Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Allt annat lika är det klart att det sliter mer mot torr asfalt jämfört med t.ex. modd. Men i modd slirar ju däcken mycket mer i antalet "extra-varv" än mot torr asfalt. Så frågan är om det är så enkelt att reda ut det här.
av *pettson*
CalleV70 skrev:
*pettson* skrev: Att slira i modd som inte har kontakt med underlaget sliter inte ned ett par däck under våran livstid ihop här så det föranleder ett byte..
Håller inte med dig. håller med sveden. Vad är modd om inte underlag. men startar du på asfalt så sliter du lite en kort tid, på modd spinner du längre tid för att uppnå samma fartökning. Så nog sliter du. Friktion har du mest vid start, broms etc, inte så mycket när du rullar rakt fram. Men att tro att man inte sliter för att det är snö, köper jag inte.
Följer vi då samma kalkyl du är inne på, ja då måste ett däck utsatt för fullständig vattenplaning slitas på kort tid.
Det varvar fortare än underlaget, men det befinner sej samtidigt på en vattenhinna ovan vad jag kallar för underlaget.
Följer vi teorin längre ut så om du drar ett däck efter dej i vattnet bakom en båt, kommer du att få slitage inom en överskådlig framtid på däcket?

Att friktion finns och därmed slitage. Yes.. Men hur mycket..
av semmelman
Därför ett mjukt vinterdäck slits fortare på sommaren än hårdare sommardäck, det är det "mjukare" porösare materialet som slits mer i kontakt mot ett hårdare, och vinterslisk är mjukare än gummit så då slits slisket, d v s gummit slits mindre, tills det når asfalten...
Dock så kommer ju detta iofs kompenseras lite av att hjulet måste spinna mer i slisk än bar mark men det kan nog inte kompensera fullt ut, fortfarande det mjukare materialet som förlorar.
Så tror jag. :)
av *pettson*
semmelman skrev:Därför ett mjukt vinterdäck slits fortare på sommaren än hårdare sommardäck, det är det "mjukare" porösare materialet som slits mer i kontakt mot ett hårdare, och vinterslisk är mjukare än gummit så då slits slisket, d v s gummit slits mindre, tills det når asfalten...
Dock så kommer ju detta iofs kompenseras lite av att hjulet måste spinna mer i slisk än bar mark men det kan nog inte kompensera fullt ut, fortfarande det mjukare materialet som förlorar.
Så tror jag. :)
Jo men jag tror inte nån är oense om att däck slits i kontakt med grus eller asfalt eller liknande hårda material. Som sagt frågan med stort F är ju om snö och snöslask sliter på däcken. Det skulle innebära att fordon som t.ex snöskotrar som endast åker i arktis eller liknande endast snö/ is miljö har förr eller senare får problem med slitage på drivbanden. Samma problem då för våra norra skoteråkare som då till väldigt stor del befinner sej i snö och is utan andra element inblandade. Det är aldrig nåt jag hört talas om?
Det är inget att tveka över att däcken slits om man går igenom modden och asfalten eller gruset tar vid.
av semmelman
Du läste nog inte riktigt hela eller missade nåt för jag skrev att då "slits slisket", istf gummit, det hela var en logisk tankebana med att det är det mjukare som förlorar hela tiden i kontakt med nåt hårdare, ett försök till bevisföring bäste Watson. ;)

Angående snöskotrar så har jag ingen aning.

Men som taxichaufför upplever jag det som att vi byter däcken på våren när dubben är nerslitna eller borta (byter framdäcken en gång mitt i vintern oxå) (med helt nya däck från början på vintern) men nästan hela mönsterdjupet tycks va kvar, så slisk och snö verkar nöta minimalt (medans dubben nöts snabbt av asfalten), men jag har inte kollat så noga så ta detta med en nypa salt.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]