Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#540990
Fn oxå, så om jag vill kolla tillståndet behöver jag nya packningar när jag sätter tillbaka dem? Kan man köpa bara dem?
Har iofs momentnyckel men ska det behövas på en vanlig bil, räcker det inte med sätt dit dom med "lagom" kraft?
Motorn går jättebra faktiskt, lamda 1 nyss på bes, spinner som en kattunge, men vid 18000 mil skulle de bytas, men de kan ju ha bytts vid 12' eller när som helst och de som sitter platina sägs väl kunna gå 20' ? Har ingen servicebok och haft den ett år bara. 12' var det visst och pettsson skrev borde bytas vid 6', kanske lutar åt att byta dom då efter allt... men lite annat på bilen antyder att den skötts om så... jag ska nog titta på dom ändå först.
#541063
semmelman skrev: Och varför jag inte bara köpte nya ändå berodde på att de som ska va va rätt dyra över tusen spänn sammanlagt, vill man ju inte byta i onödan om det är fem tusen mil kvar i dem...

Ett litet tips, vet dock inte vad du har för bil och vilka stift du kikat på..
Till min SAAB skulle jag köpa NGK PFR6T-10G (platina), hos bilmärkeshandlaren kostade dom ca 250:-/st,
hos skruvat/mekonomen/random handlare kring 200:-.

Slutligen hittade jag http://www.spark-plugs.co.uk/ och där kostade dom knappa 400:- för FYRA stift med frakt.
Senast redigerad av 1 PaS83, redigerad totalt 0 gånger.
#541129
Testar första gången med bilder...

Bild

Bild

Sådärja, puh!

Texten på stiftet är i sin helhet: 30637308 kan det betyda att det är från 2008?

Vad säger ni? I fin kondition eller bör bytas? Ser motorn ut att gå rent? Lite sotigt? Lite beläggning är det ju men jag vet inte om det ska se så ut?
#541176
Jämför jag med stiften på bilden här:
http://www.metica.se/blogg/2010/12/05/m ... tandstift/

Så ser ju mitt ganska normalt ut? Inget fel på motorn tycks det. Men är mitt stift gammalt eller nytt?


Jämför jag med detta:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 13950c6b2b

Ser mitt bara något lite bättre ut men samma färg å så.

Nånstans läste jag att iridumstift var bara å rengöra???
Help, sätta tebaka eller köpa nya?
#541230
2444ever skrev:Ett litet amatörtips: Köp nya, så slipper du fundera på om du ändå skulle ha bytt, och vet att det inte är stiften om något skulle gå orent. Sen behöver det väl inte vara några dyra enligt *pettson*:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 12#p541112
Faktum är att det är med stift som med olja och många andra saker. Inte är det den högre kvaliten man betalar för.
Däremot MÄRKE och för att det går att ta svinaktigt betalt. Att hitta rätt stift är viktigt för bilens gång, det innebär INTE att orginalstiften är bäst på nåt sätt.
#541231
Fast jag läste oxå om det var han att man skall ha de tändstift som "ordinerats" till modellen, de NGK som Mekonomen får fram på modellsöket borde överensstämma 100% med det som ska sitta å då kan jag ju inte köra med nåt annat.
De var lite dyra att bara slänga bort om det skulle va 10 000 mil kvar i dem. Om de kostat femti kr styck hade varit en annan femma då hade jag ju slängt i dem, men nu vill jag få lite vägledning innan... slänger inte bort tusen spänn så där lätt, så rik är jag inte. :)

Edit: Nu när du är här pettsson kan du inte med all din erfarenhet säga om det är äldre eller nyare stift jag har? Skulle så uppskatta lite vägledning.

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]