Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bjorn_and
Sedan handlar det om marknadskrafter och det faktum att en gasdriven V70 kan enbart köra på sin (i vissa fall) miljövänliga gas i dryga 20 mil innan den smutsiga bensinen tar vid (var det va, ni som vet?) och ekvationen tankställen / längd på resan gör att väldigt många väljer bort gasen för den mer lätt-tillgängliga etanolenbilen (som dessutom kan tankas på bensin om inte etanol finns tillgänglig).
Jag som mest rör mig inom Göteborgsområdet, Orust, Uddevalla, Halmstad kan köra på gas 100%, borträknat motorstart.

Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol), och hur menar du när du skriver att etanolbilen kan köras på bensin till skillnad från en gasbil? Blir bensinen smutsigare när man kör den i en gasbil och inte i en etanoldriven bil?

Jag kommer ca 27 mil på en gastank.
Men självklart förstår jag att ni känner er hotade om ni har investerat i ett fordon som kanske kommer att vara iskall på begmarknaden inom 3-4 år
Jag känner mig väl inte direkt hotad av någon, och jag tror att bensinare kommer att vara lika iskalla inom några år också i så fall.

Jag tror också att Christer Gustafsson sade lite mer än han borde. Oavsett vilket beslut Volvo fattar i frågan är det ett stort misstag att uttala sig om detta så långt innan det ev. beslutet blir aktuellt. Man säljer inte mer bilar på detta viset.

/Björn
av NCR
bjorn_and skrev:
Jag som mest rör mig inom Göteborgsområdet, Orust, Uddevalla, Halmstad kan köra på gas 100%, borträknat motorstart.

Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol), och hur menar du när du skriver att etanolbilen kan köras på bensin till skillnad från en gasbil? Blir bensinen smutsigare när man kör den i en gasbil och inte i en etanoldriven bil?

Jag kommer ca 27 mil på en gastank.
Att komma ynka 27 mil på en gastank innebär för resten av sverige som inte kanske bor på västkusten en ohållbar bränslesituation.

Ang gasen:

Naturgas är dock ett fossilt bränsle som bidrar till växthuseffekten, men utsläppen av växthusgaser är ungefär 20 procent lägre vid naturgasdrift än vid bensindrift. Nettoutsläppen av växthusgaser vid biogasdrift är mycket låga.

http://www.malmo.se/gatortorgtrafik/hal ... 06003.html

Och slutligen blir naturligtvis inte bensin renare om man kör den i en etanolmotor, men en gasbil är ren i 24 mil och sedan smutsig tills man fyller på ytterligare ett gasmoln. En etanolbil är ren hela tanken, förutsatt att man tankar etanol i den. Det optimala hade väl varit en Gas-etanolhybrid.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
bjorn_and skrev:[Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol),/Björn
Nu är du väl ute och cyklar ändå? Antar att du menar att biogas är lika miljövänlig som etanol, för naturgas är det då rakt inte. Det kan ju nästan jämställas med bensin!

//David
av bjorn_and
Nybbe_gefle skrev:
bjorn_and skrev:[Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol),/Björn
Nu är du väl ute och cyklar ändå? Antar att du menar att biogas är lika miljövänlig som etanol, för naturgas är det då rakt inte. Det kan ju nästan jämställas med bensin!

//David
Jag hackade iväg på tangentbordet lite snabbt, fast du överdriver allt lite grand när du skriver att naturgas kan jämställas med bensin.

Från miljöfordon.se:
Utsläppen av reaktiva kolväten från lätta fordon är c:a 70 procent lägre vid naturgasdrift än vid bensindrift

Utsläppen av växthusgaser är 15-25 procent lägre vid naturgasdrift än från motsvarande bensinfordon
Etanol (samma källa)
Nettotillskottet av växthusgasen koldioxid från bilar som körs på E85 är c:a 60-80 procent lägre än om bilen körs på bensin.

