Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Varför inte? Volvofabriker där för att tillverka bilar för den asiatiska marknaden låter kanonbra tycker jag.
Jovisst, men det kräver ju att volvo lyckas minst fördubbla sin försäljning, helst 3-dubbla den.

Om det inte lyckas sitter man ju med rätt hög överkapacitet och någon fabrik lever farligt.
Men om dom inte skall försöka konkurrera med de så kallade "premium tyskarna" vad skall då ambitionen vara?? Det finns ju inget mitt emellan. Skall dom slås med Toyota och Opel då eller. Lyckat till i så fall.
Användarvisningsbild
av supersonic
Har sagt det ett tag nu: Det blir tyskt i framtiden om man vill ha lite klass. Volvo når aldrig dit.

Klart som tusan fokus kommer ligga på kvantitet och inte kvalitet med Geely. Resten är bara snack, skulle Volvo Sverige få leka med lite premiumtänk här i Europa? Nej det tror jag inte.

Sänk priserna, fortsätt med samma "okej"-kvalitet men i ett annat segment.
av Steff 99
supersonic skrev:Har sagt det ett tag nu: Det blir tyskt i framtiden om man vill ha lite klass. Volvo når aldrig dit.

Klart som tusan fokus kommer ligga på kvantitet och inte kvalitet med Geely. Resten är bara snack, skulle Volvo Sverige få leka med lite premiumtänk här i Europa? Nej det tror jag inte.

Sänk priserna, fortsätt med samma "okej"-kvalitet men i ett annat segment.
Jag tror inte att man kommer att sänka kvaliten för att man höjer produktionsvolymen.
Tittar man på exv. BMW och MB så har de redan jämfört med Volvo 3-4 ggr högre försäljningsvolym.

Ser man till det så omtalade "premium" segment så är inte Volvo så långt efter , var man ser de stora skillnaderna är mot nya E-klass och 5-serien.
MB C och BMW 3 klass är inte speciellt mycket bättre än exv. S60.
1 och 3-serien är inte överdrivet mycket premium, men man lär väl höja ribban när de nya kommer nästa år.
C-klassen får en facelift, o skillnaden lär inte bli så stor.
Så att påstå att allt som produceras från de tre stora tyska tillverkarna håller så kallad premium klass stämmer inte, utan i vissa delar så klarar sig Volvo väldigt väl.
Användarvisningsbild
av supersonic
Mycket kloka ord Steff99. Det är framförallt E-klass och 5-serie jag jämför mot.

Tror tyvärr ändå inte en Volvo med Geely som ägare får fokus på Premium, som tråden handlar om. Och i min värld så kan tyskarna pumpa ut 1 miljon bilar med bättre Premiumkänsla och doningar än om Volvo når dit.

Nu har Jacobi sagt som han gjort också. Det blir inget Premium märke av Volvo, that's it.
av Steff 99
Jacobi sa att man inte skulle jaga att bli lika som tyska premiumbilar utan hitta sin egen nisch, det innbär inte att man skall vara sämre, utan kanske till och med bättre på sina satsningsområden.
Jag är imponerad av framförallt nya 5-serien och GT:n när man se hur man lyckats inredningsmässigt, men det finns också de som tycker att det är för mycket "vardagsrum".
Jag vet inte riktigt om detta är det man kallar premium.
Hittar Volvo sin nisch så kan det vara så att det attraherar en annan kundgrupp som gärna spenderar sina penger på detta istället för tyskarnas "vardagsrums" satsningar med mycket trä..
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tror att många stirrar sig blinda på den allmänna levnadsstandarden i Kina när man tänker sig vad som kan tänkas bli av Volvo.
Nu ser ju inte verkligheten ut sådan! Det finns många i Kina som vill ha en bra bil och mycket väl skulle välja med samma måttstock som vi här, så att tro att Volvo skulle bli en "svensson"-kärra i Kina är nog lite fel.. Tror de kommer att säljas till de som har det lite bättre ställt. Men det är som sagt min tro..

Sen är det ju svårt att säga vad som är ditt eller datt, man har ju helt enkelt olika åsikter om vad som är just "premium". En Toyotaägare skulle säkert säga driftsäkerhet, medan en Mercedsägare säger lyx och BMW-ägaren kommer att nämna prestanda och körglädje.
Så det beror ju på vad man menar.

För mig är Premium i bilsammanhang:
- En bra bil funktionsmässigt
- En hållbar bil
- En bra serviceorganisation
- En säker bil
- Ny teknik

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]