Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
*pettson* skrev:
Cunningham skrev:Med dagens högeffektiva dieslar med sin underbara momentkarakteristik, finns ingen anledning att köra på något annat.

Hopplösa och törstiga bensinare med sin symanskinskarakteristik, för att inte tala om E85, gas och andra avarter, betackar jag mig för.

Synd bara att oljebolag och mackar fortfarande inte fattat galoppen. Titta var köerna är, jo vid dieselpumparna, medan "gröna" och "blåa" slangar för det mesta hänger oanvända.

Att sedan majoriteten av bilnyförsäljningen i Europa är dieslar talar sitt tydliga språk.

Jag tycker mest synd om de som fortfarande av olika orsaker tvingas köra omkring med annat än diesel i tankarna. (OBS dubbeltydigheten! :-) )
Jag är mer fascinerad av att man har mage att ta mer betalt för en dieselbil i hela dess liv. Alltifrån beställningen, dess liv till dess byten och till sist delar som död. En diesel slits nämligen betydligt hårdare än en bensinare tack vare sin konstruktion och är faktiskt betydligt billigare att tillverka till trots.
Vad bygger du det på? Diesel har ju en betydligt bättre smörjande effekt än bensin och dieselmotorer är kraftigare byggda.
av Cunningham
"...spannet genom växlarna..." läste jag ovan. Smaken är väl som vanligt delad. Finns faktiskt växellåda även på en diesel! :-) Skillnaden är att där händer det grejor på en gång när man gasar, dubbla momentet vid halva varvtalet är inte ovanligt vid en diesel-bensin:are jämförelse.

Själv föredrar jag det lågvarviga kraftfulla "spannet", i stället för "mycket skrik för lite ull".... :-)
Användarvisningsbild
av isak
håller helt med dig Cunningham!
möjligen en otto med lättrycks- har hyfsade egenskaper, fullturbo kommer när det är dags byta trissa! sen börja om och vänta på laddtrycket. turbo hör hemma på dieselmot-
Isak
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]