Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
crumpets skrev:
Steff 99 skrev:En ny MY -11 E 200 kombi för 439.900kr
Man kan inte påstå att den är dåligt utrustad direkt, inte mycket mer än vad man betalar för en V70.
Ord pris 463.000 kr. NU 439.900 kr för denna bil i lager för omg leverans.

Inte dåligt utrustad...? Allt utom automatlåda regnsensor och elstolar är ju sånt man tar för självklarheter på en nybil idag. 440 000 kronor för en bil med en pyttemotor och inte skinnklädsel ens?
Nu lär det förvisso vara en bil av grym kvalite och den sopar nog banan med de flesta volvo vilken dag som helst men man får väl ändå fråga sig någonstans om det är värt att köpa en finbil med såpass dålig utrustning när man hade kunnat få en bil av ett litet steg ner i klass med betydligt mer lull.
Den har halvskinn, sedan skall du nog även läsa vilken standradutrustning den har, Mercedes har också väldigt prisvärda paket.
Sedan vet jag inte vad du refererar till, men skall du ha en XC60 exv. så hamnar man lätt över 500.000 innan den är så skapligt utrustad med de "självklarheter" som du vill ha.
Användarvisningsbild
av supersonic
mojja skrev:Ja som sagt nu skall familjen utökas och den primära bilen en v50 d5a my 08a börjar bli för liten och till åldern.

Tankarna går i en ny v60 eller xc 60 D5 eller en mb e280 alla fabriksnya eller väldigt lätt beggagnade. Det rör sig om ungefär samma slantar för dessa bilar.
Tanken är att en 3 åring och en nyfödd + 2 vuxna ska få plats i bilen. Ví vuxna är ganska långa jag mäter in på 1.85 och damen på 1.75. Vill ha en komfortabel bil då det ofta blir ganska långa sträckor.

Tror ni man får bra med plats i ovanstående volvo modeller eller ska man kanske satsa på en mb? Har klämt o kännt på alla tre och det känns som att mbn har mest utrymme och är mer välbyggd än båda volvo bilarna.

En v70 känns inte aktuell för min del då jag personligen tycker designen är hemsk. Visst v60n och xc60n är ju inga skönheter heller men med r-design och bodykitt blir dom ju riktigt snygga faktist.

Hur hade ni gjort ifall ni stod inför dessa val?

Vänligen Mojja
>
Vaddå mb e280?
MB passar bra om man har lite udda behov. Som t.ex. fäste för flagga eller större bränsletank. Med Volvo får man ju väldigt mycket för priset för ett Summumpaket.
av bilgalen
mojja skrev:Tanken är att en 3 åring och en nyfödd + 2 vuxna ska få plats i bilen. Ví vuxna är ganska långa jag mäter in på 1.85 och damen på 1.75. Vill ha en komfortabel bil då det ofta blir ganska långa sträckor.
Du måste ju lätt kunna räkna bort V60:n direkt när du har ovanstående krav? Mindre bagageutrymme måste vara svårt att hitta i klassen?

Jag skulle precis som någon annan slrev här kolla på Skoda Superb. Bättre familjebil för rimliga pengar vågar jag nog påstå är svårt att hitta. Nu finns ju Superben för tusan med diesel, DSG och 4wd! Något som Volvo väl snart inte längre har i produktprogrammet (syftar här på Volvos korkade inställning om awd).

Dessutom skulle jag som åkt åtminstone V70II en del påstå att Superben är bättre på det mesta.
Killen väljer mellan MB och Volvo och folk föreslår helt seriöst Skoda :?: Hur många är det som funderar på att köpa en MB kommer senare hem med en Skoda? Kanke 1 på 100000 eller nått.

Vi har Skoda Oktavia nya sådan på jobbet. Och det är fan inte jämförbart med någon Volvo eller MB det kan jag lova. Och att superben skulle vara så fantastiskt mycket bättre ser jag som osannolikt. Dom kan ju börja med att ljudisolera bilarna. Sedan kan jag hålla med om att man får väldigt mycket bra drivlina för pengarna i en Skoda.

Vill klargöra att jag också imponeras av vad man får för pengarna i en Skoda, men man skall inte överdriva.
av xoxo
mojja skrev:
xoxo skrev:Varför inte Passat eller Skoda superb?
Mera plats, mindre förbrukning.
Tror jag någonstans i texten skrev komfortabel oxo :D

En skoda kommer alltid för mig vara ja just det en SKODA :lol:
)
Då är det dags att vakna. :idea:
av xoxo
MagnusVäxjö skrev:Killen väljer mellan MB och Volvo och folk föreslår helt seriöst Skoda :?: Hur många är det som funderar på att köpa en MB kommer senare hem med en Skoda? Kanke 1 på 100000 eller nått.

Vi har Skoda Oktavia nya sådan på jobbet. Och det är fan inte jämförbart med någon Volvo eller MB det kan jag lova. Och att superben skulle vara så fantastiskt mycket bättre ser jag som osannolikt. Dom kan ju börja med att ljudisolera bilarna. Sedan kan jag hålla med om att man får väldigt mycket bra drivlina för pengarna i en Skoda.

Vill klargöra att jag också imponeras av vad man får för pengarna i en Skoda, men man skall inte överdriva.

Ljudnivå, vindbrus! är mkt bättre i Superb. Har en xc 60 med vindbrus.
Du talar om Oktavia, jag skriver om Superb.
God dag.
av bilgalen
Skriver som föregående talare. Nu är det dags att ta ut fetvadden ur öronen och inse att Finska vinterkriget är över.

Skoda Octavia är baserad på gammal teknik och är just inget vidare. Soda Superb är en HELT annan sak. Den baseras på dagens Golfplattform och har många nya VAG/Audi komponenter i sig. Så Volvo är absolut inget att se upp till i dessa dagar när man jämför med Superb.

Som jag skrev tidigare så kan man få Superben med Haldex gen4, DSG och senaste VAG Dieselmotorn. Titta sen på parkeringshjälpen i Superben och jämför med Volvo, jag lovar att du skrattar lite inombords :)
av mojja
Hej igen!

Har varit bortrest som vanligt:)

Priserna på mbn är ju inte allt för farliga. Hittade den här som jag tror jag skulle kunnat leva med ett 2-3 år för en väldigt rimlig penning.
http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B ... m?ca=8&w=3

Man kan få en fabriksny mb 220 cdi för under 400 pistoler det är ju vad en volvo landar på med lite utrustning.
Men det absolut viktigaste är ju att hela familjen får plats och kan färdas längre sträckor tillsammans utan att det blir obekvämt för varken föraren eller passagerarna.

Mbn är ju klart störst men det hade ju varit trevligt med en fullsmetad volvo med. Får åka ut till min handlare till veckan och be han montera in ett par barnstolar i xc 60n och i v60n för att se hur mycket plats det blir kvar efter att dessa är monterade.

Tjejen på 3 år borde ju nästan kunna sitta i volvos inbyggda barnstolar hon väger ju ca 15 kilo nu så om man väljer till dessa slipper man ju en barnstol i allafall som knycker en massa plats och får endast ett baby skydd att ta hänsyn till det första året. sen får man ju montera in en bakåtvänd iallfall till det lilla barnet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Med både presafepaket och adaptiva kurvljus och elman. både förar och passagerarstol såg den där kärran ut som ett riktigt kap. Är väl möjligtvis helskinn man skulle sakna då bara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

När jag laddar ner får jag hela nä[…]

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]