NCR skrev:Teemu skrev:så mycket fel på nyare bilar att man kanske skulle satsa på en lite äldre bil... Eller ge fan i att ha bil överhuvudtaget. Med tanke på vad en V70 eller vilken annan nyare bil som helst kostar i service, värdeminskning, reparationer, försäkringar mm. så kan man åka en jäkla massa mil med antingen taxi, hyrbil eller buss.
Men eftersom vi människor är lata och vill kunna åka och köpa en pizza eller köra svärmor hem osv så lär vi inte hyra bil eller åka taxi, eller hur?
Att köpa bil är alltid en utgift vare sig den är 1, 5, 10 eller 15 år gammal. Skatt, försäkring, service osv kostar naturligtvis pengar. Antingen är man beredd på det och har med det i sin budget eller så får man som sagt åka kommunalt.
Köper kostnads tanken.. men inte vad den innebär i verkligheten?.
Service på en bil BÖR innefatta olja filter stift och normalt slitage.. rätta mej om jag har fel..
Ska då din service redan efter säg 12000 mil innefatta ett rutbyte för den andra börjat lossna och läcker in vatten? eller byte av alla stag fram inkl dämpare?.. osv.. Saker som för endast 10 år sedan höll 25000 mil byts nu i bästa fall redan på garantin (nej dämpare bör inte hålla 25000).. om inte så får kunden betala detta.
Varför kostar en 30 000 mil gammal bil MINDRE i servicekostnader än en som är 4000 mil gammal?.. Helt ologiskt då 30 000 milaren borde vara så sliten att den är dyrare med hästlängder?
Elfel i en bil händer ibland.. men programvarufel som kunden får betala är väl inte riktigt kundens lott?.. Ioförsej har ju microsoft kommit undan i åratal som dom som administrerar världens största beta test..
Men inte ska väl en kund som köper en 300 000kr bil (eller dyrare för den delen) vara en beta testare? Oavsett fabrikat.. fan vet hur många vectra C jag programmerat om för diverse sjuka buggar..men där tar man FORTFARANDE åt sej allt detta på ren garanti utan att ens fråga om annat.. hyrbilen är också gratis om det är ett programvarufel. Dock drabbar det ju ändå.. kunden måste ändå lämna sin bil..
Nej det kommer ut för otestade saker på marknaden. Och utbildningen för reservdelspersonal och mekaniker släpar efter. Kunden får ibland helt nojjiga svar om allt som är så omöjligt medans man fixar det på nästa verkstad eller för den delen ibland nere på hassans runt hörnet..Konstigt nog? För det har ju meken ägnat en halvtimma åt att propagera för att hassan inte klarar för bilen är så modern..
Samtidigt hasar timpenningen uppåt.. Rejmes linköping ligger just nu på 1500 inkl moms/timma förvisso tar man sällan timbetalt. Men nånstans får man ju även prissättningen på dom fasta jobben ifrån.
Det är kanske dags att ta ansvar på utvecklings sidan? Men även på support sidan? Kanske dags för verkstäderna att inse att kunden egentligen skiter fullständigt i om han FÅR äta i deras glassiga resturang. Eller om han får tanka bilen i just deras anläggning
Sålänge det inte ingår mat och bensin i priset så vill han nog inte betala den delen av fastigheten med sin timpenning han erlägger till mekanikern.
Det räcker med att han betalar en mek och all utrustning som är i hans regioner (vilket ska ingå naturligvis).
Så kostnader det ser vi ju ovan att det kan vi inte komma ifrån.. Men VAD betalar vi för..? Vad är slitage.. vad är utvecklingsproblem? Vad är underdimensionerat ? ja.. det får vi aldrig veta om vi inte skruvar själva eller sätter oss in i problemet själva.
jag är och har alltid varit med på att det kostar att ha bil. Nu klarar jag ju 99% själv.. Men för dom som inte klarar det så långt så är det snart en döds stöt. Man ska inte behöva lägga en månadslön på ett smärre fel.. eller för den delen på en service för då är nånting totalt snett..
Men det är ju mina tankar och mina ord.. kanske känner ni nåt annat?