Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fred skrev:Så resonerar jag också Greeeken, men ofta kan man få mycket tips och trix från andra som är mer kunniga vilket gör att man hittar saker som själv inte snubblat över. Det är ju precis det som forum är till för! :D

Jag tror att de två stora volvoforumen är ett par rejälar naglar i ögat på Volvo redan som det är nu, diskussioner om VADIS eller inte. Jag är övertygad om att de stör sig på att medlemmarna lär sig så mycket grejer som Volvo själva vill ta betalt för att utföra! :twisted:
En liten dum fråga ! DE två stora volvoforumen , ok, denna är en , vilken är den andra??? Jag behöver ju all hjälp att laga min bil och kommer aldrig på fråga att lämna in den , det klarar inte min ekonomi. Då måste det vara bättre för volvo att det finns ställen som detta som folk kan rådfråga (volvo kanske slipper lite dålig publicitet när fel tydligen kan uppkomma p.g.a löjliga orsaker). Jobbar själv med cnc maskiner som också har en massa felkoder , MEN där kan man med större säkerhet få fram att det är ett specifikt fel , inte att det kan vara ett av 5 fel. :D
Gör gärna det! Det jag efterlyser är en tråd om att använda VADIS, inget annat. Alltså vi ska inte diskutera hur man får tag på det, hur man installerar det eller något som kan vara olagligt! :D (Sånt kan man ju folk ta i PM om de vill.)

Stort tack Anders för din vidsynthet i frågan...det var lite andra tongångar på "det andra" forumet...jag tror jag kommer hänga mer här framöver... :wink:
Att förbjuda diskussioner om användandet av en programvara bara för att det kan röra sig om en piratkopierad version tycker iaf jag är att ta i lite väl mycket, installationsproblem är ju samtidigt inget som är endast förunnat olagliga versioner så även dessa problem skulle jag vilja se kunna diskuteras. :)
Det finns mycket på detta forum som diskuteras som bevisligen är olagligt t ex xenonkonvertering av halvljus, hastigheter som överskrider tillåtna hastigheter osv. Ska man förbjuda diskussioner om en sak bara för att det kan röra sig om något olagligt så bör man väl förbjuda alla diskussioner som kan uppstå av eller mynna ut i olagligheter. Bara mina fem ören. :)

Samtidigt så är ju ett forum allt utom en demokrati så det är förstås upp till admin/moderatorer att besluta vad som gäller. :)
jag fick svar på min fundering kring Vadis idag från Volvo
"Hej Freddie!
Tack för ditt mail gällande VADIS.
Tyvärr kan vi inte sälja licenser till VADIS, detta på grund av att man varken har support eller gör uppgraderingar i det systemet länge.
Det vi kan rekommendera i dagsläget är verkstadsböcker ex Haynes.
Med vänlig hälsning
Lisbeth Alm
Kundsupport"

Mitt svar tillbaka såg ut som följer:
"Hej igen, men GE bort dom istället, ingen support, ingen uppdatering osv. GRATISprogram tycker vi alla om o kan då heller inte ställa kraven på nåt som inte används av er. Vi vet alla att VADIS är död o begraven inom Volvo och det är ju det som är grejen, ge bort det som ni inte använder.....
Förresten GOD JUL till Er alla
Freddie :-))

Nu har det varit tyst ett tag, får se vad som händer !!!!
Rent spontant så känns det inte som om dom är känsliga på ägare/användare.!!!!
Dom kanske till och med funderar på hur i den glödheta dom skall kunna ge bort det utan att någon PelleJöns helt
plötsligt kommer med ett skadeståndskrav för att Vadis "sagt fel".....
För det kommer att hända var så säker, men det borde kunna gå att friskriva sig från sådant men inte är det en lätt match.
men en Freeware klausul borde dom kunna fixa till.....gör dom sedan en liiiten förändring så blir det glasklart. Då gäller det ju bara den versionen
och inte dom gamla "piratversionen" som många av oss har.
Vi kör vidare eller hur ?
Freddie :D
Brainy skrev:Vi ska diskutera frågan. Återkommer.

/Anders (Som har 4st win 7-licenser, 2st Vista-licenser och en okänt antal win xp och 98-licenser. Win 95 har jag nog bara en laglig;))
Samma här.......till och med en Office XP licens.....det bräcker ni inte i första taget...HAHAhehe.....
Freddie D:
wissel skrev:jag fick svar på min fundering kring Vadis idag från Volvo
"Hej Freddie!
Tack för ditt mail gällande VADIS.
Tyvärr kan vi inte sälja licenser till VADIS, detta på grund av att man varken har support eller gör uppgraderingar i det systemet länge.
Det vi kan rekommendera i dagsläget är verkstadsböcker ex Haynes.
Med vänlig hälsning
Lisbeth Alm
Kundsupport"

Mitt svar tillbaka såg ut som följer:
"Hej igen, men GE bort dom istället, ingen support, ingen uppdatering osv. GRATISprogram tycker vi alla om o kan då heller inte ställa kraven på nåt som inte används av er. Vi vet alla att VADIS är död o begraven inom Volvo och det är ju det som är grejen, ge bort det som ni inte använder.....
Förresten GOD JUL till Er alla
Freddie :-))

Nu har det varit tyst ett tag, får se vad som händer !!!!
Rent spontant så känns det inte som om dom är känsliga på ägare/användare.!!!!
Dom kanske till och med funderar på hur i den glödheta dom skall kunna ge bort det utan att någon PelleJöns helt
plötsligt kommer med ett skadeståndskrav för att Vadis "sagt fel".....
För det kommer att hända var så säker, men det borde kunna gå att friskriva sig från sådant men inte är det en lätt match.
men en Freeware klausul borde dom kunna fixa till.....gör dom sedan en liiiten förändring så blir det glasklart. Då gäller det ju bara den versionen
och inte dom gamla "piratversionen" som många av oss har.
Vi kör vidare eller hur ?
Kan väl också vara så att Volvo vill tjäna så mycket pengar som möjligt på sina verkstäder. Även om man har en äldre bil så vill dom ju så klart att man ska lämna in sin bil för lagning. Hade dom släppt Vadis "fritt" så hade ju fler kunnat fixa mer själva istället för att lämna in bilen.
VOLVO har väl inga verkstäder vad jag vet !!!!
nej jag tror det handlar om HUR släppa ett program utan att på sikt bli stämda av någon " PelleJöns" ....
detta gäller ju 5 år gamla bilar....som inte troligtvis kommer att lagas av kommersiella verkstäder !!!
Volvo folket har en gammal tradition av att laga sina egna bilar.....
Det är vad jag tror iaf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]