Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikebike
*pettson* skrev:. Mestadels är det kopplingsdamm men ofta även vanligt damm som sugs in och så småningom gör sitt jobb, därför är det vanligare på manuella bilar än automat.
Min packbox gick vid ungefär 15 000 mil, fast jag kan inte riktigt se hur kopplingsdamm kan ha påverkat packboxen eftersom kopplingen sitter i andra änden av motorn. :roll:

V70N 2.4T
av *pettson*
mikebike skrev:
*pettson* skrev:. Mestadels är det kopplingsdamm men ofta även vanligt damm som sugs in och så småningom gör sitt jobb, därför är det vanligare på manuella bilar än automat.
Min packbox gick vid ungefär 15 000 mil, fast jag kan inte riktigt se hur kopplingsdamm kan ha påverkat packboxen eftersom kopplingen sitter i andra änden av motorn. :roll:

V70N 2.4T
Skilj på främre packbox och bakre, det vanligaste vi pratar om är bakre.. Den främre den får smuts så det räcker ändå utifrån, den är inte skyddad alls, åker bilen mycket i dammig miljö så lider den rejält. Den bakre däremot får sitt ifrån kopplingen bland annat. :roll:
av Nilson
Marlboroman skrev:
Nilson skrev:
Marlboroman skrev:lite text
Vad står det lite förenklat om vevhusventilationen?
sen står det rengöring var 4500:e mil. Dock luddigt skrivet om det ingår i normal service vid dem miltalen eller om det är tillval. Skulel väl tippa på det senare alternativetutan att veta säkert.
Kan man rengöra själv?
av mikebike
*pettson* skrev:Skilj på främre packbox och bakre
Jotack, jag kan se skillnad på dem, fast i det här fallet är det kanske mest relevant att prata om höger respektive vänster? :wink:
av *pettson*
mikebike skrev:
*pettson* skrev:Skilj på främre packbox och bakre
Jotack, jag kan se skillnad på dem, fast i det här fallet är det kanske mest relevant att prata om höger respektive vänster? :wink:
:shock:
Jaha?.. är det höger bakifrån sett? Eller framifrån sett? Vänster framifrån eller bakifrån?
Hur gör du när du tänker på en gräsklipparmotor? Är det övre och undre då? Hur gör vi när vi pratar om snöslungan då? Är det som sagt höger och vänster då för samma reservdelar och som sagt höger för vem? Den bakom.. eller den framför, det ju så att en del ändrar ju höger och vänster beroende på vilket håll dom betraktar nåt från.. Hur bestämmer man det i en sprängskiss? Kan man välja det själv när man gör en? Kanske borde man införa ett NORR märke som på kartor så alla är överens om i vilken riktning man ska ställa bilen i innan man börjar kika enligt skiss?
Eller så finns det nåt enkelt som heter NORMER som man följer... och det anger FRÄMRE och BAKRE.
av mikebike
*pettson* skrev:Jaha?.. är det höger bakifrån sett? Eller framifrån sett?
Är du dum på riktigt? Var sitter dina högerdörrar?*
*pettson* skrev:Hur gör du när du tänker på en gräsklipparmotor?
Nu trodde jag det handlade om Volvo-bilar, men jag kan ha missuppfattat det?
Lite spännande blir det ju att hävda att "främre" packboxen sitter i den ände som saknar koppling/kraftuttag när man pratar om gamla SAAB:ar där motorn är monterad baklänges. :mrgreen:

* Eftersom du tydligen missade min förra smiley sätter jag några fler här: :wink: :wink: :wink: :wink:
av greenbay
Främre packbox sitter i MOTORNS framkant
Bakre packbox sitter i MOTORNS bakkant.
Bak på motorer brukar vara åt växellådan, eller kraftuttaget, eller gräsklipparens kniv.
Den som nu inte förstår var främre packboxen sitter kan sluta läsa denna tråden.
Det handlar om, som Pettson skrev, NORMER!
/greenbay
av *pettson*
Att jag frågar om vart din vänster och höger är, beror på att 8 av 10 håller byter sida när dom ställer sej framför bilen. Dom pekar åt förarsidan till och säger PÅ HÖGER.. Det är till höger om där du nuvarande står. Det är alltså rätt naturligt, men lika fel för det.
Men jag löser dina våndor. Fundera på om en vevaxel har en ända tänkt att peka framåt och en bakåt, eller om dom är vändbara. När du löst det så löser sej resten också ganska naturligt.
av olson
PTV skrev:Är uppväxt med B18, B20 och B21 motorer i Amazon och 140-240 serien där de gick friskt i mitt föräldrahem.Många av dessa låg ibland på en bänk för mindre renoveringar men aldrig någonsin att det var fel på någon packbox på dessa motorer som ledde till oljeläkage.Detta var enligt mig en moderniserad stridsvagnsmotor (ironi) i min barndom som man kunde slå på med en slägga och de gick lika tacksamt ändå.Saab har jag också haft några, 96, 99 och 900 och inga problem med packboxarna för egen del där heller.Inte ens på Ford motorerna läkte det något i några V6 motorer som jag kryssat fram i.Honda motorerna läkte inte en droppe överhuvudtaget i mitt eget fall.En BMW 525 i min ägo gick friskt men aldrig något oljeläkage från denna del av motorn.En gammal Valiant som var robust som ett kassaskåp motormässigt.Däremot läckte min gamal fars Volvo 760 friskt.Mina bilar var kanske unika, tror inte det. :D
Packbox i b18/ b20 ? Vad jag kan minnas satt det bara 1 filtring där.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]