Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
armstarke skrev: Volvo Castrol longlife tar ung 1140 kr för 6 liter.
Nu tog du väl i lite. Jag betalar på Volvo 147,50/lit för Castrol Longlifeolja. Det skulle göra 885:- för 6 liter. Det reducerar din "vinst" till 4.760:- på 10 år enligt din beräkning. Handen på hjärtat, är det värt att använda Biltemaolja för att "spara" 476:-/år i en ny bil?
av *pettson*
Det lär inte spela en seriös köpare någon som helst roll.
Är det dokumenterat att bilen är servad regelbundet och bilen är i skick, så lär inte nån tjata hål i huvudet eller kräva en sänkning av priset för en 10år gammal bil när det är saludags. När garantierna är slut så spelar det ingen roll, innan garantierna går ut, så spelar det bara roll just för garantierna, eftersom man kan åka på nåt otrevligt fel, helt orelaterat till servicen, som man sen tjurar om.
En seriös köpare testar bilen på närmaste opartiska anläggning innan köp. OAVSETT vem som servat bilen.
Är bilen billig så undersöker man troligen det själv och tar risken.
Det är en fantasi folk har som bilnasare och märkesverkstäder tutat i kunder för att man ska åka till märkesverkstaden och inget annat. Ska vi hårddra det så sänker varenda volvohandlare priset på t.ex ett inbyte om bilen varit servad på någon annan volvoverkstad än deras egen. INGEN bilhandlare litar på en annan verkstad än sin egen.
Det duger inte med att göra det själv, inte med autoexpertens verkstäder och inte med ad center eller mekonomens verkstäder. Samt då inte med andra märkesverkstäder heller.
Senast för 2 veckor sedan så bytte en vän in sin S60 för att köpa en V70 men genast blev det problem med servicehistoriken, den var inte servad där den skulle bytas in, det var det stora och enda problemet. Däremot ALLTID på märkesverkstad. Jag sa att han kunde köpa någonannanstans. Men det visade sej att det var den 6:e handlaren som opponerade sej mot att den var ju inte servad *där* och därför var det riktiga skicket *okänt* vad det än stod i dator och papper.
Stället som har servat bilen stod betydligt lägre i inbyte och högre i salupris så det var uteslutet.

När jag jobbade på opel så hade företaget jag jobbade för 4 filialer då man sålde, saab, opel, cheva. Bara bilar servade hos oss ansågs vara i bra och säkert skick, inte ens dom ifrån våra filialer nådde upp till den nivån, trots att alla använder *orginalprodukter*.
av Lövet
Inte en enda bil jag sålt har köparen gjort något oberoende test på. Finns det stämplar från märkesverkstad då köper spekulanten bilen. Finns det inga stämplar eller från "Nisses Svets och Bilar" då köper dem den inte. Så enkelt har det varit när jag sålt.

Kan vara annorlunda iofs för 10 år gamla bilar för så gamla bilar har jag inte haft men vid 5-6 års ålder betyder serviceboken om man får bilen såld eller inte till vettiga pengar. Visst, allt går att sälja till rätt pengar men oftast krävs en större sänkning än 7000 spänn för att sälja en hemmaservad bil.
av armstarke
ja de va mkt en fundering just vad mkt pengar det finns att spara på olika sätt.
Har kontakt på en större känd verkstad där ja skulle få stämpel i boken me biltemaolja.
Ska fundera på saken iallafall.

mattias

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]