Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har mellan varven lite svårt att förstå den långvariga funktionen i en eftertrimmad motor om en miljardindustri som t ex Volvo med forskning på varenda del ner till atomnivå inte släpper dessa bilar med en hållbar material / maxeffekt redan från början.Eller det är som det brukar i dessa sammanhang, ökad effekt ska kosta även om två lika produkter kan tyckas vara i det närmaste identiska men där effekten som vanligt avgör kostnaden för köparen.Effekt före livslängd, livslängd före effekt eller effekt ska kosta även om materialet inte skiljer sig från en svagare variant !?.Något måste det ju bero på ?.

http://ziza.qip.ru/2010/12/06/mustang_gt500.html
Pengar. Sen kan man ju aldrig tänka sig att alla saker som någonsin kommer tillverkas till en viss variant av motor kommer att hålla lika bra. Variationer förekommer helt enkelt. Och visst skulle man kunna bygga skottsäkert, men frågan blir ju då om folk vill betala för det. En gammal sanning är att effekt är billigt, det är hållbarhet som kostar. Desutom så när en motor byggs från början så är den designad och optimerad för en viss effekt, men en viss marginal. Och börjar man trimma så naggas ju marginalen.

Sen är det ju som så i den moderna bilindustrin att vi konsumenter ofta står för slutprovningen av saker och ting. Man testar sig fram till en nivå som verkar fungera. Sen åtgärdar man saker om det behövs när det är dags för uppdateringar efter några år.
-99 awd bensinare, chipad ( typ 193 till 230 hk). Gick som en dröm i 18000 mil.
Sedan en -04 xc90, diesel, boxad ,KCR(fanns inte mycke annat då). Funkade 16000 mil som en dröm. Ibland larmade den för högt laddtryck, men som sagt, inga bekymmer.
XC90_Executive skrev:Det beror helt på hur mycket man plockar ut. Ta t.ex nya D5 (205hk) och 420Nm som får 245hk/520Nm hos BSR. Det är givetvis inte nyttigt för drivlinan då den inte är gjord för 520Nm.
XC90, klart den klarar det.

Tror du den officiella toleransen på 500 nm för lådan är ett problem? Felmarginalen är säkert 10 % av vad den klarar i längden.

Sen är det ju momentbegränsing vid växlingarna som bibehålls med trim.

520 nm lär inte vara några problem. :D

Det är rejäla marginaler på den växellådan och den är inte 500 nm egentligen...
XC90_Executive skrev:Det beror helt på hur mycket man plockar ut. Ta t.ex nya D5 (205hk) och 420Nm som får 245hk/520Nm hos BSR. Det är givetvis inte nyttigt för drivlinan då den inte är gjord för 520Nm.

Hmmm, största påfrestningen är ju på utgående sidan och beror inte så mycket på motorns angivna vridmoment (som ju inte är högt kraftmässigt sett). Mest blir det alldeles innan effekttopp för motorn och med ettans växel i. Då har jag mest vridmoment på drivhjulet och därigenom på drivlinan! Resultatet är ju bäst accelleration.
PTV skrev:Har mellan varven lite svårt att förstå den långvariga funktionen i en eftertrimmad motor om en miljardindustri som t ex Volvo med forskning på varenda del ner till atomnivå inte släpper dessa bilar med en hållbar material / maxeffekt redan från början.Eller det är som det brukar i dessa sammanhang, ökad effekt ska kosta även om två lika produkter kan tyckas vara i det närmaste identiska men där effekten som vanligt avgör kostnaden för köparen.Effekt före livslängd, livslängd före effekt eller effekt ska kosta även om materialet inte skiljer sig från en svagare variant !?.Något måste det ju bero på ?
Jag har någon gång läst om en symaskin. Under skalet är det identiska maskiner, men de dyrare har fler knappar som aktiverar funktioner som egentligen finns i båda, men bara den dyrare har knappar för det.
Det handlar väl om slitage och sannolikhet för ras antar jag.

Standard dimmentionerar man väl tex för att det ska hålla tex 40.000 mil, och att man tillåter att 5% rasar innan detta.

Drar man upp momentet/effekten får man ju acceptera att det siffrorna ändras, tex till att 10% rasar innan 30.000 mil osv......
VolvoB20 skrev:
Det handlar väl om slitage och sannolikhet för ras antar jag.
Standard dimmentionerar man väl tex för att det ska hålla tex 40.000 mil, och att man tillåter att 5% rasar innan detta.
Drar man upp momentet/effekten får man ju acceptera att det siffrorna ändras, tex till att 10% rasar innan 30.000 mil osv......
Varför då?? Polestar ger 225 hk, 460 nm. Och tvivlar på att det finns en kalkylerad livslängdsreducering??
Vidare vet jag inte att 5 % av alla volvo rasar efter 40000 mil!!
Det beror nog hur man kör och sköter bilen. Nu har jag inte trimmat, men har man det, så är det inte många timmar man kör 100 % vad motorn klarar. En trimmad bil kanske belastas mindre vid normalkörning?
(Men min nuvarande D5 är väl en trimmad variant på min förra, 163 till 185 hk?)
Det är en "ny" motor, inget trim 163-185. D5 205 är "ännu" mera ny motor CalleV70.

Bra trim är ingen fara, själv njuter jag av känslan av att effekten finns där men kör lugnt och fint. Körde av mig en del de första åren med körkort, länge sedan nu.

Enzo brukar få sig ett skratt när jag uttrycker mig såhär: En trimmad bil kan fungera lika bra eller bättre än en originalmotor som körs hårdare än den trimmade. :wink:

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]