Men exakt vad är det som gör 940 till den sista "riktiga" Volvon. Stryktåligheten? Bakhjulsdriften? Billiga reservdelar?
Av de som hävdar detta brukar som skäl anges bakhjulsdriften, samt att man i och med 850 övergav en (föråldrad) teknik generellt när det gäller bilkonstruktion. 850 betraktas ju lite som den första moderna Volvon om man vänder på det.
Jag har egentligen ingen egen åsikt i frågan. 940 var tryggt och pålitligt medans V70 kräver en annan budget men är gudomlig att åka i. Sen får man ju avgöra vad man prioriterar. Fram tills idag hade jag ju både 940 och V70 och har även haft 2 st 240.
Det där med billiga reservdelar kommer nog även till V70 när antalet ökar på skrotarna. Även nytt är billigt i förhållande till andra bilar. Titta på riskokarna eller en lite fräckare BMW. Då börjar det bli dyrt.
Men ska jag vara ärlig så är den bästa gamla bilen jag haft en gammal MB 190 (Snikmodellen) från -88 som står på infarten hemma. Komforten är otrolig och den har inte kostat många kronor i rep. iofs endast 19k och vårdad ömt av sambon.
Men detta är faktiskt en spännande diskussion. Jag trodde inte denna tråden skulle bli särskillt konstruktiv. Jag hade fel vilket är ett gott betyg på ett bra forum. Hör gärna fler åsikter i detta ämne.
\\Magnus
Edit: Min gamla 940 såldes nästan omgående. Jag trodde jag skulle få åka till skroten med den, så att det är en populär bil är rätt odiskutabelt. Har nog haft 50 samtal sen i gårkväll.