Utsläppen av hälso- och miljöfarliga ämnen från moderna bilar som körs på E85 skiljer sig inte påtagligt från bensinbilar av motsvarande årgångar.
Man ger och tar i båda fallen alltså. Miljötänkande handlar ju inte bara om hur mycket man bidrar/inte bidrar till växthuseffekten heller. Läs gärna resten än det jag citerar, det står mycket mer än så.

Vad gäller tillverkningen av etanol i brasilien är jag _mycket_ tveksam. Tilverkning av inhemsk etanol förmodar jag är på liknande nivå som biogasen. Har dock inte orkat sätta mig in i detta. Informera mig gärna, ni som vet bättre.

/Björn
Användarvisningsbild
av CarMan
natur gas & E85 är väll ganska lika miljömässigt, men biogas är bäst.

en bilagas bil går att köra miljövänlig hala tanken (hala gastanken)
Flexifule bilarna går ju inte på etanol utan E85 så dom går ju alltid på vis mängd fosilt bränsle!
Användarvisningsbild
av DJ
NCR skrev:
Då kommer frågan, hur mycket är miljökämparna beredda att betala för att göra reklam för Volvos miljöimage? DJ som kör Lotus på fritiden kanske, men inte så många Svenssons, och det är där man tjänar pengarna. Ford kommer inte att acceptera några fortsatta förluster för en ren imagegrej som dessutom har mycket dålig spridning i Sverige och resten av europa.

Men men, den som lever får se.
Vaddå betala? Tjäna, heter det!

Vi tjänar ungefär 1000 kr/månad på att köra biogas.
Min Lotus kostar mindre än det, så jag kanske kan åka Lotus TACK VARE att vi kör biogas :lol:

Men hur kan du hävda att gasen har dålig spridning i Europa???
I sverige kan jag hålla med, men i Europa finns det tusentals mackar, och utbyggnadstakten är hög.
Det finns hundratals firmor som sysslar med att gaskonvertera bilar.
Fördelen med lagarna i t.ex. tyskland är att man kan konvertera vilken bil som helst och sen besiktiga (TÜV), men i Sverige måste generalagenten välsigna ombyggnaderna och då blir det tyvärr oftast stopp.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Saken är ju den att naturgas fortfarande är ett fossilt bränsle medans etanol och biogas är förnyelsebara.....

//David
av bjorn_and
Allt var spekulationer från GPs sida.

http://www.gasforeningen.se/Aktuellt/Vo ... ogram.aspx
Felaktiga artiklar om Volvos Gasbilsprogram

Under helgen skrev en reporter på Göteborgsposten en artikel där han spekulerade i att Volvo ska sluta tillverka gasbilar. Artikeln resulterade senare i ett TT-meddelande som olyckligt spreds till ett antal tidningar, teve- och radiostationer i hela landet.

Artikeln gjorde förstås alla i gasbilsbranschen både förvånade och oroliga. Ska man sluta tillverka gasbilar nu när efterfrågan skjuter i höjden och det är kö för att köpa bilarna?

Svaret på frågan är tack och lov nej. Volvo har idag måndag bekräftat till Svenska Gasföreningen att man fortsätter sin satsning på bifuelbilar även i framtiden. Exakt vilka modeller som är aktuella är inte bestämt ännu, men att gasbilsprogrammet består är klart.

Göteborgsposten bygger stora delar av sitt resonemang på det faktum att den nya plattformen av S80 inte kommer utrustas med gasdrift initialt. Men det ska ses mot bakgrund att nya plattformar sällan utrustas med alla motoralternativ från första början.

Tack vare TT-meddelandet har dock denna "nyhet" fått en mycket olycklig spridning. Ett flertal tidningar, radio- och tevestationer har refererat till Göteborgspostens artikel.

Från Svenska Gasföreningens sida kan vi inte göra annat än att konstatera att artikeln har skapat olyckliga missförstånd. Men fordonsgasbranschen är oerhört expansiv just nu och distributörerna av fordonsgas fortsätter sin planering för utbyggnad av tankställen i hela landet. Samtidigt spår samtliga tillverkare av gasbilar nya försäljningsrekord i Sverige under 2006. Bäst försäljningssiffror av alla förutspår Volvo...
/Björn

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]