Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lita aldrig på andras omdömen om bilar gäller än idag :) Själv har jag haft en V70XC-01 i 2000mil, och besvärades av hur tight bältet smet åt över vä axel trots högsta position, med påföljd att jag alltid satt så långt bak som möjligt, och ratten max bakåtjusterad för att minska besvären. Men då blev det lite långt till pedalerna...Sen var stolen inget vidare, svankstödet satt för högt. Dessa klagomål har jag inte sett nån annan ha, så jag kanske också ska be o få bli uppmätt :D
*pettson* skrev:Så nu är jag uppmätt. Dock lite svävande. Svårt att vara exakt så nån cm kan vara osäker.
Tar man ett mått mellan ledkulorna på axlarna och rakt över blir det 64cm, mäter man bredaste punkten mellan armarnas ytterkant avslappnat så är jag 75cm bred. Mäter man runt en avslappnad biceps är det 44cm mäter man precis under armbågsleden runt underarmen är jag 37cm Är det så fruktansvärt udda?
Jag vet inte men när jag själv fösöker mäta bredden mellan ytterkant på mina axlar får jag det till 55cm, och jag vill nog påstå att jag är ganska propotionerligt byggd.

/Martin
*pettson* måste vara en stor pojke.

Jag är 1.93 lång 100 kg tung och ligger på ca 57 i axelbredd. Jag är i princip bredast över axlarna och ytterkant mellan armarna blir ca 60 cm med armarna avslappnadat hängande rakt ner.

Jag har inta problem att sitta i en V70N. Jag har haft både 855, V70 och nu en ny XC70. Av dem skulle jag nog säga att sittkomforten är bäst i V70N -- men det är ingen gigantisk skillnad.

Normal invändig dörrbredd brukar vara 70 cm (ibland 60 i äldre hus). Måste vara jobbigt att alltid behöva gå sidledes genom alla dörrar. :shock: :wink:
Jag tycker inte du skall komentera komfort i bilar på normala bilforum, det är mest sannolikt inte relevant för 99,9% av läsarna hur du upplever rymden i bilen :)

/Martin
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Ge mej ett enda bra skäl till varför jag inte ska kommentera komfort i bilar på normala bilforum? Borde jag vara i onormala bilforum?
Är det onormalt att jag får rum i andra bilar alldeles utmärkt? Såsom äldre modeller och andra volvomodeller som är nya? Eller att inga problem finns i Subaru, volkswagen, kia, inte ens i en gammal ford fiesta finns problemet trots bilens lilla format. Inte ens i vår gamla fiat uno satt jag emot B stolpen med axeln. Då ska du ha klart för dej att en sån är som att sätta sej i ett badkar med bilbältet på sej.
Jag är inte ett dugg intresserad av hur andra upplever bilen, dom upplever exakt det dom säger. Det kan ingen ta ifrån dom. Det är just deras upplevelser, varken mer eller mindre rätt alltså.
Frågan ställs hur läsaren upplever komfortskillnaden.
Är det hur trådskaparen upplever komforten endast kan tråden låsas överhuvudtaget. Eftersom INGEN kan uppleva nånting exakt likadant som någon annan. Då finns inget att kommentera och inget att diskutera.
Är vi på det klara med det?
Är det bara jag som tycker att det blir lite kvasipretatiöst när folk måste ange sina mått mellan vissa delar av kroppen, bara för att motivera för andra varför de finner en viss bilmodell trång? Pettson anser att han inte får plats i en V70N och att det är mer rymd i en Volvo 850, andra, de flesta, finner utrymmer i en V70N väl tilltaget. Allt handlar om hur man sitter och hur lång och bred man är. Hela diskussionen blir löjlig.

För att återgå till ämnet...det handlar om komfort. Vad är då komfort? För mig är det samma sak som hur bekväm bilen är, inte hur spakar och sånt känns. Jag uppfattar V70N som både tystare och mjukare än den tidigare generationen. Och så sitter man skönare och kan luta huvudet mot nackskyddet utan att titta upp i taket. VIsst kan man uppleva att den kränger mera, men det är ju en följd av att den är mjukare och bekvämare. Den går tyngre över ojämnheter och ojämnheterna filtreras bort i högre utsträckning än på den äldre modellen. Det tycker jag är mer komfortabelt. Den äldre modellen är livligare att köra och man har mer vägkontakt, men den är inte bekvämare. Visst, det finns säkert de som tycker att en spikmatta är bekväm, men det får ju stå för dom. Möjligen "sportigare" men när det gäller bilar är min erfarenhet att "sportighet" och "komfort" i många fall är varandras motsatser.
llesrof skrev:Är det bara jag som tycker att det blir lite kvasipretatiöst när folk måste ange sina mått mellan vissa delar av kroppen, bara för att motivera för andra varför de finner en viss bilmodell trång? Pettson anser att han inte får plats i en V70N och att det är mer rymd i en Volvo 850, andra, de flesta, finner utrymmer i en V70N väl tilltaget. Allt handlar om hur man sitter och hur lång och bred man är. Hela diskussionen blir löjlig.
Håller med men det är ändå bra att man kan lägga fram varför man tycker som man gör och avsätt anledning så är det inget fel med det.
llesrof skrev: För att återgå till ämnet...det handlar om komfort. Vad är då komfort? För mig är det samma sak som hur bekväm bilen är, inte hur spakar och sånt känns. Jag uppfattar V70N som både tystare och mjukare än den tidigare generationen. Och så sitter man skönare och kan luta huvudet mot nackskyddet utan att titta upp i taket. VIsst kan man uppleva att den kränger mera, men det är ju en följd av att den är mjukare och bekvämare. Den går tyngre över ojämnheter och ojämnheterna filtreras bort i högre utsträckning än på den äldre modellen. Det tycker jag är mer komfortabelt. Den äldre modellen är livligare att köra och man har mer vägkontakt, men den är inte bekvämare. Visst, det finns säkert de som tycker att en spikmatta är bekväm, men det får ju stå för dom. Möjligen "sportigare" men när det gäller bilar är min erfarenhet att "sportighet" och "komfort" i många fall är varandras motsatser.
Ja komfort för någon som åker i bilen är en sak men för den som kör och får lägga större delen av tiden på att manövrera fordonet så måste väll även spakar och liknande ingå? Ex om helljuset slås av och på med en knapp bak i bagageutrymmet så sänks den uppfattade komforten för föraren ganska snabbt.

Du sa en intressant sak där med nackstödet, just detta har jag invändning emot. Både S70 och äldre S60/V70N uppfattar jag som att nackstödet sitter för långt bak, ska man luta huvudet mot det så blir det en lutning bakåt. Först trodde jag det var en inställnings sak men det verkar det inte vara? När jag däremot provar nyare V70 (05 och framåt) så fungerar nackstödet perfekt? Ändå ser det ut som om det är mer eller mindre samma stolar, så vad har hänt här?

Att V70N går mjukare än S70 är det ingen snack om, däremot känner jag som förare inte den kontrollen som man känner i S70in. Och det är säkert som du säger, när man höjer komforten så får man göra avstamp från kontrollen.

Kan tillägga att min mekaniker nämnde att det var många folk som klagade på V70N för att de för jobbigare att köra än den äldre modellen. Enligt honom beror det på något svänghjul som man förminskat för att spara bensin men vad vet jag? Jag är inte alls insatt i dessa delar.

Förövrigt kan jag tillägga att även jag uppfattar sittkomforten som mycket högre i V70N, det är alltså manövrerings komforten som jag inte alls är nöjd med.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]