Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
#551925
Förmodligen är det mer utbildning för BE än för den utökade B-behörigheten.
Av dessa kommer antagligen ett flertal även i fortsättningen att välja BE-behörighet eftersom den ger möjlighet att dra ännu tyngre släpvagnar än vid utökad B-behörighet.
Användarvisningsbild
av Camel
#552200
Jag tycker reglerna för släpvagnsvikt är trubbiga och i vissa fall även motarbetar trafiksäkerheten. Som exempel kan jag ta vår andrabil Ford Focus 1,8 FFV med tillåten släpvagnsvikt på 1200 kg (både B- och BE-körkort, begränsat av tillverkaren) och jämföra med en bekants bil XC70 D5 AWD med tillåten släpvagnsvikt på endast 1110 kg (med B-körkort). Focusen som är en vek, lätt och klen bil i jämförelse med XC70 får enligt reglerna för B-körkort dra ett tyngre bromsat släp. Focusen får med B-behörighet dra ett släp med en totalvikt på 89% av bilens tjänstevikt. Motsvarande siffra för XC70 blir endast 62%. Det verkar ju inte bli bättre år 2013. Det kommer fortfarande att krävas något komplement till den nuvarande B-behörigheten för att kunna dra mer med en stabil 4-hjulsdriven XC70 än en betydligt klenare, lättare och enbart framhjulsdriven Focus. Reglerna borde inte stirra sig blinda på enbart (en förhållandevis låg) tågvikt då säkra och stabila bilar vanligen faktiskt väger betydligt mera nu än för 15-20 år sedan. Jag anser att reglerna borde i större utsträckning ta hänsyn till bilens egenskaper i relation till släpets egenskaper då detta kan ha mycket stor praktisk betydelse för hur säkert och stabilt det totala ekipaget är att framföra på vägen. Visst man kan ju tycka att det är fritt att ta BE-behörighet och så är problemet löst men dagens regler godtar ibland med B-behörighet en högre släpvagnsvikt på en praktiskt sämre bil och det anser jag inte vara riktigt. Eftersom många husvagnars vikt är i området där viktfrågan med enbart B-behörighet är kännbart optimeras ibland bilköpet efter viktfrågan istället för att ta BE-körkort. I vissa fall medför detta en osäkrare fordonskombination.

Fabrikat: VOLVO B + XC70
Handelsbeteckning: XC70
Fordonet tillverkat: 2009-05
Växellåda: MANUELL
Tjänstevikt, kg: 1796
Totalvikt, kg: 2390
Max släpvagnsvikt, kg: 2100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1110
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4490
Max lastvikt, kg: 594
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 151,0
Max hastighet, km/h: 215,0

Fabrikat: FORD DA3 FOCUS
Handelsbeteckning: FORD FOCUS
Fordonet tillverkat: 2009-07
Växellåda: MANUELL
Tjänstevikt, kg: 1340
Totalvikt, kg: 1895
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1340
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3095
Max lastvikt, kg: 555
Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 92,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 198,0
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#552469
Det som det faller på i exemplet ovan är ju totalvikten om 3500kg för fordonskombinationen! Då Volvon har en totalvikt på 2390 blir det ju bara 1110 kvar upp till 3500kg. Det är ju så reglerna är skrivna, kan inte hjälpas att bilarna blir tyngre!

