Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matslarsson
Jag tycker att 740 är relativt snål, även om man kan hitta bilar i motsvarande storlek som drar mindre så är det inte många av dem i den prisklassen. Skulle vara Audi 100 då, med 1.8-motor, den är jävligt snål.

Men alltså, bensinkostnaden är ju bara en del av vad hela bilåkandet kostar. Om vi antar att Volvon, för enkelhets skull, drar 1l/mil, och du hittar en "liten sketbil" (ursäkta uttrycket) som drar 0.8l/mil, så blir det ju inte så stora pengar i slutändan. Om du inte kör väldigt många tusen mil per år.

Dessa skillnader äts lätt upp av att andra bilar förmodligen är dyrare att reparera än Volvon. För runt 10000 borde man kunna få en ok 740 som inte är alltför rostig. Sen kan det såklart tillstöta fel som man inte ser, det är ju trots allt bilar med bortåt 20 år på nacken.

Dessutom är 740 en säker förstabil, skulle man glida ner i diket så klarar man sig nog.

Det som talar till 240s fördel är att jag själv tycker den har bättre väghållning i snö än 740. Men ska du ha 240 ska du absolut se till att inte få den vanliga 4-växlade lådan, då varvar den för mycket på motorväg etc och sörplar bensin. Antar dock att alla 240 med insprutning har 5 växlar?

740 från 87 (som Rollon köpte) har jag själv bara goda erfarenheter av. Den som vi sålde (för att köpa nyare Volvo) hade i stort sett inte en rostfläck trots rätt omild behandling. Däremot behövde motorn lite service efter ca 40000 mil. (oljeläckage, vattenpump sliten, kamrem ska snart bytas, etc, samt att framrutan inte längre var den vackraste)
av Whitewolf
Min bror kör sin 740 på 0,7l/milen. Fast den är en del nedskruvad på tändningen så den går som en påse nötter :lol:
Användarvisningsbild
av Gizz
Formeletten skrev:Hej !

Vad kan man göra för att få den att gå billigare ?

Har en 240 -83 själv, alltid bra om någon har nåt tips !

Tackar ! Mikael
På min föredetta 240 -84 bytte jag nål i förgasaren och lyckades få den att gå på runt 0,7/mil. Det var ganska schyst.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]