Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ducato
#275508
FORDELER MED EN SENTRIFUGE PÅ DIN MOTOR

1. Filtrerer alle sot-aluminium og metallpartikler som filtret ikke klarer og øker livslengden på motoroljen.

2. Forlenger intervallene mellom service med ca. 50% og reduserer kostnadene med samme.

3. Forlenger levetiden på oljefiltret med 100% og reduserer tilsvarende filter- og servisekostnader.

4. Reduserer slitasjen på motoren i sin helhet med ca. 72%

5. Eliminerer sammenbrudd av motordeler som følge av større partikler i motoroljen
Alle partikler under 10 my filtreres bort.

6. Finere filtrering av oljen forebygger tiltetning av oljekanaler og gir lengre livstid på dyser og stempel.

7. Holder motoren ren og fri fra carbon og gumiavleiringer. Det holder stempelringene renere og forhindrer ventillekkasje.

8. Gir lengre driftstid på motorene uten unødvendige servisekostnader

9. Uønsket av oljeselskapene, for du kommer ikke til å forbruke like mye olje.
De svarer med skremselsinformasjon til de som er så smarte at de kjøper en sentrifuge.

Flera tester av motorer med och utan centrifug, visar stora skillnader på slitage på motorerna, och dessa tester er veldokumenterade. Søk på internett så hittar ni mera info.
Kolla bl.a Diselcraft i USA.
av *pettson*
#275513
OCH hur gör man med det viktigaste? Dieselspädningen av oljan och avsaknaden av tvättadditiven som inte klarar längre perioder? Centrifugen är säkert skitbra om den används INOM ordinarieperioden för byte. Efter den tiden är du som sagt av med alla dina additiv och oljan är spädd med diesel.. DET kommer aldrig bli bra oavsett om det så satt en sån på rymdfärjan.
Om du bytt olja på en diesel nångång så vet du EXAKT vad jag pratar om..
av Ducato
#279519
Det är intressant att se på de flesta forum, där det finns läsarinlägg, så dominerar skeptikerna och alla som utser sig som experter.
Hur kommer det sig att alla är emot varje ny uppfinning, förbättring och uppgradering av nya tekniska lösningar?
Hur kommer det sig att merparten av dessa skeptiker och nej-sägare alltid förlorar?

Jag har inte svar på detta, men det ser ut som att det för många är viktigt att försöka bromsa alla förbättringar och nya uppfinningar för att hävda sig själv.
Det påståendet som kommer här måste du kunna lägga fram bevis för och inte bara slänga ur dig.
Tror du verkligt att de som producerar detta filtret, och centrifugen inte har utförd tester och långtidsprov på produkterna? Inget företag vill riskera skador på andras maskiner och bli skadeståndsskyldigt.

Varför lägger du dig inte i Volvo-utvecklarnas arbete också, och säger till dom vad de inte kan göra, därför det inte kan fungera???
Användarvisningsbild
av isak
#279525
hej
pettson hade ett perfekt analys mer behöver inte sägas.
skeptiker eller inte! det är fakta som gäller.
för övr- är stx pover up en kanonprudukt som jag anv i många år.(ersätter säkert 5 flaskor verkstadsmässigt sett.
isak
av *pettson*
#279616
Ducato skrev:Det är intressant att se på de flesta forum, där det finns läsarinlägg, så dominerar skeptikerna och alla som utser sig som experter.
Hur kommer det sig att alla är emot varje ny uppfinning, förbättring och uppgradering av nya tekniska lösningar?
Hur kommer det sig att merparten av dessa skeptiker och nej-sägare alltid förlorar?

Jag har inte svar på detta, men det ser ut som att det för många är viktigt att försöka bromsa alla förbättringar och nya uppfinningar för att hävda sig själv.
Det påståendet som kommer här måste du kunna lägga fram bevis för och inte bara slänga ur dig.
Tror du verkligt att de som producerar detta filtret, och centrifugen inte har utförd tester och långtidsprov på produkterna? Inget företag vill riskera skador på andras maskiner och bli skadeståndsskyldigt.

Varför lägger du dig inte i Volvo-utvecklarnas arbete också, och säger till dom vad de inte kan göra, därför det inte kan fungera???