//David - som har BECE i körkortet! 8)
Användarvisningsbild
av Camel
#552636
Ja, så är det och jag anser att detta är det som gör regelverket trubbigt. Volvo anger en betydligt högre max sammanlagd bruttovikt än Ford i exemplet. Volvo anger 4490 kg och Ford anger endast 3095 kg. Tillverkarna anser alltså att bilarna har olika tekniska och dynamiska egenskaper för att dra släpvagn, vilket de också har i verkligheten som alla förstår. Startegenskaper i uppförsbacke, stabilitet vid körning samt bromsegenskaper är de viktigaste kriterierna när denna vikt fastslås. Ändå har man ett regelverk där ett vanligt B-körkort medger att den sämre bilen i exemplet får dra ett tyngre släp i praktiken utan tillägsutbildning. Men regler har alltid gränser. Idag är gränsen för max sammanlagd vikt 3500 kg på B-körkort. Ingen hänsyn tas till bilens egenskaper i relation till släpets förutom att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt. I fallet med Volvon är man mycket långt ifrån den gränsen men i Fordfallet kommer man inte ens upp till den gränsen eftersom tillverkaren anser att Focusen inte ens klarar max sammanlagd vikt på B-kort. Med hänsyn till detta borde det inte vara ett trafiksäkerhetsproblem att reglerna kunde ändras så att max sammanlagd vikt på B-körkort blir lite högre utan tilläggsutbildning för de bilar där tillverkaren tillåter det. Det borde inte vara några problem att utan tilläggsutbildning få dra t.ex. ett släp på 1500 kg efter en XC70 när lagen redan idag tillåter att man drar ett släp efter en Focus på vanligt B-kort som har en totalvikt på 100% av tillverkarens tekniska gräns. Men regler är ju regler och de går ibland före sunt förnuft.....
Nu är det tal om att reglerna ska ändras men det blir krav på tilläggsutbildning. Enligt lagen defineras ett släp på 1200 kg efter en XC70 som "tungt släp". För att få framföra detta ekipage krävs idag BE-körkort och 2013 kommer B-körkort med tilläggsutbildning tillåtas. Precis samma släp efter en Focus tillåts enligt samma lag att framföras av en förare med B-körkort utan tilläggsutbildning även efter 2013. En absolut gräns på låga 3500 kg sammanlagd vikt är alltså fortsatt viktigare för myndigheterna för de som inte har tilläggsutbildning än ett ekipages verkliga tekniska och dynamiska egenskaper ur trafiksäkerhetssynpunkt. För det är väl ingen som på fullt allvar anser att en XC70 som drar ett släp på t.ex. 1150 kg kräver så pass mycket mer av föraren att tilläggsutbildning är motiverad när ingen sådan utbildning krävs av föraren med ett släp på 1200 kg efter en Ford Focus?
av Marbas
#552755
En lösning vore att man alltid ska ha BE kort för att dra ett släp, oavsett släpets vikt. Något jag skulle föredra. Har sett alldeles för många som tror sig kunna köra med släp men bevisligen inte klarar av det. Om man själv anser sig vara "släpkörningsexpert" så är det ju bara att ta BE kortet, för det är inte så svårt (om man kan köra med släp).
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#552760
Förvisso, men du lär väl hålla med om att det skulle bli förvirrande med individuellt satta regler! Då är det bättre med det system som är idag där alla dras över samma kam och vill man inte rätta in sej i ledet så får man helt enkelt ta en BE-behörighet!

//David
Användarvisningsbild
av StringerBell
#552774
Marbas skrev:En lösning vore att man alltid ska ha BE kort för att dra ett släp, oavsett släpets vikt.
Känns överdrivet. Klart man skall kunna hyra en kärra för att köra lite plank utan att uppgradera körkortet.

Jag tycker reglerna är bra som dom är.
Användarvisningsbild
av Camel
#552851
Nybbe_gefle skrev:Förvisso, men du lär väl hålla med om att det skulle bli förvirrande med individuellt satta regler!
Reglerna ska vara samma för alla. T.ex. om tillåten sammanlagd totalvikt höjdes något så skulle fler vettiga bilar kunna framföras med släp på B-körkort. De bilar som är för klena har ju tillverkaren redan begränsat släpvikten på t.ex. Ford Focus. Där gäller 1200 kg för både B och BE. För XC70 som tillverkaren anser klarar betydligt mer får man endast dra 1110 kg på B-kort men hela 2100 kg på BE.
Nybbe_gefle skrev:Då är det bättre med det system som är idag där alla dras över samma kam och vill man inte rätta in sej i ledet så får man helt enkelt ta en BE-behörighet!
Alla dras inte över en kam med nuvarande regler. Nuvarande regler säger nästan "ju sämre bil desto tyngre släp" pga begränsningen på 3500 kg. Om man höjde denna skulle fler vettigare bilar användas som dragfordon för dem som har B-körkort. Som det är nu typas husvagnar med relativt hög tjänstevikt om med lägre totalvikt vilket innebär att de blir olagliga nästan bara med lite matbestick lastade i lådorna. En del optimerar sitt bilköp och köper en lättare bil än vad de egentligen tänkt sig. Eller låter bli att byta sin gamla och mindre krocksäker bil till modernare och säkrare bil fast man kanske ändå tänkt sig detta för att man helt plötsligt annars inte skulle få dra sin husvagn som man tänkt att behålla. Andra exempel är ridskolor som har både enkelaxlade vagnar och boggievagnar. Förarna som saknar tilläggsutbildning blir oftast hänvisade till enkelaxlade hästsläp pga totalvikten. När 500 kg häst flyttar sig från tyngdcentrum på enkelaxlat släp krävs mer av föraren än om man kör boggievagn. Exempel på dåliga konsekvenser av den stränga och onödigt låga begränsningen på 3500 kg är många. Nuvarande gräns på 3500 kg är för gammal och tar inte hänsyn till teknikutvecklingen. Det är naturligvis inget självändamål med tunga fordon. Men säkra, stabila och moderna bilar väger i regel mera än omoderna eller osäkra bilar.

