Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
KKR skrev: Sedan att det inte är en mindre kostnad att köra på etanol, skojar du?
Nä? Som beskrivits hundratals gånger i alla diskusioner så varierar ju det över tiden. Ibland är det något billigare, ibland något dyrare. Mon totalt sett ingen kioskvältare som får folk att byta till etanol.
Nej kanske inte alltid en "kioskvältare", men trots det billigare. Jag tror att det bara varit två månader kring årsskiftet 2009-2010 som det varit billigare om jag kört på BF95 i stället för E85, sedan jag köpte bilen i oktober 2009.
Användarvisningsbild
av Guligan
MattiasD skrev:
Camel skrev:MattiasD: är uppgiften 11,2 l/100km i signaturen verklig etanolförbrukning för din 2,5FT?
Det är mätningar gjorda med trippmätaren och vid pumpen. Jag har inte orkat skriva in alla kvitton än (men jag har alla kvitton sparade) men tillräckligt många för att ge ett bra medelvärde. Klickar du på siffran kan du se alla data.
Det är riktigt bra siffror. Antingen kör du väldigt lugnt eller ligger övervägande på jämn fart landsväg.
av MattiasD
Guligan skrev:
MattiasD skrev:
Camel skrev:MattiasD: är uppgiften 11,2 l/100km i signaturen verklig etanolförbrukning för din 2,5FT?
Det är mätningar gjorda med trippmätaren och vid pumpen. Jag har inte orkat skriva in alla kvitton än (men jag har alla kvitton sparade) men tillräckligt många för att ge ett bra medelvärde. Klickar du på siffran kan du se alla data.
Det är riktigt bra siffror. Antingen kör du väldigt lugnt eller ligger övervägande på jämn fart landsväg.
Jag kör oftast lungt med min bil och mycket landsväg/motorväg blir det också. Men även en del stad. Ofrånkommligt då jag bor ganska centralt men oftast försöker jag använda andra transportmedel och unvika bilen inom stan. Periodvis kör jag mycket ecodriving och ser en utmaning i det. Nuvarande tank ligger på 10.2, enligt färddatorn, och det kan vara under 1 liter milen. Då färddatorn tenderar att visa högre förbrukning.
av MattiasD
Camel skrev:
MattiasD skrev: Det är mätningar gjorda med trippmätaren och vid pumpen.
1,12 l/mil är klart acceptabla förbrukningssiffror för 2,5FT på etanol anser jag! Skiljer ju bara 1-1,5 dl/mil etanol mot t.ex. vår Focus. Stor skillnad på bil. Min V70N 2,5T drar 0,9-1,0 l/mil bensin. Ser fram emot min 2,5FT och att köra på etanol även i förmånsbilen. :D
Jodå, helt okej med 1.12 l/mil men 2.5FT verkar ha stort spann i förbrukning. Det är inga problem att ligga på 1.5 l/mil, så det är mycket upp till föraren själv att påverka förbrukningen. Jag har varit ner som lägst 0.9 l/mil på en tank och det tror jag är svårslaget.
av Bioman
Foresrapporten innehåller det vanliga felaktiga påståendet från etanollobbyn, d.v.s. att sockerrör inte odlas i Amazonas, vilket det gör om än i mindre skala än söderut.
http://www.landaction.org/spip/spip.php ... sommaire_4
:(
Fores är knutet till centerpartiet vilket kanske förklarar den genomgående positiva attityden till etanol:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
Användarvisningsbild
av SvenB
Bioman skrev:Foresrapporten innehåller det vanliga felaktiga påståendet från etanollobbyn, d.v.s. att sockerrör inte odlas i Amazonas, vilket det gör om än i mindre skala än söderut.
Fores är knutet till centerpartiet vilket kanske förklarar den genomgående positiva attityden till etanol:
Jag kan inte se att Centerpartiet och Fores är "knutna" till varandra i den länk du hänvisar till.
av MattiasD
Bioman skrev:Foresrapporten innehåller det vanliga felaktiga påståendet från etanollobbyn, d.v.s. att sockerrör inte odlas i Amazonas, vilket det gör om än i mindre skala än söderut.
Studien är inte gjord av FORES, utan av Semida Silveira, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan. Jag är possitiv till etanol men jag är inte knuten till Centerpartiet. Kopplingen saknar relevans och osar Collin, okunnig journalist som hela tiden maler kopplingen mellan Carlstedt och Centerpartiet i sina desperata drev mot etanolen. Nu finns det inte så många bränslen att välja på för att komma bort från fossilberoendet, men på sikt bör vi producera vår egen etanol. Vilket vi iof gör idag, men den räcker inte.
av PTV
Enligt samtal med några bensinmackar nere i Skåne så ska de fortsätta att sälja den gamla 95 oktaniga sorten sidan om den nya etanolblandningen under en lång tid.
av Bioman
"men på sikt bör vi producera vår egen etanol. Vilket vi iof gör idag, men den räcker inte.
Problemet är att den svenska etanolproduktionen av vete går med enorma förluster:
http://www.lantbruk.com/agroetanol-gor- ... 2010-09-13

SEKAB som mest sysslar med tillverkning av majsetanol i Polen och import av etanol går det inte bättre för och när nu rapporten säger att cellulosaetanol inte blir kommersiellt gångbart förrän om åtta till tio år så vet jag inte hur vi ska kunna konkurrera med den billiga etanolen som importeras - även importen har ju dock gått med förluster för SEKAB.

F.n. är etanolen befriad från bränsleskatt, annars skulle ingen tanka det bränslet. Etanolbilar körs mer än andra bilar och har en förbrukning som överstiger bensinbilars med 30 %. Etanolbussar drar enligt SEKAB 60 % mer bränsle än en dieselbuss. Det hade varit betydligt bättre att ha satsat på bränslesnålare bilar och bussar och lagt rejäla skatter på alla stora bensin/etanolslukare. Det är närmast löjligt att se stora Mercedes med miljöbilsdekaler. Som det nu blivit har bränsleförbrukningen och bränsletransporterna ökat och incitament för att införa renare och snålare fordon minskat.

Sedan visar inte den tråd jag lade in att Fores (som grundades på initiativ av C) är knutet till centerpartiet, det är riktigt, men att centerpartiet är knutet till etanollobbyn, i varje fall energiministern.
av MattiasD
Jag förstår inte hur etanolens klimatnytta hänger ihop med hurvida etanolproducenter gör vinst eller förlust? Även biogasen har problem med marginalen och problemet är ju att fossilsoppan är för billig.

Det finns inget samband mellan miljönyttan och ett bränsle energitäthet. Att en Scania buss drar 60% mer bränslevolym på etanol jmf med diesel är inte alls konstigt. Diesel innehåller 55% mer energi, enligt Scania ska verkningsgraden vara i stort sätt samma på Etanol och därför borde den ökade förbrukningen i volym vara 55% och inte 60%. Det viktiga är inte volymförbrukningen utan energiförbrukningen. Alla ottomotorer ökar verkningsgraden med etanol, dvs energiförbrukningen minskar. Det är det viktiga. Sedan tycker även jag man ska utforma regler som gynnar snåla etanolmotorer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]