Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Linqid
CarMan skrev:saaben drar inte 0,45 om du utnytjar alla 180hk...
Skulle inte förvåna mig ett dugg. Våran 9-3 TTiD (dvs, gen 1 av den motorn) har varit nere på 0,55 som lägst och uppe i 0,69 som högst efter 1 ½ år. Och hästkrafterna har definitivt fått jobba, både motorn och bilen i övrigt inbjuder till ganska aktiv körning, speciellt om man jämför med V70.

Att nå ner till 0,45 i snåltrimmad version och sedankaross låter för min del inte som någon omöjlighet.
av viktore
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, men ett tag var den i alla fall snålast av svenskarna. Då var det ok att den var slö. Nu får man nästan dubbelt så mycket effekt till samma utsläpp. Mycket trevlig teknikutveckling.
Varifrån du får att DRIVe inte längre skulle vara snålast jmf SAABs modeller? Vad jämför du med?

Både S40 och V50 DRIVe drar 3.9l/100km blandad körning. D2 drar 4.3l/100km.
9-3 SC blir inte miljöklassad, inte ens i 130hästars utförande.

V70/S80 DRIVe borde haft lite lägre förbrukning eller en starkare motor med samma förbrukning, men kollar man på C30/S40/V50 DRIVe så är Volvo fortfarande med i täten.
S40D2 115hk 0,43lit/mil
9-3SS 180hk 0,45 lit/mil

= Jag anser att uppoffringarna man får göra i prestanda hos Volvo inte är längre är moderna. De 2cl är inte värda att tappa 65hk för.
Offrar man ytterliggare 6hk så tjänar man 6cl istället 8)
Ditt påstående om att man får mer effekt med samma förbrukning stämmer således inte. Om det så skiljer flera hundra hk så är Volvos drivlinor fortfarande snålare, vilket i vissa sammanhang inte är helt obetydligt, om man tex kollar på en 9-3SC/V50.

Men nonetheless - starkt av SAAB att kunna erbjuda 180hk till en miljöbilsklassad förbrukning. Det borde verkligen kunna ge deras försäljning en skjuts i rätt riktning.
Användarvisningsbild
av vetten
Vem faen bryr sej ?:-/ Det finns inga "miljöbilar" vare sej dom har "stop and go" funktion, det är bara imma på rutan hela tiden och en motor som inte blir riktigt varm vid kortare körsträckor. Alla som tror på sånt trams är lurade av miljötalibanerna.
av Lövet
9-3SS har inte Start&Stopp
Användarvisningsbild
av crumpets
Tänkte samma sak när jag läste det. Jag blev riktigt impad att bmw hade en 163hk som kvalade under 120gco2, men 180 var ju närmast fantastiskt.

Tycker helt klart att man ska unna saab denna segern. Enormt bra med en bil med såpass krut i som inte belastar miljön (eller plånkan ;)) lika allvarligt.
av Amli
VolvoB20 skrev:Släng i nya D3 i V70N karossen så har volvo en mijöbil som klarar gränsen på direkten och går som ett skott.
Det är ju ett steg i rätt riktning... Och vad får dig att tro det? Det lyckas dom ju inte ens med motorn i C30 ??:-/

Det är fantastiskt bra jobbat av Saab!! :-)-) Att bilen dessutom har bättre 0-100km/h siffror än S40 D4 är inget annat än imponerande. Äntligen en bil (förutom BMW 320d) som kan kombinera bra effekt tillsammans med låg förbrukning.
Appropå det senaste måste jag även säga att jag imponeras av Audis nya V6 3.0TDI som med 240hk och 550NM ger i stora Q7 låga 7.4l/100km. Det är en förminskning med 20% mot den gamla 3.0TDI :-O) Ska bli klart intressant att se vad den får för siffror i t ex A4.

Utvecklingen går onekligen åt rätt håll. Bara för Volvo att steppa upp och kontra.
Användarvisningsbild
av Variosboy
vetten skrev:Vem faen bryr sej ?:-/ Det finns inga "miljöbilar" vare sej dom har "stop and go" funktion, det är bara imma på rutan hela tiden och en motor som inte blir riktigt varm vid kortare körsträckor. Alla som tror på sånt trams är lurade av miljötalibanerna.
Du har helt rätt! Alla skulle ha en 480TIC ;)

Start/stop väljer du ju själv, det är ju bara å strunta i att släppa upp kopplingen i rödljusen så stannar den inte..
Sen kan jag hålla med om att den funktionen i sig inte är så mycket att hänga i julgranen för miljön, den gör ju ytterst lite skillnad i förbrukning..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:Släng i nya D3 i V70N karossen så har volvo en mijöbil som klarar gränsen på direkten och går som ett skott.
Det är ju ett steg i rätt riktning... Och vad får dig att tro det? Det lyckas dom ju inte ens med motorn i C30 ??:-/
Skumt, min förra V70N D5 185 hk partikelfilter och AWD kunde jag ju pressa ned till 0.5 litr/mil vid långkörning....

De nya motorerna är ju duktigt mycket snålare enligt all information, om man hade haft en sådan ny snål motor i den bilen borde man ju kunnat köra på ännu lägre siffor, jag körde ju t.o.m med AWD, med nya motorn och utan AWD och breda däck borde man ju landat långt lägre än 0.5 l/m .

Det är något som inte stämmer, är inte nya motorern snålare tänker jag helt fel ?:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]