Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
camaro69 skrev:Tungt i-landsproblem. :wink:

Varje biltillverkare väljer ju själv vad dom tycker är bäst.
Du har naturligtvis rätt, men jag kan ändå förstå TS som har bilar med båda varianterna.

Visst finns det även manuella lådor som är "bakvända", dvs med ettan nedåt osv. ??
av Arese
Nedväxling framåt är klart att föredra. Testa att bromsa hårt och samtidigt växla ner bakåt, ergonomsikt fel och asjobbigt !

Mvh
Arese
av llesrof
Arese skrev:Nedväxling framåt är klart att föredra. Testa att bromsa hårt och samtidigt växla ner bakåt, ergonomsikt fel och asjobbigt !

Mvh
Arese
Nja, instinktivt drar man gärna saker åt sig när man bromsar hårt eller förbereder sig för en smäll. Jag läste om detta för några år sedan i Teknikens Värld. Det var någon experimentbil som som gasades och bromsades med en joystick och enligt de som byggde bilen av det så människor fungerade. Kolla på ett flygplan, där ger man gas genom att föra gasreglagen framåt. Nu är det dock skilnad på att gasa/bromsa och att växla, men jag får nog hålla med de som vill växla upp genom att föra spaken framåt.

Jag slår vad om att det finns en korrelation mellan hur man vill växla och vliken sidan av knäckebrödet man kletar ut smöret på.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Meningslöst att växla manuellt på de här långsamma lådorna annat än som motorbroms, i alla fall G-tonic.
av Lövet
Är man på väg att krocka tror jag växelspaken är det sista man tänker på...
Nä, manuell växling görs endast när man är medveten och vid speciella situationer (som när man kör hårt) och då är det bättre att dra bakåt för att växla upp. Prova själv, det blir verkligen helt bakvänt att sitta tryckt i stolen och sedan peta spaken framåt.
av Arese
llesrof skrev:
Arese skrev:Nedväxling framåt är klart att föredra. Testa att bromsa hårt och samtidigt växla ner bakåt, ergonomsikt fel och asjobbigt !

Mvh
Arese
Nja, instinktivt drar man gärna saker åt sig när man bromsar hårt eller förbereder sig för en smäll. Jag läste om detta för några år sedan i Teknikens Värld. Det var någon experimentbil som som gasades och bromsades med en joystick och enligt de som byggde bilen av det så människor fungerade. Kolla på ett flygplan, där ger man gas genom att föra gasreglagen framåt. Nu är det dock skilnad på att gasa/bromsa och att växla, men jag får nog hålla med de som vill växla upp genom att föra spaken framåt.

Jag slår vad om att det finns en korrelation mellan hur man vill växla och vliken sidan av knäckebrödet man kletar ut smöret på.
Kan endast ge rådet att testa själv vilket som känns bäst! Eller kolla hur det ser ut i en rally- eller racingbil med sekventiellåda med växelspak........ :D
StringerBell skrev:Meningslöst att växla manuellt på de här långsamma lådorna annat än som motorbroms, i alla fall G-tonic.
Just för att gamla Geartronic var så sjukt långsam så använde jag frekvent den manuella funktionen för att säkerställa att rätt växel låg på plats inför omkörning. Annars så ska man ju vänta 2-3 sek på nedväxlingen också...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av len
Då jag använder manuellt är det 99 % vid nedväxling dvs motorbroms typ avfart motorväg. Broms känns rätt att dra spaken bakåt, precis som handbromsen..
av Arese
[youtube]3piKIt-R0Nk[/youtube]

För er som aldrig varit där och kört; det är BÄTTRE än myten!

Verkar ha varit lite slippery när gamle Richard gasade runt, ovanligt....

Mvh
Arese :D

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]