- tis 16 sep 2008, 21:30
#218380
Att rostskydda en bil innebär att man t ex sprutar in tunnflytande rostskyddsvax i karossen, detta skall sprutas rikligt för att tränga in i alla skrymslen och vrår och rinna till alla skarvar od där rosten annars får bra fäste. Alla skarvar och kanter där smuts gärna lägger sig bör vara väl rostskyddade.
Detta gäller ju dörrar, skärmar luckor osv. När det gäller underredet så bör man istället använda ett tjockare alternativ som även är ett stenskottsskydd.
Ska ni rostskydda era bilar så gör detta själv, även om ni inte vet ett skit om hur det ska gå till så kan det inte bli sämre än det "proffsen" gör. Det kan vara värt att lägga en helg på att fixa det själv.
Det verkar som om dom överlag ser till att ösa på så mycket skit det bara går men bemödar sig inte att ta reda på om det blir på rätt ställe eller ej. Har sett otaliga "försök" där ingenting demonteras utan man bara sticker in slangarna och brassar på, att deras trögflytande massa inte tränger in överallt och inte har en chans att rinna till de ställen där det verkligen behövs verkar dom konstigt nog skita i. En plåt, t ex en skärm eller dörr rostar INTE mitt på (om det nu inte finns en skada vill säga) utan det är alltid i skarvarna, dessa "proffs" ser alltså inte till att det kommer på rätt ställe utan bara ser till att massan syns för att göra kunden nöjd. Att "rostskydda" plastskydd, avgassystem, stötfångare, spoltankar, inredningsdetaljer lampor osv osv är INTE ett seriöst rostskyddsarbete.
Har sett många utav dessa jobb, många olika firmor och en del från olika delar av landet och sättet verkar vara detsamma överallt...
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net