- fre 09 maj 2008, 13:54
Dessa var billiga. http://www.eftermontering.se/index.php?cPath=23
/ Tomas
Moderator: Moderatorer
Tomas88 skrev::( Anledningen till att jag funderar på xenonkonvertering var ju just att få bättre lyse.3 big knick på en S40 ser inte fult/illa ut.
Har fått för mig att några stora x-lyse skulle förstöra utseendet på min S40. På en 240 (som jag körde innan, se avartar-bild) ser det ju bara snyggt ut.
andreas_lofgren skrev:Mötte en 850 GLT ~92 som hade xenonkonverterat sina halvljus igår. De bländade så jäkla mycket att jag ville hoppa ut och smälla till honom! Hur f-n kan man göra något så hänsynslöst mot andra trafikanter? :evil:Att konvertera i sej utsätter inte nån för några onödiga risker. Men det är som med allt annat. Man kan göra det seriöst eller oseriöst. Bländade killen som en tok så var han alltså oseriös, han hade troligen bara smackat dit det. Det är inte fel att vrida ned sina lysen 0,25-0,5grad extra när man konverterat just för mötandes skull. Din egen ljusbild lider ingen större skada av detta eftersom du faktiskt ser långt mycket bättre än du gjorde med dina halogen iallafall trots att du dragit ned ljusen lite trand. Och det finns lampor som klarar att ge mycket bra ljusbild utan störande spridningsljus att köpa (försedda med ett svart band för att hålla borta spridningsljuset). Dock får man leta lite mera och vara som sagt lite mera seriös.
Du som funderar på att sätta xenon i helljuset. Kör på bara, helljus använder man ju inte vid mötande trafik.
andreas_lofgren skrev:Ett grundläggande problem som gör att det aldrig går att xenonkonvertera 100% är att reflektorer gjorda för halogen inte passar för xenon. Detta beror på att en xenonlampa och en halogenlampa inte har sin ljusaste punkt på samma ställe. Detta gör att du inte kan konvertera en halogenstrålkastare till xenon och få det lika bra som original. Du kommer att få diffus ljusbild som gör att du bländar andra trafikanter.Men menar du att det aldrig går att montera xenon-lampor i halogen-reflektorer utan att de blir bländande även om man justerar ner dem, naturligtvis inte justera så mycket att ljuset blir sämre än halogen då.