- tor 28 jul 2011, 17:42
#550617
Att endast genom koppling med vanliga relän/kontaktorer förhindra att ett icke använt intag spänningssätts är farligt och inte tillåtet. Om ett relä/kontaktor hänger sig kan livsfara uppstå genom att icke använt intag spänningssätts.
I industrin finns särksilda reservkraftsomkopplare. De är CE-märkta och anvisningar från tillverkaren talar om hur de ska monteras och anslutas. Man kan ju i princip tänka sig lösningar till en bil med en sådan omkopplare antingen manuell eller automatiskt styrd men det förutsätter att tillverkaren beskriver sådan applikation i dokumentationen. I vilket fall som helst krävs mycket sannolikt behörighet för en sådan installation och det är absolut inget som gemene man ska ge sig på. Som ägare eller nyttjare av en elanläggning är du ansvarig för att alla elinstallationer är gjorda på ett korrekt sätt. Du är även ansvarig för att produkter ansluts och används säkert. Genom CE-märket visar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märkning inte finns, och/eller om man inte följer tillverkarens anvisningar och/eller installationen är utförd utan behörighet blir exponeringen för ansvar mycket stor, särskilt om en olycka skulle inträffa.
Jansson402 skrev:Ja, är det möjligt att ha två intag på bilen? Ett i fram och ett i bak?Det bästa är att kolla om någon tillverkare av motorvärmare har ett system med dubbla intag som är CE-märkt och "plug-in" och som är avsett för ändamålet samt har tydliga anvisningar för montage och användning. Om det inte finns ska man avstå. Jag avråder bestämt från alla som helst egna kopplingar med starkström.
Att endast genom koppling med vanliga relän/kontaktorer förhindra att ett icke använt intag spänningssätts är farligt och inte tillåtet. Om ett relä/kontaktor hänger sig kan livsfara uppstå genom att icke använt intag spänningssätts.
I industrin finns särksilda reservkraftsomkopplare. De är CE-märkta och anvisningar från tillverkaren talar om hur de ska monteras och anslutas. Man kan ju i princip tänka sig lösningar till en bil med en sådan omkopplare antingen manuell eller automatiskt styrd men det förutsätter att tillverkaren beskriver sådan applikation i dokumentationen. I vilket fall som helst krävs mycket sannolikt behörighet för en sådan installation och det är absolut inget som gemene man ska ge sig på. Som ägare eller nyttjare av en elanläggning är du ansvarig för att alla elinstallationer är gjorda på ett korrekt sätt. Du är även ansvarig för att produkter ansluts och används säkert. Genom CE-märket visar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller grundläggande hälso- och säkerhetskrav. Om CE-märkning inte finns, och/eller om man inte följer tillverkarens anvisningar och/eller installationen är utförd utan behörighet blir exponeringen för ansvar mycket stor, särskilt om en olycka skulle inträffa.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."