Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Sprit och bilar har väl alltid funnits tillsammans, nu menar jag inte att förtära och sedan köra som man ser i åtskilliga amerikanska filmer hela tiden. Nej jag snackar om Reklamfinansierade motorsportstävlingar där flera kända drycker av alkoholhaltig karaktär hela tiden visas.

Så vad för reklam som finns på jag rullar är ett naturligt inslag i bilvärlden, på gott och ont och ifall jag bryr mej ??

Var och en får väl avgöra ifall de faller för reklam som innefattar sprit och sedan drar kopplingen... nu ska det supas och sedan ska jag definitivt köra massor med bil, men jag gör det då inte. Tycker inte det är upp till oss vanliga users att över huvud taget bry oss om olika reklambanners på sidan, bättre att slösa våran energi på forumets olika delar.

//Xo
Användarvisningsbild
av isak
hej
mycket besservissertyckande i alla riktningar!
ialafall klarar säkert de flesta besökare på forumet att ha omdömet själva? utom möjligen trådskaparen som orkar starta tråden?reklam zappar man ju förbi med en grisblink här som i media!
isak
av Travolta
Ytterst tveksam till att reklamen får folk att köra rattfulla här. Jag kan ju ha fel nu men, vägverket jobbar för nollvisionen och är väl statligt? Samma stat har Systembolaget under sina vingar och kränger hejvillt till grovt alkoholmissbrukande personer dagligen (stå utanför ett bolag i stockholm precis vid öppning och se själva) :). Där snackar vi dubbelmoral... :lol:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Om ni ska ta bort alkoholreklamen -som i mina ögon är en omdömmesfråga- så tycker jag att Trim-delen i forumet måste tas bort också,.
Tänk om nån får för sig att köra inspirerande!! :D :roll: :D
av anp
Så alkoholreklam på ett bilforum är alltså inget att reagera på?

Frågan om hur många starköl man kunde dricka på krogen, och sedan ta bilen hem, ställdes för något år sedan på ett annat bilforum. Dagligen hör man i media talas om förare som kört påverkade, och de flesta av oss känner säkert flera som har problem med alkoholen.

VB20 har faktiskt en bra poäng i sitt påpekande, synd att den missas av så många...

http://www.iq.se/content/om-alkohol-trafik.aspx

"30 procent av de personbilsförare som omkommer i trafiken är påverkade av alkohol. För tio år sedan var siffran 18 procent. "

Och sedan 2005 är alkoholreklam tillåten i Sverige, hur ser siffrorna ut om 5-10 år?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag föreslår att ni även drar igång en massdemonstration där ni protesterar mot att man sprutar skumpa på varandra efter f1-lopp...

Det här känns som något ni reagerar alldeles för mycket på med tanke på vilken skitsak det är.

Om det här hade varit ett hundforum, hade ni reagerat då? Om det varit ett forum för middagstips hade ni reagerat då? Om det varit ett forum för drinktips, hade ni reagerat då?

Jag tror själv jag kan räkna ut att några av er kommer sätta ja på åtminstonde några av forumen ovan, men poängen är att så länge vi vänder oss till en vuxen publik och det inte är något stötande så kan vi ha reklamen kvar.

Ni är vuxna nog för att själva inse att ni inte ska köra bil med sprit i kroppen trots att det finns en alkoholreklam här på forumet. Precis som ni på ett drinktipsforum borde inse att ni inte ska dricka er medvetslösa på drinkarna ni tipsas om trots att det finns en spritreklamsbanner på sidan.

/Anders
Användarvisningsbild
av sand3rs
Hur som helst så är detta ett forum och alla har rätt att tycka och tänka som de vill. Att det blir en diskussion om alkohol på et bilforum är väl inget konstigt utan istället något sunt.
Åtminstone behöver väl inte en moderator gå in i diskussionen och idiotförklara folk med åsikter som skiljer sig från mängden och den ställning som Ditt forum har tagit.
av *pettson*
Hmm statistik ja.. det är spännande.. alltid går det att vinkla till nåt roligt..

Om vi sammanfattar alla döda i trafiken och vad alla dött av.
Då inser vi ganska snart att alkohol dödat flera i trafiken än farten plötsligt, ändå är det farkameror vi monterar upp, vi gör inte flera nykterhetskontroller? Naturligtvis har vi gjort mera punktinsatser än nånsin men slår vi ut det på året så inser vi att det är färre totalt. Flera har tagits onyktra, men är dom flera eller är flera tagna bara?
När vi sammanfattat hur många narkotika dödat bakom ratten, alkohol dödat bakom ratten och farten dödat i sverige tillsammans. Ja då får vi även blanda in dom faktiska döda totalt sett, ifrån våra grannländer för att få i hop antalet trafikdöda i svenska totalstatistiken med antalet som verkligen dött överhuvudtaget i sverige...

med andra ord. Statistiken har ca 180% mera döda i sverige totalt, alla dessutom av narkotika, alkohol eller farten, än vad som försvunnit ur vårt folkregister under samma tid. Det är inte dåligt gjort.. Statistik ska alltså tas med en nypa salt.

Nej.. tål man inte se reklam för vad reklam egentligen är, då är det dags att lägga ned. Reklam för apoteket gör inte att folk blir sjukare eller gör inbrott i apotek, det har heller aldrig befunnits olämpligt i reklamsammanhang att sända sånt på tider där barn kan se. Trots att INGA saker som säljs på reklamen är för barn.
Reklam för alkohol gör inte heller att folk dricker mera vid ratten för att det presenteras under ett forum som avhandlar bilar.
Likväl kör inte folk ihjäl sej mera för att ett trimföretag gör reklam i samma forum.
Att tro så eller reagera så är bara att innerst ha låga saker om andra människor.

Ska vi ha storebror räddar mej fasoner så är det inte mycket vi kan skriva om eller göra annars heller.
Först måste vi lägga ned alla mektips. Ingen som inte är kvalificerad eller har nödig kännedom ska pilla på bilens känsligare punkter, eftersom en fråga ställs i forumet är där ingen nödig kännedom av frågeställaren. Alltså inga bromstips, inga motortips, inga bränsletips. Inget sånt, inga svar naturligtvis, möjligen kan fordonstvätt tas upp om det inte gäller glasrutor som återigen är en säkerhetsdetalj.
Låter naturligtvis löjligt men är en förlängning av att ta sitt ansvar på samma sätt mot samma människor, om man nu har låga tankar om såna..
Användarvisningsbild
av isak
bra skrivet pettson
isak
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]