Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vi tittade på en bil med kreditgivare för några år sedan. Säljaren nämnde inget om krediten överhuvudtaget utan det fick vi reda på genom att först kolla trafikregistret (som talade om att det fanns en kredit och vem kreditgivaren var), sen ringa kreditgivaren. De talade utan problem om för oss hur stor den kvarvarande krediten var och hur vi skulle göra vid ett eventuellt köp.

Det blev inget köp (bilen var i för kasst skick enligt mig), och kommer tyvärr inte ihåg detaljerna om hur vi skulle gått tillväga. Men, det är viktigt att kolla upp detta innan köp. Har för mig om en bil säljs där det finns kvarvarande kredit så kan inte den "brukande ägaren" sälja bilen genom att skriva på pappren, men som sagt lite osäker på detaljerna här.
Marbas skrev:Vi tittade på en bil med kreditgivare för några år sedan. Säljaren nämnde inget om krediten överhuvudtaget utan det fick vi reda på genom att först kolla trafikregistret (som talade om att det fanns en kredit och vem kreditgivaren var), sen ringa kreditgivaren. De talade utan problem om för oss hur stor den kvarvarande krediten var och hur vi skulle göra vid ett eventuellt köp.

Det blev inget köp (bilen var i för kasst skick enligt mig), och kommer tyvärr inte ihåg detaljerna om hur vi skulle gått tillväga. Men, det är viktigt att kolla upp detta innan köp. Har för mig om en bil säljs där det finns kvarvarande kredit så kan inte den "brukande ägaren" sälja bilen genom att skriva på pappren, men som sagt lite osäker på detaljerna här.
En säljare som "glömmer" att tala om att det finns skuld på bilen han säljer ska man bara gå ifrån !!!.
Om han mörkar om en så enkel som går att kolla, vad mörkar han då annars om ???
Glöm bilen !!!!

Ett lån som bilen är satt i skuld för , följer normalt bilen , men ett ägarbyte på en sån bil går inte igenom innan kreditgivaren godkänt ägarbytet .
blådåren skrev: En säljare som "glömmer" att tala om att det finns skuld på bilen han säljer ska man bara gå ifrån !!!.
Om han mörkar om en så enkel som går att kolla, vad mörkar han då annars om ???
Glöm bilen !!!!
Eftersom skicket på bilen var så långt mycket sämre än vad som beskrivits på telefon kom vi aldrig så långt som att tänka på kreditinlösen...
blådåren skrev: Ett lån som bilen är satt i skuld för , följer normalt bilen , men ett ägarbyte på en sån bil går inte igenom innan kreditgivaren godkänt ägarbytet .
Ja, så är det nog. Vilket betyder att restskuld skrivs över på ny ägare...
Men om man åker till en bank och köparen gör överföring till kreditbolaget och säljaren så måste det väl ändå ta lite tid innan kredit spärren i bilregistret släpps?

Hur hanterar man det?
Kan man skicka in reg bevis del 2 med ägarbytes ändringen direkt i alla fall?
Eftersom jag själv står i begrepp att sälja en bil med kredit på så har jag hört mig för lite, och jag kommer att lösa det som så att jag tar ett banklån och löser Volvo-lånet på bilen, och på så vis så innebär det inga problem för den som köper bilen!
fattar jag rätt?
Har bilen blivit
inteknad för lånet?
Som ett hus med
inteckningar?
Och kvarvarande
låneskuld följer bilen
till den nya ägaren?
Eller är bilen köpt på
avbetalning och nya
ägaren får överta
avbetalningsansvaret
på kvarvarande rest-summa?
Är bilen intecknad på huset är det en värdetillgång som är till huslånet. Men bilen brukar inte spärras för det. Den går oftast att köpa för det utan problem på platsen.
En bil med avbetalning på själva bilen med bilen som säkerhet, brukar märkas via bilregistret med saluspärr.
Där finns två sätt att få ta över bilen. Antingen tar man över hela bilkrediten och fortsätter avbetalningen på den. Hur mycket ägaren ska ha får man deala med ägaren om. Sen efter köp är din skuld mot kreditbolaget och inte säljaren.
Eller så får man lösa ut bilen komplett från dess kredit och ge kreditbolag resp ägare andelarna.
En svåger hade handlat på volvo nåt år tidigare och skulle sälja. Det blev att gå till volvo och göra upp affären där med nya köparen.
Nya köparen gav volvo pengar för resten av krediten som var kvar, och svågern fick nån slant i handen. Så fort kvittona var klara med volvo så var allt klart affärsmässigt. Hur lång tid det tar innan spärren togs bort vet jag inte. Jag antar att volvo har sånt online?
Jag löste ett billån när jag bytte bil. Pröjsade restskulden när jag provkörde den nya. Kvittot visade jag till den som skulle byta in min som ringde kreditgivaren. 30 min senare hade jag bytt bil. Men oftast om man går via färsäljare så löser de det genom att sänka bytespriset.
Köper man privat så kan man göra som försäljaren gjorde o ringde upp o kollade.
Blådåren har helt rätt, kreditgivaren ger alla svar för dom vill inte ha sin säkerhet såld när det är deras egendom. Det blir ju bara jobbigt läge med återtagande och rättssak mm. Du kan få ett första reg bevis där du står som ägare men kreditspärren finns kvar, detta för att det ibland blir en fördröjning från bankens inrapportering. Din går i regel snabbare då du postar den samma dag som affären är uppgjord. Ett nytt reg bevis kommer ca 1 vecka senare med spärren borttagen. Detta är inget konstigt så länge du gör upp affären på en bank som agerar mellanhand och ger dej kvitton på att pengarna är överförda till kreditgivare och att skulden är löst. Det är faktiskt väldigt likt förfarandet när man köper t ex en lägenhet som har lån. /Clas
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]