Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
#245184
Andy1983 skrev:Men 6000k har väl ett ganska mycket sämre ljus än 4300 eller?

MVH //André
Skillnaden är inte så stor ca 200 lumen
4300k-3100 lumen
6000k-2900 lumen

EDIT: Enl sdcc.se(ja jag vet man ska inte lita på saabsajter :-DD men hur som helst) så säger dom följande:
4300K (3200 lm, original white)
6000K (2800 lm, sky white)
8000K (2300 lm, sky blue)


Så skillnaden va tydligen större än vad jag skrev

Personligen så tycker jag 4300k blir för gulaktigt medans 6000k mer vitt men det är min personliga åsikt
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#245218
Andy1983 varför gör du inte tvärt om? Xenon i helljuset? Eller både och?
Själv tycker jag det är viktigare mad bra helljus, men det är ju vad jag tycker :wink:
Kan ju bero lite på var man kör också.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#245219
sssljo skrev:Jag sitter och följer tråden och är också intresserad av frågan om det är någon som har stött på patrull mé "besiktnings mannen" vid konvertering?
Troligtvis är det så att försöker du besiktiga med xenonkonverterade halvljus får du problem men har du det på helljuset kommer det antagligen gå igenom.
Har själv 50w xenon på helljuset med väl synliga ballaster och de sa inget då jag besiktigade i alla fall.
av Andy1983
#245223
Tomas88 skrev:Andy1983 varför gör du inte tvärt om? Xenon i helljuset? Eller både och?
Själv tycker jag det är viktigare mad bra helljus, men det är ju vad jag tycker :wink:
Kan ju bero lite på var man kör också.
Både och har jag tänkt på, men var göra av dom 4 ballaster som jag då får? Även om dom är små, så finns dom ju och ska fästas upp. Polaren installerade sina 4300k idag, och kör evo 100w i helljus och fy f*n vilket ljus säger jag bara. Riktigt bra blev det faktiskt. Sen är ju den STORA frågan, hur bra är EGENTLIGEN i ärlighetens namn EVO lamporna? Dom är förhållandevis nya så någon utvärdering lär ju inte finnas. Och som jag läste i en annan tråd, går en lampa sönder så lär det vara så att man får byta hela kittet, då man inte ska byta en lampa utan två enligt instruktionsboken och då blir det dyrt. Men visst, mer än gärna xenon i båda. Då skulle jag ha 4300 i hel och 6000 i halv faktiskt. Skiljer ju som sewe skriver bara 200 lumen så då kan det ju kvitta. Undrar om det här med xenonkonvertering nånsin kommer att bli lagligt? Det är ju trots allt så att dom flesta av oss konverterar för att få bättre ljus och inte bara blåa tuffa lampor. Frågan är om det bländar så jäkla mycket? Det enda jag kan tänka mig är att klarglas bländar mindre då där inte blir några prismor i det glaset. Men vad vet jag, jag kör grävmaskin *hehe*
Användarvisningsbild
av Tomas88
#245225
Nej jag är också osäker på halvljuset. Jag har ju avstått att konvertera just pga bländningsrisken. Så jag är ganska kluven i frågan.
En sak är ju klar. Det finns xenonkonverteringar som bländar jäkligt i alla fall. Men detta behöver ju inte betyda att alla gör det.
Att det bländar lite mer går säkert inte komma ifrån. Men är det värre än de som kör med dimljus tex (vilket också är olagligt tillsammans med halvljus)?
av Andy1983
#245232
Möter jag en bil med dimmljus så är det helljuset på direkt, har jag en bakom mig så är det dimmbakljus på direkt, det brukar funka. Man vill ju inte blända, skräcksenariot är ju ändå att orska en olycka och den drabbade anger bländning som orsak och man kör med olagligt halvljus, ajajaj. Var har du köpt dina saker Tomas? Är dom riktigt bra eller? Varför har du 55w och inte 35w? Skillnad?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#245235
Mitt kitt är av märket Top och köptes av en medlem här på forumet. Skillnaden mellan 35 och 50w kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag aldrig haft 35w xenon. Vissa säger att det är ungefär som skillnaden mellan 55 och 100w halogen.
Skulle jag sätta nåt i halvljuset skulle jag i alla fall inte ta 50w kan jag säga.

