Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stortomten
Det är väl bara att inse att när ford sätter klorna i något så blir det dåligt oftast.Min V70n har haft mer fel på 2 år än alla mina tidigare bilar haft tillsammans.Tur att det är en tjänstebil så man slipper betala själv.Plastbitar lossnar , Lager ger upp efter 2000 mil , spolare funkar inte - Listan kan göras hur lång som helst.
Min tidigare bil var en 855 T-5 som gått 25000 mil. Bara slitagedelar byttes med tiden.

Jag hatar uttrycket , men här stämmer det bättre än någonsin "Det var bättre förr"
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag kanske bara har en förjädra tur men den äldre av bilarna i min signatur brukar kosta omkring 500-1000kr per år i reperationskostnader, då slitdelar som en drivknut per år ungefär.

V70in har bara haft problem som berott på yttre våld (parkeringsskador x 2), annars har det inte varit några problem alls med den.

/Anders
av matzen10
Kanske har jag tur som åker S60?!? Är inne på min andra AWD (den 1:a 2003. Nuvarande 2004:a).
Inga som helst problem efter att sammanlagt ha åkt 4000 mil under 14 månader med dessa. Möjligen är vindbruset högt i den senaste.
Så det verkar som om V70 modellen är mer behäftad med problem, i mina öron. Men delas inte mycket komponenter mellan dessa modeller? Jag menar, problemen borde väl även gälla S60 modellen i hög grad.

---< mATZ
av *pettson*
NCR skrev:
Teemu skrev:så mycket fel på nyare bilar att man kanske skulle satsa på en lite äldre bil... Eller ge fan i att ha bil överhuvudtaget. Med tanke på vad en V70 eller vilken annan nyare bil som helst kostar i service, värdeminskning, reparationer, försäkringar mm. så kan man åka en jäkla massa mil med antingen taxi, hyrbil eller buss.
Men eftersom vi människor är lata och vill kunna åka och köpa en pizza eller köra svärmor hem osv så lär vi inte hyra bil eller åka taxi, eller hur?

Att köpa bil är alltid en utgift vare sig den är 1, 5, 10 eller 15 år gammal. Skatt, försäkring, service osv kostar naturligtvis pengar. Antingen är man beredd på det och har med det i sin budget eller så får man som sagt åka kommunalt.
Köper kostnads tanken.. men inte vad den innebär i verkligheten?.
Service på en bil BÖR innefatta olja filter stift och normalt slitage.. rätta mej om jag har fel..
Ska då din service redan efter säg 12000 mil innefatta ett rutbyte för den andra börjat lossna och läcker in vatten? eller byte av alla stag fram inkl dämpare?.. osv.. Saker som för endast 10 år sedan höll 25000 mil byts nu i bästa fall redan på garantin (nej dämpare bör inte hålla 25000).. om inte så får kunden betala detta.
Varför kostar en 30 000 mil gammal bil MINDRE i servicekostnader än en som är 4000 mil gammal?.. Helt ologiskt då 30 000 milaren borde vara så sliten att den är dyrare med hästlängder?
Elfel i en bil händer ibland.. men programvarufel som kunden får betala är väl inte riktigt kundens lott?.. Ioförsej har ju microsoft kommit undan i åratal som dom som administrerar världens största beta test..
Men inte ska väl en kund som köper en 300 000kr bil (eller dyrare för den delen) vara en beta testare? Oavsett fabrikat.. fan vet hur många vectra C jag programmerat om för diverse sjuka buggar..men där tar man FORTFARANDE åt sej allt detta på ren garanti utan att ens fråga om annat.. hyrbilen är också gratis om det är ett programvarufel. Dock drabbar det ju ändå.. kunden måste ändå lämna sin bil..
Nej det kommer ut för otestade saker på marknaden. Och utbildningen för reservdelspersonal och mekaniker släpar efter. Kunden får ibland helt nojjiga svar om allt som är så omöjligt medans man fixar det på nästa verkstad eller för den delen ibland nere på hassans runt hörnet..Konstigt nog? För det har ju meken ägnat en halvtimma åt att propagera för att hassan inte klarar för bilen är så modern..
Samtidigt hasar timpenningen uppåt.. Rejmes linköping ligger just nu på 1500 inkl moms/timma förvisso tar man sällan timbetalt. Men nånstans får man ju även prissättningen på dom fasta jobben ifrån.
Det är kanske dags att ta ansvar på utvecklings sidan? Men även på support sidan? Kanske dags för verkstäderna att inse att kunden egentligen skiter fullständigt i om han FÅR äta i deras glassiga resturang. Eller om han får tanka bilen i just deras anläggning
Sålänge det inte ingår mat och bensin i priset så vill han nog inte betala den delen av fastigheten med sin timpenning han erlägger till mekanikern.
Det räcker med att han betalar en mek och all utrustning som är i hans regioner (vilket ska ingå naturligvis).
Så kostnader det ser vi ju ovan att det kan vi inte komma ifrån.. Men VAD betalar vi för..? Vad är slitage.. vad är utvecklingsproblem? Vad är underdimensionerat ? ja.. det får vi aldrig veta om vi inte skruvar själva eller sätter oss in i problemet själva.
jag är och har alltid varit med på att det kostar att ha bil. Nu klarar jag ju 99% själv.. Men för dom som inte klarar det så långt så är det snart en döds stöt. Man ska inte behöva lägga en månadslön på ett smärre fel.. eller för den delen på en service för då är nånting totalt snett..
Men det är ju mina tankar och mina ord.. kanske känner ni nåt annat?
Användarvisningsbild
av CarMan
Ford har inte utvecklat eller byggt V70N så skyll inte på dom.

