Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#218204
Tomas88 skrev:Vad är det för typ av olja som skall användas då?
På min 240 jag hade innan där det på vissa ställen inte fanns något rostskydd så blandade jag underredsmassa och spillolja och kletade dit.
Spillolja var en hit för 25år sedan när den var betydligt mindre korrosiv än idag. Idag är spilloljan full med agressiva ämnen som inte tvättades ur motorn då på den tiden, det är dessutom värdelöst för vår miljö och uppepå detta är det faktiskt olagligt att bruka spilloljan på det sättet. Vad som gäller är att inhandla ett bra rostskyddsmedel i en bra butik, själv är jag väl sån att jag vill göra det själv och jag vill inte betala multum ändå. Jag för min del vänder mej till autoexperten och handlar *corrostabil* Det är ett märke bland alla andra märken så för den delen. Men dom har ett bra sortiment med tunna och tjocka medel beroende på vart du ska ha på det nånstans.
av matzen10
#218262
bilman skrev:matzen10:Är noxudol nytt medel ,Vad du skillnaden mot dinitrol?
http://www.noxudolcenter.com/

Ja, det är en ny, "miljövänlig", behandlingsmetod = innehåller inga lösningsmedel. Har mycket god inträngningsförmåga!
Jag har fått för mig att Dinitrol ger ett kraftigare slitskikt men inte tränger in lika bra i skrymslen och vrår.

---> Matzen10
Användarvisningsbild
av Hilmer
#218380
Att rostskydda en bil innebär att man t ex sprutar in tunnflytande rostskyddsvax i karossen, detta skall sprutas rikligt för att tränga in i alla skrymslen och vrår och rinna till alla skarvar od där rosten annars får bra fäste. Alla skarvar och kanter där smuts gärna lägger sig bör vara väl rostskyddade.
Detta gäller ju dörrar, skärmar luckor osv. När det gäller underredet så bör man istället använda ett tjockare alternativ som även är ett stenskottsskydd.

Ska ni rostskydda era bilar så gör detta själv, även om ni inte vet ett skit om hur det ska gå till så kan det inte bli sämre än det "proffsen" gör. Det kan vara värt att lägga en helg på att fixa det själv.
Det verkar som om dom överlag ser till att ösa på så mycket skit det bara går men bemödar sig inte att ta reda på om det blir på rätt ställe eller ej. Har sett otaliga "försök" där ingenting demonteras utan man bara sticker in slangarna och brassar på, att deras trögflytande massa inte tränger in överallt och inte har en chans att rinna till de ställen där det verkligen behövs verkar dom konstigt nog skita i. En plåt, t ex en skärm eller dörr rostar INTE mitt på (om det nu inte finns en skada vill säga) utan det är alltid i skarvarna, dessa "proffs" ser alltså inte till att det kommer på rätt ställe utan bara ser till att massan syns för att göra kunden nöjd. Att "rostskydda" plastskydd, avgassystem, stötfångare, spoltankar, inredningsdetaljer lampor osv osv är INTE ett seriöst rostskyddsarbete.
Har sett många utav dessa jobb, många olika firmor och en del från olika delar av landet och sättet verkar vara detsamma överallt...
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]