Jag är i alla fall mycket nöjd med mitt kitt som jag haft sedan augusti i år.

Om du vill kan du ju kolla lite i min Garagettråd där jag lagt upp bilder på xenonet. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 51&t=29327 (Edit sida 13)
av *pettson*
#245353
Dete är ju bra att man tänker på bländningsrisken. Naturligtvis ska man göra en kontroll efter monteringen så att lyktorna pekar dit dom ska. MEN kom ihåg att som min gamla 94:a 850 har ingen som helst ljusreglering, det gör att när jag lastat bilen med folk eller gods så bländar jag allt och alla även utan xenon, utan att vara elak. Då xenonregleringen har inbyggd tröghet i dom flesta modeller så bländar den lika friskt på en med orginal xenon som en utan reglering tyvärr. (brorsan har en 525 bmw 2002 års modell, ställer du dej på draget tar det ca 15 sekunder innan det sänks, går du av tar det 15 sekunder till innan det höjs. 15 sekunder är en EVIGHET när man är bländad) Tydligen så finns det ändå inte en förare ibland svenska folket som förstått vad regleringen ändå är till för när man faktiskt har en (vanligt lyse)? Varenda service man har på en bil så får man frågan vad är det? Varför är det graderat? Varför står lyset så högt? Varför står lyset så lågt? Man får förklara att 1 är en passagerare, 2 är två passagerare osv. Med andra ord, det är noll, noll procents kontroll på detta. Kanske nåt att lära elever redan vid körskolan?
Dom gånger jag kört med xenon har jag kört med en halv grads extra nedställt lyse. Det ger mej ganska exakt +-0 ändring av min siktsträcka, men jag har betydligt bättre ljus inom det jag ser. Det gör också att det är just mindre risk för bländning.

Sen återigen.. bländning är ett hett ämne, när ska man blända av? Hur ska man kika?.. Kikar man fel blir man bländad av allt.

Jag vet inte vad körskolan lär ut idag faktiskt, men när JAG tog körkort fick man lära sej att du aldrig ska kika på den andra bilen. Du skulle kika på din vägren efter gående och vilt och se den andra bilen i pereferin. På så sätt kunde du aldrig någonsin bli bländad. På så sätt tålde bägge förarna att se varandras helljus mycket längre än folk verkar tåla se lysen överhuvudtaget idag. Man tål även halvljuset bättre. Idag bländar folk av vid ca 1200 meter.. sen blir dom förbannade vid ca 900 meter.. Går vi då på vad vår gamla körskollärare sa (och som faktiskt VTI håller med om än idag) är att när våra helljus käglor möts. Då är det dags att blända av EGENTLIGEN när nu det inträffar.. Idag får man ett baseball trä i vindrutan om man är så sen att blända av.. Att blända av för framförvarande skulle göras när mitt helljus lös upp så jag såg reflexen av framförvarandes nummerplåt. Idag får du även då känna av vägvreden om du skulle våga ha det på så länge..För.. avbländningsbar backspegel.. vad är det?

Så innan vi diskuterar bländning så måste man nog komma på VAD ÄR ACCEPTABELT ,HUR SKA DET VARA? Där skiljer det sej enormt mellan mej som haft körkort i 20år.. kontra den som haft det i ett par år. För tydligen verkar jag vara lärd nåt helt annat..
Användarvisningsbild
av Tomas88
#245360
Intressant inlägg *pettson*. Det där med nivåregleringen visse jag inte. Trodde det var betydligt snabbare.

Detta med att blända av håller jag med dig om. Tycker själv att folk oftast bländar av alldeles för tidigt, och vad jag lärt mig på körskolan ska man blända av när man själv blir bländad eller när mötande bländar av.
Avbländbar backspegel. Jo det har ju funnits ett tag. Lik väl så börjar vissa blinka med dimljus eller bromsljus då man närmar sig ibland. Jobbigt, tycker själv inte det är så farligt med en bil med helljus bakom mig om den inte är allt för nära, bara att blända av så är det rätt lugnt.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]