Kolla på bialr som är 10 ellr 20 år gammla, dom hade inte så lång livslängd på delar som vi har idag !

när det gäller mjukvaror så tar Volvo 1 till 2 :- för en uppdatering så det är väll inget att tjafsa om.
av *pettson*
CarMan skrev:Ford har inte utvecklat eller byggt V70N så skyll inte på dom.

Kolla på bialr som är 10 ellr 20 år gammla, dom hade inte så lång livslängd på delar som vi har idag !

när det gäller mjukvaror så tar Volvo 1 till 2 :- för en uppdatering så det är väll inget att tjafsa om.
Tycker det är en intressant tes du har om att ford inte utvecklat eller byggt volvon..?.. Nej så är det ju självfallet inte..? Volvo bygger sina egna bilar.. Absolut att det är en slump att ford detaljer som aldrig fungerade bra i gamla fordar återfinns i en ny volvo?.
En av detaljerna som strulade jämt i gamla fordar runt 90 talet var den nya relästandarden som ford skapade. Reläer som var mindre, blev hetare och fungerade sämre.. Några av dom modellerna som fungerade sämst med den generationens reläer var scorpio...
Nu går du ut i mekhallen.. sliter ut valfritt minirelä ur en volvo.. går runt hörnet till ford verkstan.. och ber att få se på ett ford original relä...
Ser du inga likheter så vete sjutton..
Idag är man bättre på att beräkna men reläerna går lika varma och har nu vuxit till att bli 5 ggr flera..dock har inte reläproblemen kommit riktigt ännu men vänta.. vi bor i norden..
Ford har en bifuel.. volvo med... ford har nu en turbo.. som volvo hade och har i andra modeller..
Volvo har absolut gjort som andra det förstår jag.. men säg ALDRIG att volvo konstruerar allt..
I min gamla 855 finns det 144 boschdelar som står som standard (källa: Bosch)
I den nya volvon är där 255 standard detaljer.. saker som jag kan köpa under bosch nr istället eller för den delen så kan jag använda dessa saker från andra bilmodeller.. du vet precis så som du sa att det ALDRIG går?.
Det gör att jag VET att volvo inte konstruerar allt själva utan ärver...köper in... osv precis som alla andra..
Tesen om att delarna håller bättre idag är helt tagen ur luften.. det är inte ens ett uns av sanning.. så det är ingen ide att ens bemöta det påståendet..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:

