Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
#21191
kaffe_koppen skrev:Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
Jag hade låsmuttar på min 240, å har svårt att tänka mig att det skulle gått att få på en hylsa utan på dom. Dom var helt runda och insäkt i fälgen. Men även om man fått på en hylsa så hade det inte gått. Dom var äggformade nämligen.

Detta var volvo orginal för 13 år sedan.
Användarvisningsbild
av jenix777
#21666
kaffe_koppen skrev:Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
Jag skulle lägga på vinterdäcken i lördags och slant på första hjulet med
skada på bult och nyckel som följd. Jag lyckades lossa de övriga tre med
den extra nyckeln men den sista satt fast. I måndags morse så begav jag
mig till de lokala däckfirmorna för att få det hela ordnat.

En av dem hade det omtalade specialverktyget (en hylsa med
vänstergängor). Det gick inget vidare för Volvoshjullås är härdat
på ovansida, vilket resulterade i ett förstört specialverktyg. :shock:

Drog vidare till nästa, där rekommenderar de alltid att
man besöker den lokala volvohandlaren för att få hjälp. :???:

Så det blev till att bege sig till Skobes för att få hjälp.

På Skobes så blev jag väl bemött och fick reda på att "jag inte var den
första idag". Deras lösning var att svetsa på en mutter på den skadade
låsbulten och sedan arbeta försiktigt med den och eventuellt lägga nya
svetsar vid behov. Det hela lät mycket komplicerat och dyrt. Jag frågade
vad de räknade i tid. Han sa allt från 1-3 timmar per bult inklusive skydd
av fälg (vilket verkade vara det som tog längst tid). De kunde dock inte
hjälpa mig förrän om ett par dagar. :cry:

Så jag bestämde mig för att ringa säljaren på Bilia som sålt mig bilen för
att se hur de gör. Det visade sig att de gör på i stort sett samma sätt som
hos Skobes och kostnaden brukar hamna mellan 800:- och upp till priset
av en ny fälg...PER BULT... :shock: :evil:

Jag börjar nu känna mig lite matt och har förbannat mig själv och Volvo
ett antal gånger. Men ok, det är väl bara att bita i det sura äpplet och
beställa tid. :cry:

Under tiden så ringer en god vän och jag berättar om mitt problem och
får ett telefonnummer till en mindre verkstad i närheten. Så jag ringer dit
för att kolla om de kanske kan hjälpa mig snabbare än Skobes.

Få beskedet att jag kan komma förbi på eftermiddagen så ska de se vad
de kan göra. :D När jag kommer dit så tycker de inte att det verkar
vara något större problem. De svetsar på en bult i stället för en mutter
(det blir för trångt med en mutter, bulten gör att de kommer åt bättre).

Bulten går ju självklart av. Då håller de med om att det kanske inte är
så enkelt att lösa men de vill pröva en annan sak. De letar fram en
begagnad 12-kantshylsa som är ett nummer för liten (som Stoffe skrev)
och slår på den med rätt mycket våld och den biter sig fast ganska direkt
trots Volvos härdning. Sedan är det bara att dra loss den. 8)

Från det att han satte igång svetsen så tog det 15 minuter
tills bulten var loss och mitt problem löst. :lol:

Det hela kostade mig 200:- och inte några astronomiska belopp som
Bilia och Skobes talade om. Men de kanske inte vet bättre? :roll:

Jag kommer aldrig att montera Volvos hjullås igen.

Tillägg;
Det var åtminstone två personer från återförsäljar ledet som inte hade
sina hjullås monterade pga att det väldigt ofta är problem med hjullåsen,
och att det är väldigt kostamt att lösa. :roll:
Användarvisningsbild
av Ramon
#21675
Ifall man inte är tillräckligt försiktig så kan det bli dyrt :cry: Men tar man det försiktigt och kollar efter så att låshylsan sitter på rätt så att den ej slinter, samt att man trycker fälgkorset mot fälgen så att säga samtidigt som man drar åt så ska det inte vara några problem. Vi har haft låsmutter på våra bilar i åratal (Volvo Original) och har aldrig haft några problem. Låshylsan är inte skadad på något sätt, ser ut som ny i princip.
Användarvisningsbild
av CarMan
#21693
jenix777 skrev:
kaffe_koppen skrev:Okej, det kanske inte går i ala fall då. Jag hade gjort det på en annan bil, så jag tänkte lägga upp förslaget i alla fall.
/MVH Steffe
Jag skulle lägga på vinterdäcken i lördags och slant på första hjulet med
skada på bult och nyckel som följd. Jag lyckades lossa de övriga tre med
den extra nyckeln men den sista satt fast. I måndags morse så begav jag
mig till de lokala däckfirmorna för att få det hela ordnat.

En av dem hade det omtalade specialverktyget (en hylsa med
vänstergängor). Det gick inget vidare för Volvoshjullås är härdat
på ovansida, vilket resulterade i ett förstört specialverktyg. :shock:

Drog vidare till nästa, där rekommenderar de alltid att
man besöker den lokala volvohandlaren för att få hjälp. :???:

Så det blev till att bege sig till Skobes för att få hjälp.

