Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av anp
G-kraft skrev:
anp skrev:
zenobia skrev: Har du skrivit på så har du erkänt och Länstyrelsens uppgift är att verkställa påföljden.

Det finns en sak dom tar hänsyn till och det är om du behöver bilen för att ta dig till jobbet så du kan försörja dig. Går det bussar så får du snällt använda dom. Att man behöver bilen för att köra barnen till dagis, träningen osv verkade dom inte bry sig om alls.

Bor du på landet och det innebär att du inte kan ta dig till jobbet alls kan dom korta ner från 3 månader till 2 månader osv...

Ring Länstyrelsen i ditt län och be att få prata med körkortsenheten. Det är en vanlig dödlig tillsammans med en jurist som fattar beslut om påföljd.

Jag skrev på polisens papper och tänkte att detta överklagar jag lätt med en bunt bra argument. Kom inte en millimeter jag säga...
:???:
Utan att moralpredika för mycket, eller godkänna straffpåföljder för hastighetsöverträdanden vs våldsbrott mm...

Varför skulle länsstyrelsen bry sig i vad du använder bilen till?

De verkställer bara straffet som du säger, och kan man inte ta straffet skall man inte heller göra brottet...

Nej nej det är helt rätt gällande ovan, är man väldigt beroende av bil pga jobb , dagis m.m och det inte finns tillgång til bussar etc. så kan man nämna det för de och då kortar de ner det förmodlingen men det kommer att granskas om han ej kan vara utan bil...samt har man skrivit under erkännandet så kan man inte överklaga detta senare....

Min fars kollega råka ut för nåt liknande , han fick 6 mån MEN eftersom han va beroende av tjänstebilen och körde fram o tillbaka från malmö till helsingborg, och en massa saker skulle förstöras fall han inte kunde göra sina turer för företaget så fick han tillbaka kortet efter 2 mån...så de va riktigt snälla mot honom,,,,,så jag tycker du ska ta upp detta...
Är man väldigt beroende av bilen p.g.a jobb, dagis eller vad det nu kan vara.
Så kör man inte så fort så att man riskerar körkortet anser jag.
Nu kör jag inte alltid lagligt själv, så det känns tyvärr lite som att kasta sten i glashus i.o.m denna diskussion.
Användarvisningsbild
av ziaal243
Man får hem papper från länsstyrelsen som man fyller i och skickar tillbaks och där kan man skriva att man är beroende av bilen för ..... , men jag är yrkeschaufför och jag körde 129 i en 90 värg så det var "bara" 39 km/h mer än det lagliga gränsen samt inte hade gjort något annat innan ( inga prickar i registret ) så då fick jag mitt körkort tillbax efter en månad. Vad jag tror så hjälper det inte mycket att man skriver att man behöver bilen fram och tillbax till jobbet utan det måste finnas något starkare än det som i mitt fall.

När det gäller att man skriver på eller inte ( erkänner brottet eller inte ) så spelar det ingen roll, körkortet rycker ändå. Det som händer är att ca 1/2 år senare kommer de skicka en stämningansökan från kommunen där du begick fortkörningen och därefter kommer de säga att du måste närvara i en förhandling, så det bästa och skriva på grejen direkt. Grejen är att man har gjort fel och får ta straffet också.
av NCR
Illegitimi non carborundum.
(Låt inte de jävlarna trycka ner dig)

Nil desperandum!
(Misströsta icke)

Tog mig friheten att översätta lite
Loner
Användarvisningsbild
av AndreasC
non in legendo sed in intelligendo legis consistunt
Det gäller inte att läsa lagen, utan att förstå den.

Fortsatte översätta
Loner
av Priffe
Här är det "berömda" men iaf mycket lästa inlägget på ett forum där dom har mer erfarenhet.
http://forum.porsche.nu/forum/showthread.php?t=25492&

"If you can't do the time, don't do the crime", men pleeze inga moralister, dom finns i överskott därute allaredan.
av NCR
Bäste Loner.

Jag uppskattar din nit och redighet när det gäller att upprätthålla ordningen på forumet, men ge dig inte till att editera folks inlägg och därigenom förstöra poängen med dem. En apa hade klarat att ta reda på betydelsen av de latinska meningarna utan din "hjälp".

Sånt kallas att missbruka admin-rättigheterna och bidrar till att man inte har så stor lust att posta så mkt mer här.
Användarvisningsbild
av ziaal243
För jobb för ingenting, böteslappen blir bara större och körkortet ryker lika länge, meninglöst tycker jag.
Användarvisningsbild
av Brainy
G-kraft skrev:
anp skrev:
zenobia skrev: Har du skrivit på så har du erkänt och Länstyrelsens uppgift är att verkställa påföljden.

Det finns en sak dom tar hänsyn till och det är om du behöver bilen för att ta dig till jobbet så du kan försörja dig. Går det bussar så får du snällt använda dom. Att man behöver bilen för att köra barnen till dagis, träningen osv verkade dom inte bry sig om alls.

Bor du på landet och det innebär att du inte kan ta dig till jobbet alls kan dom korta ner från 3 månader till 2 månader osv...

Ring Länstyrelsen i ditt län och be att få prata med körkortsenheten. Det är en vanlig dödlig tillsammans med en jurist som fattar beslut om påföljd.

Jag skrev på polisens papper och tänkte att detta överklagar jag lätt med en bunt bra argument. Kom inte en millimeter jag säga...
:???:
Utan att moralpredika för mycket, eller godkänna straffpåföljder för hastighetsöverträdanden vs våldsbrott mm...

Varför skulle länsstyrelsen bry sig i vad du använder bilen till?

De verkställer bara straffet som du säger, och kan man inte ta straffet skall man inte heller göra brottet...

Nej nej det är helt rätt gällande ovan, är man väldigt beroende av bil pga jobb , dagis m.m och det inte finns tillgång til bussar etc. så kan man nämna det för de och då kortar de ner det förmodlingen men det kommer att granskas om han ej kan vara utan bil...samt har man skrivit under erkännandet så kan man inte överklaga detta senare....

Min fars kollega råka ut för nåt liknande , han fick 6 mån MEN eftersom han va beroende av tjänstebilen och körde fram o tillbaka från malmö till helsingborg, och en massa saker skulle förstöras fall han inte kunde göra sina turer för företaget så fick han tillbaka kortet efter 2 mån...så de va riktigt snälla mot honom,,,,,så jag tycker du ska ta upp detta...
För 10+ år sedan var det en av min mors kollegor som blev av med körkortet, de gick inte med på något förmildrande där utan han blev tvungen att för egna pengar anställa en privatchaufför för att klara jobbet :)

/Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
zenobia skrev:Att lämna ifrån sig körkortet eller inte har ingen större betydelse.
Du har inte rätt att köra bilen 48 timmar efter det att polisen stoppade dig. Gör du ändå det blir det olovlig körning med dagsböter som följd.

Blir det senare beslutat att du åker på en spärrtid börjar den inte räknas innan du har lämnat in ditt kort. Under tiden åker du utan behörighet och riskerar stora belopp om du skulle krocka (bortsett från dagsböter).

Försäkringsbolagen ser att du saknar behörighet och kan därmed neka dig ersättning för totalkvaddad bil, invaliditetsersättning osv...
Inte om du inte skriver på papperet, då får du köra tills att domstol beslutar om du ska bli av med det.

/Anders
av zenobia
Brainded skrev: Inte om du inte skriver på papperet, då får du köra tills att domstol beslutar om du ska bli av med det.

/Anders
Vet du eller tror du?

Någon länk som styrker ditt påstående hade varit önskvärt...
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]