Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Det vore ju inte särskilt svårt för biltillverkare att lägga en värmeslinga i vindrutan vid torkarbladens viloläge.
Användarvisningsbild
av lennarte
MarcusJ skrev:Det vore ju inte särskilt svårt för biltillverkare att lägga en värmeslinga i vindrutan vid torkarbladens viloläge.
Det finns på våran nya Subaru XV. Samma knapp som elvärme i ytterspeglarna och bakrutan. Stängs av efter 15 minuter. :-D
av Rådlös
Jag har elvärme i hela framrutan på min Ford. Så detta är ingen omöjlighet. Tekniken finns redan.
Quickclear heter det.

En video om det:

Detta var visserligen i England, men det fungerar i Svenska vintrar också.
av Lövet
Rådlös skrev:Jag har elvärme i hela framrutan på min Ford. Så detta är ingen omöjlighet. Tekniken finns redan.
Fanns redan 1993 när min mor köpte en Mondeo ;-) . Men då var trådarna ganska synliga i rutan vilket inte var så kul. Hur är det nu?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Lövet skrev: mån 10 jan 2022, 12:44Fanns redan 1993 när min mor köpte en Mondeo ;-) . Men då var trådarna ganska synliga i rutan vilket inte var så kul. Hur är det nu?
Instämmer; mor och Mondeo, dock MY98. Trådarna syntes endast om man tittade nära och noggrant i dagsljus. Vid körning eller placerad höger fram märktes inget.
av Rådlös
Jo, som Recharged säger: Om man har en enfärgad yta, t.ex en ljus klarblå himmel och fokuserar på vindrutan så ser man trådarna. Vanligtvis så har man ju blicken längre fram på vägen så man märker inte trådarna.
För dom som aldrig har sett dom kan man säga att trådarna är troligen tunnare än hårstrån och sitter lodrätt som "spiralfädrar" och har endast några millimeters avstånd mellan varandra. Jag har inte kollat men bävar för självrisken på glasförsäkringen om man får ett stort stenskott.
Min bil är en Ford Kuga 2020.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lövet skrev:
Rådlös skrev:Jag har elvärme i hela framrutan på min Ford. Så detta är ingen omöjlighet. Tekniken finns redan.
Fanns redan 1993 när min mor köpte en Mondeo ;-) . Men då var trådarna ganska synliga i rutan vilket inte var så kul. Hur är det nu?
Fanns t om ännu tidigare, ford sierra hade också eluppvärmd vindruta :-) Min morbror hade en 87a eller 88a sierra med det.
Användarvisningsbild
av lennarte
Recharged skrev: mån 10 jan 2022, 13:06
Lövet skrev: mån 10 jan 2022, 12:44Fanns redan 1993 när min mor köpte en Mondeo ;-) . Men då var trådarna ganska synliga i rutan vilket inte var så kul. Hur är det nu?
Instämmer; mor och Mondeo, dock MY98. Trådarna syntes endast om man tittade nära och noggrant i dagsljus. Vid körning eller placerad höger fram märktes inget.
Men det var hela rutan på dom då? På Subaru är det "bara" vid parkeringsläget.
Det fanns på eftermarknaden på -80-talet en sats med slang och skyddsplast så man kunde vira slangen till spolarmunstyckena ett antal varv runt övre kylarslangen.... Vet dock inte hur/om det fungerade.

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]