Tycker det är en intressant tes du har om att ford inte utvecklat eller byggt volvon..?.. Nej så är det ju självfallet inte..? Volvo bygger sina egna bilar.. Absolut att det är en slump att ford detaljer som aldrig fungerade bra i gamla fordar återfinns i en ny volvo?.
En av detaljerna som strulade jämt i gamla fordar runt 90 talet var den nya relästandarden som ford skapade. Reläer som var mindre, blev hetare och fungerade sämre.. Några av dom modellerna som fungerade sämst med den generationens reläer var scorpio...
Nu går du ut i mekhallen.. sliter ut valfritt minirelä ur en volvo.. går runt hörnet till ford verkstan.. och ber att få se på ett ford original relä...
Idag är man bättre på att beräkna men reläerna går lika varma och har nu vuxit till att bli 5 ggr flera..dock har inte reläproblemen kommit riktigt ännu men vänta.. vi bor i norden..
Ford har en bifuel.. volvo med... ford har nu en turbo.. som volvo hade och har i andra modeller..
Volvo har absolut gjort som andra det förstår jag.. men säg ALDRIG att volvo konstruerar allt..
I den nya volvon är där 255 standard detaljer.. saker som jag kan köpa under bosch nr istället eller för den delen så kan jag använda dessa saker från andra bilmodeller.. du vet precis så som du sa att det ALDRIG går?.
Det gör att jag VET att volvo inte konstruerar allt själva utan ärver...köper in... osv precis som alla andra..
Tesen om att delarna håller bättre idag är helt tagen ur luften.. det är inte ens ett uns av sanning.. så det är ingen ide att ens bemöta det påståendet..
Jag har jobbar som mekaniker på både Ford & Vilvo så jag vet vad jag pratar om.

Volvo utvecklade V70N innan Ford köpte aktsier i Volvo.
Nu äger Ford Volvo & dom har stort samarbete när det gäller P1 bilarna.
Man volvo utveklar fortfarande sina bilar, bara det att Pappa ford håller i plånboken.

dom där minireläerna du prata om fans inte i Scorpion & felet på dom var att vatten ran ner från vindrutan & in i säkringsdosorna + att kabelmattan i motorrumet hade en dålig kvalite på skydslasten så den sprack & vatten kunde tränga in så att kablarna erjage & efter några år vart det avbrott.

minireläerna Volvo har funkar bra, dom byts itnnte så ofta, därimot har Renault problem med deras minireläer, eller rättare sagt så är det för fuktig miljö dom sitter i.

Volvos Bifule är en egen produkt, men deras Flexifule är en ren Ford produkt..

men vist kan det hela känas snurrigt för dig som inte har koll.
Användarvisningsbild
av DJ
Jag tycker inte att ett sämre kvalitetsrykte är konstigt.

Köpte min första och nuvarande volvo först och främst för att åka biogas och tänkte att de säkert inte var så dåliga som jag fått för mig (jag har aldrig förut fastnat för Volvo).

Biogasen är jättebra, men jag är både förvånad och besviken på kvalitet och konstruktion.

Exempel:
:shock: Bromsslangarna fram skaver mot längsgående balk så att rostskydd och färg försvinner på en fläck på varje sida!

:shock: Framhjulen tar i en liten plåt vid fullt rattutslag (originalfälg och däck)

:shock: Framvagnen förde oljud, klonkade och knakade. På en bil som bara gått 8000 mil när jag köpte den!!! :shock: :shock: :shock:
En del saker har bytts både fram och bak, men knarrandet hittar inte verkstaden orsaken till! :shock:
Inte ens min gamla A4 eller min Passat som hade ökända framvagnar gav upp så tidigt. A4:an fick två nya stag/kulleder vid 15000 mil, Passaten hade inte blivit dålig än vid 18000 mil då den såldes.

:shock: Dörrlisten på förardörren har släppt i limningen i ena hörnet!

:shock: Bagageluckan slår i stötfångaren i ena hörnet!

:shock: Karossplåten är tokmjuk så varje dörruppslag ger en ful buckla!

:shock: Inredningsplasten har för billig kvalitet och blir lätt repig, framför allt luckan mellan framstolarna.

Än så länge så överväger biogasens fördelar, p.g.a. miljösamvetet och av ekonomiska skäl, men om det kommer ut en biogasdriven större familjesedan av annat bilmärke så lever nog Volvon farligt, tyvärr.
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:

Man volvo utveklar fortfarande sina bilar, bara det att Pappa ford håller i plånboken.

dom där minireläerna du prata om fans inte i Scorpion & felet på dom var att vatten ran ner från vindrutan & in i säkringsdosorna + att kabelmattan i motorrumet hade en dålig kvalite på skydslasten så den sprack & vatten kunde tränga in så att kablarna erjage & efter några år vart det avbrott.

minireläerna Volvo har funkar bra, dom byts itnnte så ofta, därimot har Renault problem med deras minireläer, eller rättare sagt så är det för fuktig miljö dom sitter i.

