Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Frigge
anp skrev:
Frigge skrev:Min erfarenhet av Michelin är att sidostabiliteten i deras däck är dålig. Bilen blir väldigt känslig i sidled så att säga,själv kör jag på Gislaved odubbade o tycker dom fungerer kanon,visst,dom kanske inte har världens bästa sidostabilitet dom heller men dom är bättre allafall.

/Fredrik
Monterade på vilken bil?

Min uppfattning gällande MS100 & Maxi Ice är tvärtom, stadiga åt alla håll.
Har i vart fall inte noterat några upplevda problem med stadigheten.
.

Dom bilarna har varit V70N, "gamla" V70 och Renault Laguna-03.
Jag har upplevt dom däcken som direkt obehagliga faktiskt,stannade bilen o kollade ifall jag hade punka.

/Fredrik
av anp
Frigge skrev:
anp skrev:
Frigge skrev:Min erfarenhet av Michelin är att sidostabiliteten i deras däck är dålig. Bilen blir väldigt känslig i sidled så att säga,själv kör jag på Gislaved odubbade o tycker dom fungerer kanon,visst,dom kanske inte har världens bästa sidostabilitet dom heller men dom är bättre allafall.

/Fredrik
Monterade på vilken bil?

Min uppfattning gällande MS100 & Maxi Ice är tvärtom, stadiga åt alla håll.
Har i vart fall inte noterat några upplevda problem med stadigheten.
.

Dom bilarna har varit V70N, "gamla" V70 och Renault Laguna-03.
Jag har upplevt dom däcken som direkt obehagliga faktiskt,stannade bilen o kollade ifall jag hade punka.

/Fredrik
Ok, tack.
Hm, det lät ju inte så roligt att höra, nu blev det ju inte lättare att "välja".
Användarvisningsbild
av boostofta
Körde på Alpin A2 pga deras fina sidostabilitet. Inte att jämföra med Maxi ICE eller de dubbade Ivalo 2. Som är riktigt instabila.

De Alpin jag köpte var hastighetsklassade till 190km/h om jag minns rätt. Körde inte mer än 160 med dem än då, och skillnaden mot sommardäcken var väl att de var tystare och lite "halare" på torrt +10 gradigt väglag.

Greppet på is ska vara lite sämre än maxi ice, eller X-ice som de heter nu. Har ej haft möjlighet att testa X-ice än.

Dessa däcken (Alpin) svek mig endast en gång, det kostade mig iofs S40n. 90graders kurva med slänt och blankis. blev ett varv i luften. Men jag hade troligen behövt dubbdäck för att ha någon chans att fixa det. Jobbigt med skånskt ombyttligt väglag.

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]