För att återgå till ämnet...det handlar om komfort. Vad är då komfort? För mig är det samma sak som hur bekväm bilen är, inte hur spakar och sånt känns. Jag uppfattar V70N som både tystare och mjukare än den tidigare generationen. Och så sitter man skönare och kan luta huvudet mot nackskyddet utan att titta upp i taket. VIsst kan man uppleva att den kränger mera, men det är ju en följd av att den är mjukare och bekvämare. Den går tyngre över ojämnheter och ojämnheterna filtreras bort i högre utsträckning än på den äldre modellen. Det tycker jag är mer komfortabelt. Den äldre modellen är livligare att köra och man har mer vägkontakt, men den är inte bekvämare. Visst, det finns säkert de som tycker att en spikmatta är bekväm, men det får ju stå för dom. Möjligen "sportigare" men när det gäller bilar är min erfarenhet att "sportighet" och "komfort" i många fall är varandras motsatser.Ja komfort för någon som åker i bilen är en sak men för den som kör och får lägga större delen av tiden på att manövrera fordonet så måste väll även spakar och liknande ingå? Ex om helljuset slås av och på med en knapp bak i bagageutrymmet så sänks den uppfattade komforten för föraren ganska snabbt.
Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]