Kort och gott:
1. Om man ska ha en gräns för B-körkort med tågvikt som är lägre än tillverkarnas bör den ändå sättas tillräckligt högt så att de flesta vanliga vettiga dragfordon som t.ex. V70II eller XC70 kan användas tillsammans med ganska vanligt förekommande släp (husvagnar) med totalvikter på ca 1400-1500 kg. Det skulle då innebära en tågvikt på under ca 4000 kg.
2. Annars kan man strunta i alltihop och kräva tilläggsutbildning så snart man kopplar på ett släp. Jag kan inte låta bli att upprepa mitt exempel med Ford Focus som man får dra 1200 kg med på B-kort och XC70 som man får dra endast 1110 kg med på B-kort. Sådana regler gagnar inte trafiksäkerheten.

Några exempel till på bilar som inte är lika krocksäkra med högre tillåten släpvagnsvikt på endast B-kort och som sannolikt är sämre dragbilar än t.ex. XC70 D5 AWD:
Volvo 855 1996: 1530 kg
Ford Scorpio 1994: 1530 kg
Volvo 944 1992: 1470 kg
Volvo 740 GL 1988: 1370 kg

De ändringar som sannolikt träder i kraft 2013 innebär fortfarande en låg begränsning på 3500 kg. För tyngre fordonskombination krävs tilläggsutbildning eller BE. Detta kommer inte förändra mycket från dagens regler. Dessutom framstår gränsen på 3500 kg som ologisk då B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ändå ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3500 kg om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
av Amarace
#552865
Det finns en enkel förklaring, alla fordon/fordonskombinationer som har totalvikt/total totalvikt äver 3,5 ton anes vara tunga fordon/kombinationer (förutom då just tung personbil).

Jag tycker det är bra regler så att inte vem som helst kan köra tunga fordon/kombinationer.

Det är ju frivilligt att ta E och därmed kunna göra nästan som man vill.

(har själv BECE och har inga problem att dra som jag vill :) )

En sak jag tycker ska införas är lite körning med släp när B tas, för att veta hur ett släp beter sig och lite grundläggande hur man backar.
Användarvisningsbild
av Camel
#552887
Nybbe_gefle skrev:Det är ju så reglerna är skrivna, kan inte hjälpas att bilarna blir tyngre!
//David - som har BECE i körkortet! 8)
Jag antar att ni som har CE i körkortet tycker detta gäller tunga lastbilar också? Inom EU är fordon med max 18,75 m längd och max 40 ton totalvikt tillåtna. När Sverige och Finland blev EU-medlemmar 1995 fick länderna använda fordon som avvek från EU:s regler. I Sverige och Finland används större fordon i nationell trafik (där ingen resp. lite internationell konkurrens finns). EU kommissionen håller nu på att ta fram ett förslag. Det handlar om en förordning som ska ersätta tidigare direktiv beträffande typgodkännande av fordon samt mått och vikt. De nya reglerna ska gälla från den 1 november 2014. Förslaget innebär för Sverige bl.a. att fordonshöjden på 4.5 meter riskerar att minskas till 4 m och släpvagnars längd till max 12 m inklusive dragstången. Dessutom ändras sättet att mäta fordonsdimensioner. De nationella undantagen för dimensioner i 24 meterkombinationer riskeras också med kommissionens förslag. Detta kommer att öka miljöbelastningen pga mer CO2-utsläpp per fraktat ton.

Om en modern, stabil, samt krocksäker bil med stor bromskapacitet som t.ex. XC70II D5 AWD där tillverkaren anser att bilen tekniskt klarar en tågvikt på 4490 kg bara får dra 1110 kg om man inte har speciell utbildning så anser jag att reglerna inte är anpassade till trafiksäkerheten då samma förare utan speciell utbildning får dra 1530 kg efter t.ex. en Ford Scorpio 1994. Den bilen är mindre krocksäker, sämre för miljön men framförallt sannolikt en säkerhetsmässigt mycket sämre dragbil än XC70II speciellt för en förare som inte är van eller inte har speciell utbildning. Men flera inlägg i denna tråd låser sig fast vid den heliga gränsen på 3500 kg. Min åsikt är att om reglerna ändå ska ändras så kan man ju anpassa dem så långt som möjligt efter den tekniska nivå som fordon har idag och i större utsträckning ta hänsyn till trafiksäkerhet och miljö. Men inte mycket att hoppas på från EU:s sida vare sig tågvikt på B-kort från den 19 januari 2013 eller framtida lastbilsekipage från den 1 november 2014.
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]