- tis 30 sep 2008, 21:49
Nybbe_gefle skrev:Mycket bra fråga!! Vet själv inte om någon bil som börjat brinna i samband med tankning, vare sej av bensin eller etanol! Rent krasst sett så råder samma förhållande när det gäller bensin vintertid, den kan också börja brinna i slutna kärl! Dock dåligt med rapportering om att bilar exploderar högt och lågt i Kiruna, Karesuando och Haparanda eller för den delen Joukkasjärvi under den mörka årstiden!Bensin kan BRINNA i öppningen till ett slutet kärl. Det är korrekt. Sen är bränsleblandningen för fet för att kunna brinna längre in i kärlet. E85 har inte den egenskapen. Det är vad experimentet visar.. E85 har egenskapen att KUNNA brinna ned i en tank. Vilket bensin inte har.
Att sedan Räddningsverket inte vill visa att man hade fel i sina antaganden och låta bensinstationerna återinföra spärren är faktiskt lite klent! Men som sagt, jag stoppar in tanklocket i pistolgreppet under alla år som jag kört på etanol (eller nja....i alla fall sedan de tog bort spärren) och än har inte min bil exploderat. Har tipsat många Ford- och SAAB-ägare om detta tips när man sett dem med krökt rygg stå och svära över att det inte går att spärra handtaget!! :)
//David