Nu orkar jag inte argumentera detta eftersom du inte riktigt har koll på det som du nu är så mån om att berätta..? dock kan jag inte avhålla mej från att knäppa dej lite på näsan..du påstår att jag inte i förrgår kväll stod och bytte två såna små j-la reläer i en scorpio 89, 2.9 med andra ord..(som jag för övrigt lånade ur hans V70-02 för att helt säkert kunna utesluta---) då är du långt ute och cyklar..kanske lite bättre du läser på vad du svarar om...? inte undra på att även ford ägare får svar uppåt väggarna..flexi och bi? tja det kan jag blandat ihop.. jag är ingen uppslagsbok. Sen.. SAMARBETE betyder inte AKTIER.. man måste inte köpa in sej i varandra för att kunna samarbeta..
För övrigt så att få in vatten från rutan 25 cm in under rutan bör inte var felet.. dom har inga som helst problem med FUKT i säkrings centralen på den modellen, utan överhettning av reläerna, antagligen räknade fordfolket med ett elsystem för 14 volt samt tajta marginaler på reläernas maxlast. men matade detta med nåt under 14 då brukar det bli just såna problem över en tid. .. annat är det med gamla sierror som du svamlar om..dom tog för övrigt in vatten tamejsjutton överallt..
Att ha utvecklat N serien långt innan ford blev samarbetspartner.. är bullshit.. ursäkta mitt nu mera irriterade urval... kanske skulle kika lite på elsystemets layout och delval...? Samt se vilka delar som recirkulerar om du nu nånsin får det blickfånget? kika gärna på saker och ting.. spring tillbaka nu till lagret och kika på äldre delar. Ingen ide att du kikar i reservdelslistan då saker och ting när det används till en annan modell eller för den delen fabrikat får nytt reservdelsnr. ...Får du det fortfarande till att volvo konstruerat allt själva och med egna tankar.? tja då har väl volvo konstruerat även en gammal scorpio....
Nejdu.. samarbete är det som gäller och det har gällt många många år..
Såvida inte volvo och för den delen ford önskar slänga upp extra miljarder i utveckling så får dom rart samsas om en del delar. Det har alltså dom flesta förstått och accepterar.. men inte du?
Opel och Saab går hand i hand.. en del av det som sitter på en 05-06 saab återfinns på opel av äldre modeller.. andra saker som finns på saab återfinns på opels senare modeller.. det är ge och ta..
Det som är standard delar alltså boschs utvecklade delar kan vi hitta under samma bosch nr på en opel och en volvo och en saab det är inte allt för ovanligt..samma där.. handla in ett koncept.. göra små modifieringar..det är inte nåt att skämmas över..det är endast smart..
det jag däremot inte finner smart.. är att bygga en bil full med en relätyp som långt innan i andra modeller skapat stora problem.. det gör att jag får känslan av att man inte vill bilen ska få en problemfri framtid..alternativt har man löst problemen?..Helt klart är att den information som jag får som utbildare/mekaniker för vidare spridning är absolut inte densamma som du tydligen ser.
Eftersom det handlade om kvalitet så anser jag att det inte gagnar bättre kvalitet att damma av systemkomponenter som inte fungerade felfritt då konstruktionen var ny heller.
För att YTTERLIGARE strö salt i dina sår.. så klipper jag in dessa länkar som kanske skulle vara otroligt nyttiga för dej som mek att läsa..kanske berättar inte volvo det här för dej..?
Kanske även för övriga?.. Hur var det nu.. är nåt unikt idag eller är det samarbeten och avdammade saker från varandra i viss mån?
som sagt här är länken..blir för långt att klippa in annars i mina redan många rader..
kanske kan vi slänga in den här först

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_P2_platform

sen den här..

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_C1_platform
av Teemu
CarMan skrev:
*pettson* skrev:

Blev lite nyfiken - vilka Renault modeller har strul med dessa reläer? Suttit lite på Renault forumet och hittills inte sett någon som haft strul med några reläer, men det kanske kommer då? Är det alla modeller eller vissa?

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]