Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ändrade lite för att underlätta läsningen men siffrorna är i princip desamma, skilde lite bara pga mina avrundningar.. Hör gärna lite motargument, kostar det 1,1 miljoner att rädda ett liv i trafiken så är det verkligen illa.. Då förutsatt att alla kör lagligt, även på vägar utan kameror... så i realiteten kostar det mer..

Hur som helst, kör lugnt därute

/merzo
halmstaden skrev:Ändrade lite för att underlätta läsningen men siffrorna är i princip desamma, skilde lite bara pga mina avrundningar.. Hör gärna lite motargument, kostar det 1,1 miljoner att rädda ett liv i trafiken så är det verkligen illa.. Då förutsatt att alla kör lagligt, även på vägar utan kameror... så i realiteten kostar det mer..

Hur som helst, kör lugnt därute

/merzo

Läste någonstans, någon gång, att ett dödsfall kostar samhället ca 1 miljon. Nollsummespel då eller?
100 liv skulle sparas om alla höll hastighetsgränserna, enligt hederliga fina VV. Då återstår bara 350 människor till som dör i trafiken. Undrar av vad..
VV motsäger ju sig själva när de påstår fortkörarna är bovarna och vill sätta upp 1000 kameror, just nu finns 880 ser jag. Om kamerorna nu ger den effekt de vill dör alltså fortfarande kring 350 personer i trafiken. Hur mycket satsar man på dem? Jag påstår ju i mitt räkneexempel ovan att man skulle kunna göra 900 000 alkotester om dagen (12h) istället för dessa kameror. Om inte det skulle rädda fler liv, vet jag inte vad..
Någon som är på att skriva en insändare..
Kanske dags att tvinga biltillverkarna att sätta varningstext på alla nya bilar.Typ:"köper du denna bil och kör med den kan du dö en plågsam död" . Kan upplysa om att fantasin finner inga gränser när det gäller att klottra på tobakspaketen. :lol: .Spriten går helt fri från varningstext trots att folk slår och kör ihjäl varandra påverkade. :roll:
Intressanta inlägg ovan! Spännande också med alla räkneexempel.

Beträffande de som dör i trafken så har jag inte några siffror i huvudet nu, men jag läste en artikel av Collin (Aftonbladet) där han hade tagit fram detaljerna av de dödsolyckor som sker på vägarna varje år.

Det visade sig att en försvinnande del hade med normala bilister att göra....den stora andelen (om jag minns rätt) var pga rattfylla/droger sen dementa och psykiskt labila personer och därefter unga förare med relativt nytagna körkort... när man räknat bort alla dessa vart i princip inga olyckor kvar. Det kanske är någon här som kan få fram statistiken? Tyckte den var rätt talande.
Hemulen skrev: ... Spriten går helt fri från varningstext trots att folk slår och kör ihjäl varandra påverkade. :roll:
Förutom i annonser i tidningar då. Men visst är det som du säger..
Barkbiten skrev:Intressanta inlägg ovan! Spännande också med alla räkneexempel.

Beträffande de som dör i trafken så har jag inte några siffror i huvudet nu, men jag läste en artikel av Collin (Aftonbladet) där han hade tagit fram detaljerna av de dödsolyckor som sker på vägarna varje år.

Det visade sig att en försvinnande del hade med normala bilister att göra....den stora andelen (om jag minns rätt) var pga rattfylla/droger sen dementa och psykiskt labila personer och därefter unga förare med relativt nytagna körkort... när man räknat bort alla dessa vart i princip inga olyckor kvar. Det kanske är någon här som kan få fram statistiken? Tyckte den var rätt talande.
Den artikeln har jag också läst ! För drygt ett år sedan kanske, 18 mån, vet inte. Unga män är nog som sagt en orsak till en del olyckor. Sedan, hur mycket ska man tro på den gode Collin?
Har du tid över ser jag gärna att du kontrollerar siffrorna i mitt första inlägg, är det som jag säger är det ju katastrof !

Kör lugnt

/merzo
Den artikeln har jag också läst ! För drygt ett år sedan kanske, 18 mån, vet inte. Unga män är nog som sagt en orsak till en del olyckor. Sedan, hur mycket ska man tro på den gode Collin?
Har du tid över ser jag gärna att du kontrollerar siffrorna i mitt första inlägg, är det som jag säger är det ju katastrof !

Kör lugnt

/merzo
haha...ja Collin är ju lite speciell på sitt vis. Har inte hunnit kolla upp Dina siffror men har tänkt ringa Vägverket vid tillfälle och höra vad de säger...har Du tid själv kan Du ju alltid slänga iväg ett mail med Ditt inlägg ovan inklippt till Vägverket och se om Du får några kommenterar på det.
Barkbiten skrev:Intressanta inlägg ovan! Spännande också med alla räkneexempel.

Nu minna jag inga siffror, men jag talade med en kille på vägverket på ett annat forum, och han sade då vad som senare skulle skrivas i media.

Nämligen att ca, 30% av alla omkomna förare i trafiken var påverkade, och då skall vi också minnas att många "klarar" sig undan att bli bekräftade som påverkade då de antingen omkommer långt efter själva olyckstillfället, eller får mycket blod utbytt i samband med operation. Vilket försvårar möjligheten att bekräfta en ev, påverkan.
Polis/räddningspersonal rapporterar heller inte all ev, misstanke om påverkan i samband med trafikolyckor efter vad jag erfarit.

Sedan skall vi också minnas att var 6e timme tar någon i Sverige livet av sig, hur många av dessa gör det i trafiken?
Gående har ju en osviklig förmåga att utsätta sig själva och andra för fara vid övergångsställen...

Mobiltelefoner diskuteras ju vad gäller trafiksäkerheten, hur trafiksäkert är det med gps, bilstereo, rökning, barn/medpassagerare mm?

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]