Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Faktum är att när du dragit din 150:e mutter med samma verktygsstorlek. Låt säga halvmeters momentnyckel. Och halvmeters dragskaft istället. Då kommer man förvånansvärt nära exakta moment var gång.
Men det går inte att göra nåt vettigt om man tror att man en dag tar en normal blocknyckel och drar 12nm för att direkt gå ut på gården och dra 155nm med dragskaftet. Då TROR man bara att man är duktig på det.
I själva verket drar man oftast tillräckligt hårt för att det ska sitta och tillräckligt löst för att inte skada förbandet bara.
av Arnold
Vad jag kan förstå så är det frekvensen av användningen som bestämmer kalibreingsintervallen. Kan man säga då att vi hemmapulare som bara använder momentnyckeln lite då och då kan skita i kalibreringen.
av *pettson*
Arnold skrev:Vad jag kan förstå så är det frekvensen av användningen som bestämmer kalibreingsintervallen. Kan man säga då att vi hemmapulare som bara använder momentnyckeln lite då och då kan skita i kalibreringen.
Det som bestämmer när nyckeln ska kalibreras är faktiskt hur hårt du normalt sett drar och hur duktig du är på att släppa på förspänningen i momentnyckeln, samt du antalet repetitioner.
Kommer du alltid ihåg att släppa på förspänningen i momentnyckeln. Och aldrig drar hårdare än du har skala till (jo det finns dom som drar hårdare eftersom momentnyckeln inte täcker dom kanske sista 4-8nm dom skulle ha). Då behöver du aldrig kalibrera om den till vardagsbruk. Vad du än får för värde när du drar framöver så är det inom normaltolerans för en självpulare så att inget tar skada.
av Amarace
Eller så köper man en modern momentnyckel som inte behöver släppas spänninen på :)

Men har man en där spänningen ska släppas är det viktigt att göra det, sköter man det så håller den en livstid för en normal hemmapulare.
av BlackbirdCaD
Tänker nog köpa en sån här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... -20210-Nm/
Men hur vet jag vilken hylsa (det heter väl så) som passar till momentnyckeln och till mina hjulmuttrar?
Och sen tänker jag smörja hjulbultarna (de där sakerna som sticker ut ur navet) med lite kopparpasta (har plåtfälgar), blir det bra?
Vissa säger att man inte ska smörja hjulbultarna: http://www.fiddy.se/showpost.php?p=510634&postcount=13
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p183912
av Rådlös
Det står i texten från Biltema: ½" (halvtum) och det är alltid fyrkantfäste. Har du andra hylsor, det finns bl.a 3/8" och 1/4", men dom är mindre och klenare så dom passar inte in i sammanhanget med stora skruvar och muttrar. ½" är den vanligaste i hylsnyckelsatser, så det är förmodligen den du har? Hjulmuttrar brukar vara 19 mm, men det kan vara olika. Mät först.

Smörja gängorna? I äldre instruktionsböcker för Volvo 855 stog det att man inte skulle smörja skruvarna på bakhjulen. Tanken där var att olja eller fett kunde krypa inåt på skruven och lägga sig på insidan så att handbromsen inte tog. Framhjulen sas det inget om. Jag har tittat i boken till min V70 -08, men där står inget sådant.
På min 245 smorde jag med propelleraxelfett, ett extra segt fett så kallat under vattenlinjenfett, som inte flyttar på sig i första taget. Det blev inga olägenheter av det. Den bilen rullar ännu.
av BlackbirdCaD
Har köpt momentnyckeln och hylsa nu. Hjulmuttrarna på min bil är 21 mm.

Det är ju viktigt att ställa in momentet på 0 när den inte används.. men graderingen slutar på 20 nm och det verkar som att den var inställd på 10 nm (uppskattningsvis eftersom det var utanför skalan) vid leverans, och man kan ta ner ännu mer. Så hur mycket ska/vågar jag ta ner momentet?
Det finns ju tydligen ingen gräns uppåt för i manualen så säger de att man kan dra momentet över skalan så man pajar fjädern inuti, så man kan säkert ta sönder momentnyckeln genom att ställa in den UNDER skalan. Verkar inte finnas några som helst spärrar.

Så jag har väl 2 alternativ:
1= låta den vara på uppskattningsvis 10 nm (under skalan) och riskera tänja ut på fjädern med tiden.
2= dra ner på momentet mer och riskera paja fjädern ifall den går under 0 nm
av *pettson*
Dra i öglan så låset hakar ur, skruva på ställskruven tills den inte går att lossa mer, den skruvar inte ur sej så det går sönder, haka i närmaste hack så låset hakar i, lägg i den i förpackingen igen. Svårare är det inte.
av BlackbirdCaD
Det var ett sånt svar som jag hoppades på =)
Momentnyckeln har väl knappast hunnit skadas av att vara inställt på 10 nm en halv dag? Eller?
Tror nog att den var inställt på 0 vid leverans och inte på 10 som jag skrev förut.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]