Barkbiten skrev:Intressanta inlägg ovan! Spännande också med alla räkneexempel.
Beträffande de som dör i trafken så har jag inte några siffror i huvudet nu, men jag läste en artikel av Collin (Aftonbladet) där han hade tagit fram detaljerna av de dödsolyckor som sker på vägarna varje år.
Det visade sig att en försvinnande del hade med normala bilister att göra....den stora andelen (om jag minns rätt) var pga rattfylla/droger sen dementa och psykiskt labila personer och därefter unga förare med relativt nytagna körkort... när man räknat bort alla dessa vart i princip inga olyckor kvar. Det kanske är någon här som kan få fram statistiken? Tyckte den var rätt talande.
Nu minna jag inga siffror, men jag talade med en kille på vägverket på ett annat forum, och han sade då vad som senare skulle skrivas i media.
Nämligen att ca, 30% av alla omkomna förare i trafiken var påverkade, och då skall vi också minnas att många "klarar" sig undan att bli bekräftade som påverkade då de antingen omkommer långt efter själva olyckstillfället, eller får mycket blod utbytt i samband med operation. Vilket försvårar möjligheten att bekräfta en ev, påverkan.
Polis/räddningspersonal rapporterar heller inte all ev, misstanke om påverkan i samband med trafikolyckor efter vad jag erfarit.
Sedan skall vi också minnas att var 6e timme tar någon i Sverige livet av sig, hur många av dessa gör det i trafiken?
Gående har ju en osviklig förmåga att utsätta sig själva och andra för fara vid övergångsställen...
Mobiltelefoner diskuteras ju vad gäller trafiksäkerheten, hur trafiksäkert är det med gps, bilstereo, rökning, barn/medpassagerare mm?