- mån 13 mar 2006, 14:05
Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol), och hur menar du när du skriver att etanolbilen kan köras på bensin till skillnad från en gasbil? Blir bensinen smutsigare när man kör den i en gasbil och inte i en etanoldriven bil?
Jag kommer ca 27 mil på en gastank.
Jag tror också att Christer Gustafsson sade lite mer än han borde. Oavsett vilket beslut Volvo fattar i frågan är det ett stort misstag att uttala sig om detta så långt innan det ev. beslutet blir aktuellt. Man säljer inte mer bilar på detta viset.
/Björn
Sedan handlar det om marknadskrafter och det faktum att en gasdriven V70 kan enbart köra på sin (i vissa fall) miljövänliga gas i dryga 20 mil innan den smutsiga bensinen tar vid (var det va, ni som vet?) och ekvationen tankställen / längd på resan gör att väldigt många väljer bort gasen för den mer lätt-tillgängliga etanolenbilen (som dessutom kan tankas på bensin om inte etanol finns tillgänglig).Jag som mest rör mig inom Göteborgsområdet, Orust, Uddevalla, Halmstad kan köra på gas 100%, borträknat motorstart.
Vad menar du med den i vissa fall miljövänliga gasen (naturgas är minst lika miljövänligt som etanol), och hur menar du när du skriver att etanolbilen kan köras på bensin till skillnad från en gasbil? Blir bensinen smutsigare när man kör den i en gasbil och inte i en etanoldriven bil?
Jag kommer ca 27 mil på en gastank.
Men självklart förstår jag att ni känner er hotade om ni har investerat i ett fordon som kanske kommer att vara iskall på begmarknaden inom 3-4 årJag känner mig väl inte direkt hotad av någon, och jag tror att bensinare kommer att vara lika iskalla inom några år också i så fall.
Jag tror också att Christer Gustafsson sade lite mer än han borde. Oavsett vilket beslut Volvo fattar i frågan är det ett stort misstag att uttala sig om detta så långt innan det ev. beslutet blir aktuellt. Man säljer inte mer bilar på detta viset.
/Björn