På Skobes så blev jag väl bemött och fick reda på att "jag inte var den
första idag". Deras lösning var att svetsa på en mutter på den skadade
låsbulten och sedan arbeta försiktigt med den och eventuellt lägga nya
svetsar vid behov. Det hela lät mycket komplicerat och dyrt. Jag frågade
vad de räknade i tid. Han sa allt från 1-3 timmar per bult inklusive skydd
av fälg (vilket verkade vara det som tog längst tid). De kunde dock inte
hjälpa mig förrän om ett par dagar. :cry:

Så jag bestämde mig för att ringa säljaren på Bilia som sålt mig bilen för
att se hur de gör. Det visade sig att de gör på i stort sett samma sätt som
hos Skobes och kostnaden brukar hamna mellan 800:- och upp till priset
av en ny fälg...PER BULT... :shock: :evil:

Jag börjar nu känna mig lite matt och har förbannat mig själv och Volvo
ett antal gånger. Men ok, det är väl bara att bita i det sura äpplet och
beställa tid. :cry:

Under tiden så ringer en god vän och jag berättar om mitt problem och
får ett telefonnummer till en mindre verkstad i närheten. Så jag ringer dit
för att kolla om de kanske kan hjälpa mig snabbare än Skobes.

Få beskedet att jag kan komma förbi på eftermiddagen så ska de se vad
de kan göra. :D När jag kommer dit så tycker de inte att det verkar
vara något större problem. De svetsar på en bult i stället för en mutter
(det blir för trångt med en mutter, bulten gör att de kommer åt bättre).

Bulten går ju självklart av. Då håller de med om att det kanske inte är
så enkelt att lösa men de vill pröva en annan sak. De letar fram en
begagnad 12-kantshylsa som är ett nummer för liten (som Stoffe skrev)
och slår på den med rätt mycket våld och den biter sig fast ganska direkt
trots Volvos härdning. Sedan är det bara att dra loss den. 8)

Från det att han satte igång svetsen så tog det 15 minuter
tills bulten var loss och mitt problem löst. :lol:

Det hela kostade mig 200:- och inte några astronomiska belopp som
Bilia och Skobes talade om. Men de kanske inte vet bättre? :roll:

Jag kommer aldrig att montera Volvos hjullås igen.

Tillägg;
Det var åtminstone två personer från återförsäljar ledet som inte hade
sina hjullås monterade pga att det väldigt ofta är problem med hjullåsen,
och att det är väldigt kostamt att lösa. :roll:
Din bult kanske vart mjuk av svetsningen, eller så var hylsan mjuk.

200:- det var billigt, bara att gratulera. dej gick verkstan back på! fick du kvitto?

den effektiva tiden är ju ointresant, dom var ju tvungen att köra in/ut bilen, hämta verktyg & svets, smt skydda fälgen mot svetsloppor.
Denna tid räknas också.

bara hylsan & bulten kostar ju 100:- ihopp.
sen ska ju killen & kundmotagaren ha lön + avskrinvingar på verktyg & lokalhysa räknas in, arbetskläder + tvätt m.m.
(även om det inte tog så lång tid, så ska ju desa grejor betalas!)
Användarvisningsbild
av frilins
#21891
Knäckte min idag!!! :???:
Nogrann som f-n men den gick ändå... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
#21900
ett tips är att byta till nya sorten.
när man tar bort den gammla sorten så ska man stå till hårt med en släga på lås bulten, uten låshulsan, då släpper konan lättare, för det är själva konan som fasnar så in i bomben.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#22006
1. Anliggningsytor på fälg och bromsskiva ska vara rena. Med aluminiumfälgar ärgar det och kan bygga på ett rejält lager på en säsong.
2. Smörj bultarna med fett, även konan.
3. Dra med rätt moment. (Jag brukar dra låsbulten lite lösare)

Däckverkstäder har inte tid med (1), och får därför problem med hjul som lossar. Börjar hjulet röra sig lite har det snart malt ner det halvporösa lagret med ärg och grus, och då är bultarna lösa sen. Åtgärden brukar vara att dra hårdare...
Användarvisningsbild
av Loner
#22020
frilins skrev:Knäckte min idag!!! :???:
Nogrann som f-n men den gick ändå... :roll:
Hur löse du det "lilla" problemet?
Kan vara bra att veta, för man kan ge sig på att när man står mitt ute i buschen med punka så händer just detta :roll:

/L
Användarvisningsbild
av frilins
#22027
Löser det genom att byta låsbult till vanliga, struntar i låsbultar! :???:
Vill inte ha sådana problem i framtiden!
Bor på landet och står aldrig i stan på nätterna...
Volvo har lovat spräcka bultarna imorgon, måndag.
Användarvisningsbild
av frilins
#22100
Har fixat mina låsbultar... :roll:
Volvo har INGA reservhylsor till v70n -01, finns inte att köpa!?? :shock:
Finns endast till de nyare modellerna som är märkta med ett specialnummer.
Volvo har inte själva hylsor i verkstaden som passar!?? :shock:
Volvo knäcker bultarna om dom behöver ta av däcken, om inte ägaren har en hylsa, vid en reperation som t.ex. byte av bromsklossar!?? :shock:
Och vid en sådant ingrepp kunde jag räkna med att mina alufälgar skulle skadas!?? :shock:
Sist min Volvo verkstad tog av EN styck dylik bult på en annan bil tog det EN hel dag (8 timmar) enligt verkmästarn!?? :shock:
Dom hade inte tid denna veckan...
Såg mina pengar flyga all världens väg, 8 timmars jobb per bult och FYRA bultar som skulle av!?? :???:

Körde till en liten däckfirma här ute på landet, fick köra in bilen direkt, dom tog en vanlig hylsa och slog den ovanpå låsbulten och skruvade av alla låsbultarna på detta sätt.
Tid 20 minuter max!
Inga skador på alufälgarna.
Fick betala 150:- per bult men det var det värt och nu sitter det vanliga bultar i fälgen, tack och lov! :roll:

Har alltid fått bra service på "min" Volvo verkstad innan, men denna gången var det pinsamt eftersom dom ville, dessutom, förklara för mig att det var logiskt att inte tillhanda hålla reservhylsor, varken i verkstaden eller till kunderna...

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]