Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Det ska f-n vara drivmedelsbolag när närmare 70% av bränslekostnaden utgörs av skatter av olika slag.
Användarvisningsbild
av vetten
Guligan skrev:Det ska f-n vara drivmedelsbolag när närmare 70% av bränslekostnaden utgörs av skatter av olika slag.

Där kan jag bara hålla med eftersom skatten på bensinen eller bränslet vi kör på är en guldkalv för staten men inte för oss som ju måste ha det för att kunna komma till och från arbetet så att vi kan bistå med ännu mera skatteintäckter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och vem är staten??

Alla pratar ständigt om att ditt å datt är guldkavlar, men fattar ni inte att om inte pengarna kommer in den ena vägen så måste dom ju komma in den andra..
Hur svårt kan det vara?? Har ni inte läst matte grundkurs på lågstadiet? + och -!

Sänks bränsleskatterna och vi vill ha samma standard i vårat land så måste ju pengarna in från något annat håll! Så enkelt är det ju!

Trött....
Användarvisningsbild
av isak
trött?
fördelningsfråga maybee!
Isak
Användarvisningsbild
av Camel
Variosboy skrev: Sänks bränsleskatterna och vi vill ha samma standard i vårat land så måste ju pengarna in från något annat håll! Så enkelt är det ju!
Precis så är det. Skatteinkomsten från fordonsbränslen är viktig för samhället. Just nu är beskattningen på en tank 50 liter BF95 på OKQ8 2011-03-14:
Vid pumpen pris 706,50 kr varav skatter och avgifter är 416,30 kr, det blir ca 59% skatt.
Om man hederligt tjänar ihop pengarna genom arbete och betalat bensinen med nettolön (vilket torde vara det vanligaste exemplet) blir total lönekostnad för arbetsgivaren 1365,42 kr. Varuvärdet för 50 liter bensin är 290,20 kr. Det innebär total skatt på 1075,22 kr varje gång någon tankar 50 liter. Blir en total beskattning på ca 79% av total lönekostnad. Ett annat sätt att se det är att totala skatten blir ca 3,7 ggr varuvärdet....

Rimligt eller inte är upp till var och en att bedömma.

--------------------------------------------------
Exempel tankning av 50 liter BF95 2011-03-14 på OKQ8:

Lönekostnad för arbetsgivaren = 1 365,42 kr
Avgår abetsgivaravgifter (31,42%) = -326,44 kr
Bruttolön = 1 038,97 kr
Avgår inkomstskatt (32%) = -332,47 kr
Nettolön = 706,50 kr

Pris vid pump = 706,50 kr
Avgår moms (25%) =-141,30 kr
Avgår produktskatt = -275,00 kr
Varuvärde exklusive skatter = 290,20 kr

Till samhällets kassa = 1 075,22 kr
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
av isak
rätt in i det okontrolerbara svarta hålet!
av PTV
Variosboy skrev:Och vem är staten??

Alla pratar ständigt om att ditt å datt är guldkavlar, men fattar ni inte att om inte pengarna kommer in den ena vägen så måste dom ju komma in den andra..
Hur svårt kan det vara?? Har ni inte läst matte grundkurs på lågstadiet? + och -!

Sänks bränsleskatterna och vi vill ha samma standard i vårat land så måste ju pengarna in från något annat håll! Så enkelt är det ju!

Trött....
Standard för vem !?.Ja inte för de som har ett vanligt arbete för de har redan fått mycket mindre de senaste åren trots att de betalar mer och mer samtidigt som skatterna ändå ökar på precis allt.Själv har jag ett bra betalt arbete och kan inte begripa hur många klarar sig just nu när en stor del har mycket små inkomster.

(Hade det varit mer ruter i folk i detta land så hade de parkerat sina bilar för gott i denna stund i väntan på en lösning från den ledning i landet som kan gå i pension vid 55 och har en månadslön på några hundra tusen och inte lever som de lär ut.Den som lever får se).
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag vet inte....

Det körs ju massor med bil onödan. Jag får inte intrycket att bensin/diesel är för dyrt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad är vanligt arbete enligt din mening?

Jag måste nog sticka ut hakan och säga att dom som har jobb har det faktiskt ganska bra. Om man ser över en 10-årsperiod, men visst, kollar man enbart senaste året, eller de senaste två åren så är det ju två grisår i jämförelse med de tidigare 8! (Om vi pratar om löneökningar och hur mycket man har kvar i spargrisen efter alla utgifter)
Det är dom som blivit utan jobb eller som är sjuka som hamnat i rävsaxen och som jag tycker synd om, inte dom (vi) som jobbar faktiskt

Har skrivit det förut och skriver det igen, den dagen jag ser på jobbets parkering att folk inte åker en och en i bilarna längre utan samåker, då kan jag hålla med om att bränslepriserna är för höga!
Sist jag skrev det fick jag höra att jag skulle trivas i DDR där staten kontrollerar ens resor.. Själv tycker jag att det är en väldigt drastisk jämförelse..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]