Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Kristallolja/lacknafta är ju annars en väl beprövad gammal lösning på sega asfaltfläckar och liknande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amarace skrev:Kristallolja/lacknafta är ju annars en väl beprövad gammal lösning på sega asfaltfläckar och liknande.
Det är ju det som Ok / Biltemas kallafettning består av som grundkomponent.
av Amarace
VolvoB20 skrev:
Amarace skrev:Kristallolja/lacknafta är ju annars en väl beprövad gammal lösning på sega asfaltfläckar och liknande.
Det är ju det som Ok / Biltemas kallafettning består av som grundkomponent.
Fast jag tycker inte deras avfettningar (oavsett vilken) fungerar lika bra som riktig lacknafta just på såna svåra fläckar.
Och avsevärt billigare är det med lacknafta om inte annat :)
av *pettson*
Tittar man på avfettning generellt är det smäck idag med sin alkoholbas. Ett bra tips för att hitta en bra avfettning är: Ta lite färsk helsyntetolja och smeta ut. Ta bort det med avfettningen, det är bara några stycken som klarar det idag, resten smetar runt den. Däremot klarar nästan alla att ta bort en gammal olja.
Jag för min del använder lahegas avfettning och tvättmedel. Deras Herobiol extra är riktigt bra, som tvättmedel för riktigt skitiga bilar, ev vinterbilar (och på vintern avfettar man inte innan utan använder ENDAST tvättmedlet) Autosafe 4000V som är ett kombimedel (tvätt/avfettning). Bara att spraya på med ca 5%ig lösning och sen vänta några minuter och skölja av med högtrycken. Använd gärna vanlig turtle supertvätt efter med svamp. Inget slit inget konstigt, bara rent. Produkterna finns på autoexpertens hylla och är dryga och inte svindyra i förhållande till brukslösning.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]