Jag känner att det är lite vinklat till mej.. så jag ska väl ta och förklara mycket enkelt. Först: jag behöver inte lägga mej i volvoutvecklarnas arbete då dom faktiskt dels utvecklar själva och dels har en jävligt kuslig förmåga att snappa upp sånt om eftermarknaden börjat använda. För att sen införa det i kommande produktår. T.ex fräsning av vevhusventilationen. Tror du labbet var först eller tror du racingsidan var först med detta (racing UTAN volvo). Racing var först och volvo införde det hela när man provat i eget labb. Ibland är allså inte teknikerna först med allt. Man ska inte bromsa uppfinningar utan främja dom. EFTER det att dom provats i teorin. Håller inte teorin finns det inte nån som helst anledning att ens prova dom i praktiken. Praktiken bjuder sällan på överaskningar åt det positiva hållet när teorin inte ens är nära att hålla.
Men jag får förmoda att du är lika framåt när vi pratar om RVS behandlingar som bygger upp dina slitna drev när du kör? Eller bygger upp slitna lager? Eller bränslepillerna som renoverar din motor när du kör? För i teorin är bägge ypperliga produkter om man bara skippar vissa parametrar. I praktiken så har ingen kunnat påvisa dom positiva effekterna. Ingen tvärslut bakaxel eller växellåda som kluvits efter det att man kört någrat usen mil med produkten i , har renoverat sej själv och byggt upp t.ex 2 tiondelar av kuggytan på dreven. Inte heller har lagerytorna i ett lager har fått en ny yta. Man måste alltså sålla saker i teorin mot dom verkliga problemen som produkten står inför.

Basoljan i en olja är ypperligt konstruerad. Lååååångt efter det att den tjänat som olja kan den återanvändas igen och igen. Vi är lite skeptiska i väst till detta men vi återanvänder basoljan i nästan varenda fastare fett som finns. Basoljan tjänar endast som bärare åt dom additiv vi använder. Basoljan smörjer alltså egentligen inte självt nåt vidare i en modern motor, detta då eftersom den bara skulle *smörja* och inget annat..
Additiv vi använder är t.ex förtjockare för att få rätt viskositet, vi använder basiska hjälpmedel för att ta bort försurande produkter, vi använder rena tvättmedel för att lossa sot och vi använder naturligtvis motsvarande medel för att suga fast sotpartiklarna så dom inte släpper ur oljan igen hur lätt som helst, den klistrande verkan som oljan har när du stängt av bilen är också ett additiv.. Efter *miljö* additiven slänger vi i dom *smörjande* additiven. osv.
Problemet är att alla additiven tar slut, dom förbrukas alltså. OCH dom förbrukas mycket snabbt i viss miljö och sakta i annan miljö. Hur vi än gör måste vi ha additiven. Problemet med en renande centrifug är att vi inte får några nya additiv, vi kan med fördel rena oljan sålänge inte additiven tagit slut, men sen spelar det egentligen ingen roll. När oljan inte längre bär smutsen och inte längre tar bort surheten i oljan så börjar motorn sakta att koksa igen invändigt och samtidigt börjar lagerytorna till och med rosta i värsta fall. Tillverkaren av produkten är säkert mycket skicklig. En variant av produkten finns redan i produktion i t.ex MAN lastibilar som har mycket lång intervall. Men trots att *orginaloljan* är av longliftyp med extra additiver och att det går i 63 liter olja a´drygt 300spänn så klarar man endast 12000mil mellan oljebytena. OCH.. man klarar inte längre för att ADDITIVEN tagit slut. Siffran innan cyklonen var hursomhelst 10.000mil. 2000mil är vinsten.

Ingen motortillverkare har ens tänkt iden eftersom just additiven tar slut. Oljebolagen vill inte heller sälja en flaska lösa additiv till kund och därmed är allt värdelöst.

Siffrorna man kommit fram till skulle jag ytterst gärna se underlagen till. Det finns en hel del saker som inte hör riktigt till verkligheten i en förbränningsmotor.
Men vid försäljning av en produkt och liknande kan man alltid ägna sej åt att vinkla statistik.
Användarvisningsbild
av isak
#279634
hm.
kan haka på dig P
mercedes har 10 000 intervall på sina v6-8or funkar klockrent ca7 000 mil då kommer oljeförbrukning, får fylla 5 lit i veckan.(då efterfylls snart halva volymen av ett oljebyte 28l) det bekräftar att additiven förbrukas i förtid!
kan även nämnas MÅSTE köras på fabrik- kravspecifika oljor annars inträffar haverier!
det är inte säkert volvo-scania-man iveco kan anv samma oljespec.tror personligen vi närmar oss märkesspecifika produkter.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#280471
*pettson* skrev: Problemet är att alla additiven tar slut, dom förbrukas alltså. OCH dom förbrukas mycket snabbt i viss miljö och sakta i annan miljö. Hur vi än gör måste vi ha additiven. Problemet med en renande centrifug är att vi inte får några nya additiv, vi kan med fördel rena oljan sålänge inte additiven tagit slut, men sen spelar det egentligen ingen roll
Om nu filtret är så bra som man säger skulle man ju klara sig med att tillsätta 2 ml ny additiv car 20000 km i stället för att hinka litervis med motorolja som ska köpas och returneras.

Vore ju en kanonide.
Användarvisningsbild
av isak
#280485
klarar du att få fram rätt kemikalier då? misstänker att oljebolagen inte släpper det.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#280497
isak skrev:klarar du att få fram rätt kemikalier då? misstänker att oljebolagen inte släpper det.
isak
Precis, detta är inte ett tekniskt problem utan ett marknadsproblem, inte vill oljebolagen sälja additivet separat.

Och så kanske folk slår i för mycket/lite och vem ska man då skylla på.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]