Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Njaaeee, håller inte med dig med att blåsa uppåt. Då blir det bara varmt uppe mot taket, medan det är iskallt på golvet.

En jämförelse. Jag hade en gång i tiden en Peugeut 404. Årgång 67, tror jag. Det var visserligen en värmeanläggning som knappast var konstruerad för nordeuropa. Möjligen sydfrankrike med rivieran? Där var fläkten innesluten i en låda under instrumentbrädan. Det fanns ett reglage till att styra varmluften mot vindrutan. Ville man ha varmt på golvet så fick man öppna ett par luckor i botten på denna lådan. Då blåste det ut varmluft på knäna! Det kunde fortfarande ligga is och snö på golvet när man körde med full värme.
Därför hävdar jag att man skall blåsa ut varmluften så lågt som möjligt. Får fläkten bara stå och blåsa en liten stund, så fyller den effektivt hela bilen.
Jag tänkte på att det blir som värmecirkulationen från elementen i en lägenhet, det värmer ju upp hela rummet bra... men optimalt vore kanske att ha riktade utblås från under instrumentbrädan som på din peugeut så kan man rikta dom mot bägge golvytorna fram och stolarna (skönt) varvid luften stiger å värmer hela kupén? :D
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Peugeuten var alltså bedrövlig i sitt värmesystem.

Lite av din tankegång med värmen inbyggd i bilen, har Volvo med sin fabriksmonterade värmare Volvo Flygmotor 091 B. Finns även 091 D. Numera heter den Ebersprächer eftersom dom har köpt hela konceptet. Men det är alltså en bränsledriven värmare, och då är vi egentligen inne på en annan värmarmodell.

I alla fall: Detta är bara en vattenvärmare. Gamla tiders bränsledrivna värmare värmde ofta både motorvatten och luft. Det fanns också dom som värmde enbart luft. I Volvofallet finns det styrelektronik som kör den ordinarie fläkten eftersom vattnet är varmt. En cirkulationspump ser till att varmvattnet sprider sig runt ordentligt. Det gäller alltså att ställa tempreglaget på max när man lämnar bilen på kvällen. Men bilen blir inte bastuvarm för det. Det finns även en termostat som styr fläkten så att värmen ligger runt behagliga 22° när man kommer på morgonen. Man behöver inte heller röra fläktreglaget, det tar elektroniken hand om. Men motorn är varm.

Denna värmare finns även i andra bilfabrikat, och enligt muntliga rykten som jag har hört, inte speciellt märkvärdig att montera. I alla fall inte för en händig. Det troliga är att styrelektroniken är någon sorts Plug In på det ordinarie kablaget, så man köper nog montagesatser för den aktuella bilen.
Den gamle Ebersprächern kommer jag ihåg, och finns som sagt i några bilmärken, men konstigt att inte Volvo t ex integrerar ett värmeelement inuti värmepaketet, det kan ju inte kosta mer än en tjuga typ, å sen när sladden kopplas in och strömmen går på så startar bara den och fläkten så blir det varmt i hela bilen, borde va en enkel match att fixa?
Vad dum jag är, finns ju ett värmeelement redan (kanske, AC?), men ett kraftigare sånt som kan drivas av yttre el...
Jaha nu fick jag problem att välja, hitta gamla stället på vinden som jag böjde upp så nu skulle jag kunna sätta den under mattan och utmed torpedväggen och rikta blåset rakt uppåt eller snett bakåt (?), men samtidigt funkar det hyfsat med värmaren liggandes i slitsen under handskfacket, behöver göra lite modifiering bara för å få bättre vinkel, nackdelen är att den ligger löst vid en krock bakifrån.
:P
Inte så dumt, inte så mycket i vägen för passagerarens ben å fötter... den pekar snett upp mot mitten på taket typ.
Får kolla efter ett sånt ställ, mitt är högre nu när jag bänt det uppåt.
Ser ut som att man skulle kunna ha ställningens ben under mattan?
Ja den är till för att ha under mattan, men det blir inte optimalt på 850 iallafall.

Värmaren är en Calix Slimline (Köpt på volvo), stället kanske finns att köpa löst? :)

/Kalle
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]